Fantas simsblogg

Alla inlägg under september 2012

Av Fanny - 29 september 2012 15:59

I en recension brukar jag vanligtvis gå igenom allt, superdetaljerat, steg för steg. Vad spelet innehåller, vad jag tycker om innehållet och allt sånt där. Men jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg som bara innehåller min åsikt om spelet och inget annat så tar jag resten i separata inlägg. Då blir det även enklare att läsa exakt vad man vill läsa om, och jag kommer att kunna berätta om allt mer detaljerat. Det låter bra, eller?


Om jag ska vara kortfattad måste jag säga att jag älskar det här spelet! Däremot tänker jag inte vara kortfattad (även om recensionen är typ fem gånger kortare än vanliga recensioner), så jag tänker gå igenom vad jag tycker om det bit för bit.


Varelserna


Det jag tycker är rätt lustigt är att från början, innan och när spelet annonserades, tyckte jag inte alls om konceptet med magiska och övernaturliga varelser. Jag har strävat efter att ha mitt spel så verklighetstroligt så möjligt under mitt spelande, men sen när det bara var cirka en månad kvar insåg jag: Hur kul blir det inte att få släppa lös fantasin ordentligt för en gångs skull? Fatta vad mycket kul och nytt det skulle finnas att testa med de övernaturliga varelserna! Och vilken variation det skulle bli! Helt plötsligt började jag leta efter "Bästa pris" på google och längtade mer till Övernaturligt än Årstider; Övernaturligt skulle ju bli så detaljerat.



Det blev absolut inte någon besvikelse när jag väl provade varelserna. Jag har haft spelet i snart en månad och har fortfarande inte lyckats prova ens i närheten av allt som går att testa! Jag är definitivt nöjd med hur EA har gjort  varelserna, och min favorit är nog häxan. 

 

Det jag försöker säga är alltså att du borde ge det en chans även om du ogillar magi i spelet. Med tanke på att man kan stänga av så att de inte förökar sig (genom att förvandla andra simmar till övernaturliga varelser) och tar över världen, så kan du fortfarande ha ett normalt spel i en stad och freaka ut med alla möjliga magiska väsen i en annan. Det är faktiskt jättekul att spela med övernaturliga varelser som omväxling!



Positivt med varelserna:

1. Häxor och älvor kan inte alla auras, besvärjelser, bus etc i början av spelet, utan de måste träna upp det. De har även begränsade krafter, alltså att de inte kan använda hur mycket magi på en gång, vilket jag tycker är jättebra för då måste man kämpa lite!

2. Det går att stänga av att de datorstyrda varelserna inte biter/förvandlar andra simmar så att även de blir övernaturliga varelser. Detta är ett stort plus för mig, för jag vill ha normala familjer också.

3. Det finns väldigt mycket nytt att testa.

4. Det är bra gjort av EA att uppgradera vampyrerna i kvällsnöjen så att de är lite mer klassiska och dracula-aktiga. Och att de inte gjorde dem till Twilight-vampyrer, för hela grejen med vampyrer är ju att de suger blod från människor, sover i kistor och brinner upp i solen, och familjen Cullen gör inget av dem -.-


Negativt med varelserna:

1. Varulvarna är lite tråkiga. Förutom det extrema utseendet och animationerna när de är i varulvsform skiljer sig dessa inte särskilt mycket från vanliga simmar.

2. DET GÅR INTE ATT STÄNGA AV ZOMBIES. Så de kommer upp på ens tomt på fullmånen i andra städer också...

3. Vampyrerna är, trots uppgraderingen, fortfarande småtråkiga... Med tanke på att de fortfarande måste fråga och vara vän med folk innan de biter dem? Jag kan dock ha missuppfattat det, jag har inte lagt ner så mycket tid på att utforska vampyrer då de redan finns i Kvällsnöjen...



Kläder & hår

 

HAHA, åh nej. Jag får typ rysningar varje gång jag tänker på kläderna i Övernaturligt. Inte för att de är läskiga, men för att jag har spenderat typ 127894913875981347598173591 (överdriv, obviously) timmar med att ta bilder på dem, föra över till min andra dator och sedan beskära dem så de inte tar så mycket plats, och jag är fortfarande inte klar.

 

Som ni kanske förstår innehåller detta paket en hel del kläder till både tjejsimmar och killsimmar! Jag ska absolut försöka (fast vi får se hur det går) få klart inlägget som visar allt snart. Det finns gott om kläder som passar alla varelser, men det finns faktiskt några som går att använda på normala simmar också vilket är ett stort plus!


Ett exempel på kläderna!

 

Objekt


Det här är en stor hiss! Förutom en hel del bra möbler finns det även en massa andra coola användbara objekt, bland annat en gungstol, gunghäst och en massa nya typer av nallar till barnsimmar. I'm in love.


Från vänster: Andenallen, trollkarsnallen, låtsaskompisnallen (obs: Denna förvandlas inte till en låtsaskompis när barnet blir äldre), mumienallen, robotnallen, vampyrnallen, vaulvsnallen, älvnallen.


Moonlight Falls

 

Moonlight Falls är då, för dig som har levt under en sten, den nya staden som följer med Övernaturligt. Jag tycker absolut om den! Den är annorlunda, lite mystisk, och passar perfekt för spelets koncept. Dock är den inte min favoritstad.

 


 

Sammanfattad åsikt


Jag tycker, oavsett om du gillar konceptet med magi eller inte, att alla simmare borde köpa det här spelet. Om man bortser från det magiska innehåller det så sjukt mycket andra bra saker. Det får lätt 5/5! 

 

Vad tycker ni om spelet?

Av Fanny - 26 september 2012 18:30

  

 

Tidigare publicerat:
Inledningdel 1del 2, del 3

Läs de tidigare delarna innan den här om du inte har gjort det än.

 

Amanda "Miki" Caverly

 


- God morgon, Miki!

Dessa ord fick jag höra i exakt samma ton varje morgon, och de fick jag även höra idag. Min mamma försökte låta glad och pigg, men jag hörde mycket väl att hon var mer stressad än vanligt. Jag hade ingen aning om varför, men jag frågade henne inte heller. Om hon inte har berättat för mig än vill hon nog inte att jag ska veta, och jag har lärt mig den hårda vägen att det är dåligt att lägga näsan i blöt.



- God morgon, svarade jag.

Mamma började stirra på en smutsfläck på matbordet. Hon ska alltid vara så petig med sådant.



Men sedan log hon avslappnat mot mig, och jag tror det var ett äkta leende.

- Det finns våfflor i köket. Jag vaknade extra tidigt och hade inget annat för mig, så jag tänkte lyxa till frukosten idag.

- Åh. Gott. Tack.



Jag gick in i köket, och tog en tallrik våfflor. Våfflor har alltid varit mammas bästa maträtt. Trots att hon inte kan laga någonting annat (i alla fall inte så att det smakar bra) så är hennes våfflor godare vad jag kan beskriva.



När jag var på väg att sätta mig vid matbordet och börja äta insåg jag att klockan redan var 7.50, och Cora satt inte vid matbordet. Hon brukar, trots att det inte går ihop med resten av hennes personlighet, vara väldigt glad och pigg på morgonen och det är ingen ovanlig syn att se henne visslandes laga pannkakor med brett léende klockan kvart i sju.

- Var är Cora? frågade jag.



Mamma kollade inte upp från sin bok, utan sa ointresserat:

- Hon är på sitt rum, hon mår inte bra. Hon ska få stanna hemma idag. 



... Sjuk?

 

 

 



- Hej, Cora, hur är det?



- Jag mår lite illa, det är allt, sa Cora och började fluffa upp kuddarna i hennes säng.



Sedan log hon så där varmt mot mig, precis som mamma hade gjort innan. Exakt samma leende. De är verkligen lika till utseendet, jag är en av de få som ser det. Men något sa mig att även det här leendet dolde något...



- Cora... Jag vet att det är något annat. Du är aldrig sjuk.



Cora kollade på mig med en skeptisk blick först, men sedan gav hon upp och drog en lätt suck.

- Herregud Miki, det kan inte vara hälsosamt att vara så smart.

- Så det är något annat?

- Ja, dumskalle.

- Du sa ju att jag var smart.



Hon skrattade till.

- Men det är du ju, sa hon.

Jag ignorerade vad hon sa, och började redan ställa henne frågor.

- Det är något med Hailey... Eller hur?



- Alltså... Jag vet inte om jag orkar berätta. Inte just nu i alla fall. Men tack för att du vill hjälpa till.



- Okej då. Men du vet att du kan berätta för mig ifall du känner behov av det?

Cora skrattade till. Igen.

- Det börjar nästan låta som om det är du som är storasystern och jag är lillasystern.

- Haha... Vem vet.



- Jag måste till skolan nu... Men vi ses sen. Hoppas vad det nu är som har gått fel blir bättre.

- Tack, svarade hon och jag gick ut ur rummet.


Jag vet att den är lite tråkig, men det var det enda jag hade att komma med. Däremot ska jag bli mycket bättre på att fortsätta göra delar!



Av Fanny - 24 september 2012 18:02

Rubriken lyder, jag har ingen riktig inspiration just nu... Det är därför uppdateringen inte är så bra. Vi får se om jag orkar skriva något sen... Haha, vilken bra bloggerska jag är! *klappar händerna halvhjärtat*


Av Fanny - 19 september 2012 18:40

När jag var och utforskade Moonlight Falls upptäckte jag en familj som var hysterisk lik familjen Swan från Twilight-böckerna. Den består av Chester Swain, pappan, och Bailey Swain, tonårsdottern. Tonårsdottern är enligt hennes biografi helt galen i övernaturliga varelser, och pappan är enligt hans biografi fast besluten att beskydda Bailey från dem och han lämnar henne inte ensam för en sekund. Det låter ju lite rippat...? För Charlie, Bellas pappa, är nästan exakt likadan ju! Till personligheten & beteendet alltså.



Sen dessutom är de rätt lika, inte bara till personligheten utan också utseendet, sina karaktärer. Bailey påminner faktiskt lite om Bella, om du frågar mig. Namnen är ju rätt lika också. Bailey = Bella, Chester = Charlie. Och vi ska inte tala om efternamnet... Och MF (Moonlight Falls) påminner ju faktiskt lite om Forks med tanke på att det är så grönt överallt och att det är lite dimmigt. Och fyllt av en massa hemligheter...


Tror ni det var meningen av EA att göra en "parodi" på familjen, eller att det bara var en slump? Och tycker ni det är en kul idé?

Av Fanny - 18 september 2012 20:00

Nu blir det en massa musik här på tisdagskvällen! I det här inlägget visar jag alla låtar som kommer med spelet The sims 3 Övernaturligt. Alla är uppladdade av Simsmixei, jag har bara delat med mig av dem i ett inlägg och tar därför ingen cred för dem.


Spellwork - Austra



Not your kind of people - Garbage



Bastille - Laura Palmer



Can you hear me - Khursor feat. Sarai



Kill the light - Lacuna Coil



Tesla - Ladytron 



Hurricane - MS MR



Yr face - Oberhofer



Wild heart - Sabi



Jag tog bara de första nio, resten får inte plats. Vad tycker ni om låtarna? Jag tycker personligen att de är sådär, de flesta är lite läskiga och emo-aktiga. Dock tycker jag att Hurricane var rätt okej.

Av Fanny - 14 september 2012 12:00

   

   

Grubblande

Grubblande simmar kan oftast inte låta bli att fundera på livets gåtor, mysterier och mening. Ibland blir vikten av dessa otroligt djupa frågor distraherande och kan faktiskt sänka den kreativa processen något.

- Din sim lär sig färdigheterna MatlagningFörfattande och Målning långsammare.

- Ibland behöver din sim stanna och grubbla.

Den här egenskapen krockar med egenskapen Ivrig.


Samlare

Om det går att plocka, plantera eller fånga, så är den här simmen bäst för jobbet. Samlare är särskilt bra på att hitta ingredienser ute i världen och de får de bästa skördarna. De får till och med bättre resultat när de arbetar med sällsynta material som malm och ädelstenar!

- Plantor som din sim planterat får ofta högre kvalitet än vanligt.

- När din sim har smält eller slipat en sten får den oftast högre värde.

- Din sim är bättre på att att fånga insekter och att skörda plantor.


Ordentlig

Ordentligt uppförande har blivit något som tillhör det förflutna. Som tur är kommer ordentliga simmar ihåg hur det var förr och uppför sig efter en heders-kodex. Eller åtminstone efter ett gott uppförande-kodex...

- Din sim har oftare finkläder på sig än andra simmar.

- Din sim har tillgång till några ordentliga interaktioner som andra simmar inte har tillgång till.

- Din sim påverkas mycket mer av fina eller smutsiga omgivningar.

Denna egenskap krockar med egenskaperna Slabbig och Opassande.

 

 

Övernaturligt fan

Övernaturliga fans älskar allt som har med övernaturliga simmar att göra, vare sig det är vampyrer, varulvar, häxor eller något annat! De gillar att hänga där övernaturliga simmar hänger och de står aldrig svarslösa när de möter en övernaturlig sim ansikte mot ansikte.

- Din sim är bättre på Alkemi-färdigheten.

- Din sim har speciella sociala interaktioner med övernaturliga simmar.

- Din sim älskar att vara på allmäna platser där övernaturliga simmar brukar vara.

Denna egenskap krockar med egenskapen Övernaturlig skeptiker.

 


Övernaturlig skeptiker

Det finns en hel värld av magi och oförklariga underverk där ute och övernaturliga skeptiker tycker inte om något av det. Allt sånt där kanske är spännande för vissa, men övernaturliga skeptiker föredrar säkerheten och tryggheten hos det normala.

- Din sim är mycket sämre på Alkemi-färdigheten.

- Din sim är bättre på karriärerna Journalism, Politik, Affärer och Polis. 

- Din sim reagerar negativt när han eller hon får syn på något övernaturligt.

Denna egenskap krockar med egenskapen Övernaturligt fan.

 


Nattuggla

Vissa simmar älskar nattlivet och känner ibland ett behov av att skaka loss. De kallas nattugglor. Även om natturglor lever upp på natten så är det lögn att försöka få upp dem ur sängen innan 10.00. 

- Din sim får en positiv humöreffekt av att stanna uppe sent på natten.

- Din sim får en negativ humöreffekt av att vara uppe tidigt på morgonen.

- Din sim kommer att ha mycket roligare under utförandet av vissa aktiviteter på natten.


Vad tycker ni om egenskaperna, kommer ni använda dem?

Av Fanny - 13 september 2012 07:00


Tidigare delar:

Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13 Del 14
Del 15 Del 16 Del 17 Del 18 Del 19 Del 20 Del 21 Del 22 Del 23 Del 24 Del 25 Del 26


Jag rekommenderar att du som ny läsare börjar läsa från Del 1; Annars kommer du inte förstå något!

KOLLA VAD DUKTIG JAG ÄR PÅ ATT UPPDATERA HISTORIERNA NU! xD

- Del 27
-

Kvinnan står och stirrar på Wendy i chock. Hon försöker smälta synen – vilket är lite svårt då hon inte varit så här nära en annan människa på flera år, och människan hon ser är dessutom medveteslös – och försöker sedan samla ihop alla tankar.
Hon måste ha kommit hit precis nu... Det var ju bara några timmar sedan jag gick här ifrån för att plocka frukt...


Kvinnan börjar gå mot den avsvimmade Wendy. Hon har beslutat sig för att hjälpa den stackars flickan; Trots sin rädsla brinner hon för att hjälpa folk.
Undrar om hon lever? Andas hon? tänker hon nervöst.

 

Kvinnan når fram. Ja, hon andas. Kvinnan drar en lättad suck. Det var i alla fall tur. Jag får väl vänta här tills hon vaknar, och försöka hjälpa henne sedan...

 

När Wendy vaknar några timmar senare är hon väldigt omtumlad (men vem är inte det efter att ha svimmat i skogen) och minns inte särskilt mycket från dagen innan.
- Ugh...

Kvinnan står kvar och väntar tålmodigt på att Wendy ska resa sig upp ordentligt. Hon har tålamod, vilket är tur, för Wendy tar rätt lång tid på sig... Men hennes hjärta slår så otroligt hårt att hon nästan vill slita ut det. Snart kommer hon att få prata med en människa igen... För första gången på flera år.

När Wendy, som är mycket förvirrad, vänder sig om, och ser kvinnan som lugnt betraktar henne, skriker hon till.
- Vem är du?!
- Jag heter Andrea, trevligt att råkas, säger kvinnan lika lugnt som hon har betraktat Wendy i flera timmar och hennes röst är rostig och hes. Inte så konstigt. Det smärtar Andrea att kalla sig vid det namnet, men på senaste tiden har det känts rätt. Hon är någon annan nu...

Wendy blir inte mindre rädd för det. Snarare tvärtom.
- Nej, men ärligt. Vem är du? Och vad sjutton gör jag i skogen? Var det du som tog mig hit? Varför är det så mörkt? Varför är det så kallt? Vad är klockan?
Wendys tusen frågor sipprar ut ur munnen på henne med en gång.

- Såja, nu tar vi det lugnt. Jag vet inte hur du kom hit, jag hittade dig här avsvimmad. Vet du varför du är här, vart bor du? 
Då minns Wendy. Herregud, vad tänkte jag med?! tänker hon...

- Ååh. Jag sprang upp i skogen, och jag gick vilse... Sen svimmade jag av rädslan att jag skulle dö i skogen.
Precis som jag då, tänker Andrea bittert.

Trots minnena som skjöljer över Andrea slappanar hon av i ansiktet och ler mot Wendy.
- Det är lugnt, jag bor här i skogen. Fråga inte varför. Jag kan ge dig mat, se till att du får sova, och sedan i morgon så kan vi försöka hitta hem till dig. Ifall vi inte hittar kan vi leva tillsammans i skogen tills någon hittar oss...

Först vill Wendy tacka ja, men sedan inser hon att det innebär att...
- Alltså... Jag skulle gärna vilja det, men... Nej tack.

- Va? Varför? Säger Andrea förbluffat.
Det blir som en ny familj! Skriker hennes hjärna.
- Jag vill bara inte... Byta familj igen....

- Byta familj? Det blir ju inte någon ny familj?
- Nej, kanske inte... Men ändå. Jag vill bara inte.
- Vadå, har något hänt?

- Alltså... Jag vet inte om jag vill berätta...
Andrea ser fundersamt på Wendy.
- Du kan säga vad du vill. Om du har haft ett svårt liv kan jag kanske hjälpa dig, jag har nämligen också haft det lite jobbigt och vet hur det känns...
Wendy ger Andrea en skeptisk blick.

Andrea suckar, men börjar sedan le igen.
- Äh, det är okej. Jag förstår, du klarar dig själv. Men du kan fortfarande ångra dig, kom ihåg det!

- Ja, jag förstår det. Tack för erbjudandet.
- Varsågod.

Med de orden går Andrea där ifrån.

Varför tackade jag nej?

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Tidigare år

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards