Fantas simsblogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Fanny - 28 oktober 2012 07:58

Nu är det, som ni alla redan vet, höstlov! Förra året var bloggen jätteaktiv under höstlovet, men nu blir det tyvärr motsatsen; Jag ska åka till Maldiverna i två veckor utan internet och dator. Det blir alltså ingen bloggning på två veckor.


Sorry, men jag kan inte göra så mycket åt det; Mamma har varit så otroligt ambitiös med att det ska vara en dator och teknikfri semester, hon sa till och med nej till Wi-fi på rummet. Men när jag kommer tillbaka, den 10 november, lovar jag att det blir superduperduperbra uppdatering, och kanske till och med en ny historia!

 

Jag vill förresten tacka er enormt för den höga statistiken den senaste tiden. Igår fick jag 529 besökare, och mitt rekord är 543. Jag ligger på antingen fyra eller femma på bloggplatsens mest besökta bloggar varje dag, tack vare er! Så tack så otroligt mycket, även för de fina kommentarerna ni skriver. Ni anar inte hur glad jag blir. Jag vet att det är lite dålig timing med semestern, men jag kan som sagt inte göra något åt det. Hoppas ni förstår, med tanke på att ni är de absolut bästa läsarna man kan ha i den här världen tror jag att ni gör det! :)

 

 

Av Fanny - 27 oktober 2012 08:23

Tycker ni har blivit lite sämre på att kommentera... Ifall ni har börjat ogilla något med bloggen, säg till!


Just nu spelar jag väldigt mycket på en ungdomssim som heter Holly Ludwig. Hon bor i ett litet hus i Appaloosa Plains och från början var det tänkt att hon bara skulle vara en höstinspirerad sim till exchange eftersom jag älskar hösten, men när jag väl började spela med henne blev hon allt viktigare för mig!


Holly har då egenskaperna Neurotisk, Bokmal, Oturlig, Ensamvarg och Älskar naturen. Hennes livslånga önskan är Lysande författare, att komma till nivå tio i färdigheterna Målning och Författande, vilket jag gör ett hårt jobb med att försöka nå upp till. Hon är en heltidsförfattare som är på nivå åtta i den färdigheten och hon tjänar 2613 simdaler i veckan på sina böcker. Innan hennes böcker började sälja bra hade hon ett deltidsjobb på bokhandeln.



Jag vill kunna uppnå hennes livslånga önskan snart, senast när hon är vuxen; Och hon blir vuxen om tio simsdagar. Därför har hon fått börja måla också som en liten hobby vid sidan av skrivandet. Just nu är hon bara på nivå ett, men jag ska få henne att komma till nivå tio så snabbt jag kan! Förutom Författande och Målning besitter Holly även färdigheterna Händighet (nivå 4) eftersom hennes dator och dusch av någon anledning alltid går sönder och Matlagning (nivå 5).


 


Holly känner ingen annan i hela staden förutom Booker Singleton som hon träffade genom att chatta på internet, och hon går nästan aldrig utanför dörren; Skrivandet tar upp för mycket tid. Men det har hon absolut inget emot.


Om ni vill ladda ner Holly och ha henne i ert spel så finns hon på Exchange. Hon innehåller inget CC, men alla hennes hår kommer från Store och kostar 100 simpoints styck.


 





Av Fanny - 25 oktober 2012 17:00


Detta inlägg kommer att handla om häxorna: En av de fyra övernaturliga varelserna i det senaste expansionspaketet! Både killar och tjejer kan vara häxor, och det heter Häxa oavsett simmens kön. Det finns häxliknande kläder om du vill ha en mer gammeldags häxa, men om du vill ha en modern häxa kan du absolut ge dem punkkläder! Om du vill ha en häx-wannabe utan några krafter alls med häxkläder går det också, häxkläder finns alltså till alla simmar.


 


Den största skillnaden mellan häxor och normala simmar är att dessa har magiska krafter! De har en magimätare, precis som älvor, som visar hur mycket magi de har kvar att använda och den sjunker när din häxa använder magi. Om magin tar slut måste din häxa vila lite innan han eller hon kan använda magi igen.



Din häxa kommer inte alls vara bra på magi i början, så du måste träna upp dig lite! Tryck på din häxa och välj "Lek med magi" tills det kommer upp ett litet meddelande om att din sim har börjat bli bättre på magi. Då kan bland annat du förvandla insekter, ädelstenar, stenar etc till något annat (som slumpas). Sedan är det bara att fortsätta öva, så kommer magin kunna ersätta vissa färdigheter så småningom! Det finns 6 förtrollningar och 6 förbannelser som din häxa kan använda på andra simmar och 7 besvärjelser att använda på marken och objekt. Om två häxor med tillräckligt hög färdighet känner för att duellera så går det såklart, men var försiktig - der slutar inte alltid bra...


 


Det finns 9 olika trollstavar som en häxa kan använda, och alla finns att köpa i köpläget. Däremot kommer alla häxor att ha en trollstav i sin katalog när du startar spelet, men de dyrare är såklart mycket bättre! Ju dyrare trollstav, desto större chans har din häxa att lyckas med sina förtrollningar och deras magimätare går ner långsammare. Plus att de ser en aning bättre ut.


Din sim kan trolla med händerna om han eller hon köper den livslånga belöningen Magiska händer som kostar 20 000 livslång lycka.


 


Häxor har även mycket, mycket lättare att lära sig Alkemi, den nya färdigheten i denna expansion. Jag kommer att gå igenom den mer detaljerat i ett framtida inlägg. Även om den är en typisk häxfärdighet – trots allt står man ju och blandar trolldrycker! – kan vilka simmar som helst lära sig den, men som sagt har häxor mycket lättare för det.


 


Men om du vill ha ett litet häxbarn då? Det går absolut! Om två häxor får barn är det 100% chans att barnet också blir en häxa, och om en häxa och en icke-häxa får barn är det 50% chans att det blir en häxa och 50% chans att det blir samma övernaturliga varelse som pappan/mamman. Det kanske var lite dåligt förklarat, men jag vill få fram att man inte kan få någon slags blandning mellan t.ex Varulv och Häxa: Det blir antingen eller. (meh, hur awesome hade det inte varit med en vampyrälva...)


Småbarnshäxor och barnhäxor kommer att visa några små tecken på att de har magiska krafter när de leker med sina leksaker, men de kommer inte att kunna trolla eller hålla på med Alkemi förrän de har kommit upp i tonåren. 


Och när vi ändå är inne på ämnet familjer: Om du har The sims 3 Husdjur och din häxa har en katt kommer din häxa få en positiv humöreffekt när katten är i närheten och han eller hon kommer att kunna utöva magi mycket bättre, och magimätaren kommer att gå ner långsammare. 


 







Av Fanny - 25 oktober 2012 15:41

Nu har Thesims3.com bytt layout på sin sida. Jag tycker det ser rätt schysst ut, den ser liksom proffsigare ut än den förra. Dock är det lite svårt att de har bytt plats på knapparna/flikarna, så nu är Community flik nummer ett när den var typ flik 4 förut. Nåja, man vänjer sig väl :)

Fråga inte varför jag har reklam på japanska i hörnet, jag vet inte heller xD

 

Hoppas detta betyder att EA tänker fixa lite med det svenska forumet också, så att alla inte postar sina inlägg under kategorin Allmänt. Fast tja, det är ju EA vi snackar om...

 

Förresten får jag väldigt ofta frågor om ifall det är gratis att bli medlem på sidan, svaret är JA. Det är gratis :)

 

Vad tycker ni om nya designen?

Av Fanny - 23 oktober 2012 17:15

Jag tror att vi alla som har spelat sims en längre period känner igen den här känslan. Man öppnar sims, och när man står där vid huvudmenyn och ska välja familj är man inte alls sugen på att spela någon av dem. Man överväger en liten stund att skapa en ny familj, men man orkar inte. Man har simstorka.


Det är ju inte alls kul när man inte har någon inspiration! Därför tänkte jag göra ett litet inlägg med tips om vad man ska göra när man tröttnat på spelet och kul saker att prova.


 


- Gör en Legacy eller någon annan utmaning, helst något du inte provat förut. 


- Prova att göra din egen familj på sims, eller bara dig själv. Sedan spelar du med dem, får din självsim att uppnå sina – förlåt, dina – drömmar! Eller så bara kollar du vad som händer med framtida du. Om du orkar kan du göra folk du känners familjer, placera ut dem i staden och sedan säga den där dräpande repliken du aldrig riktigt vågat dig på IRL och bli ihop och gifta dig med den där snygga killen på bussen som du aldrig mer fick träffa... (nu lät det sista en aning dramatiskt xD) Det är väldigt svårt att göra en sim lik en person, men det behöver ju inte vara exakt.


Gör en spökfamilj! Skapa ett antal simmar, döda dem (helst på olika sätt) och återuppliva dem sedan igen. Om du inte vet hur man gör det, klicka här. Om du har Övernaturligt kan du ju välja att de ska vara spöken i CAS, men det är mycket roligare att ta kol på dem själv för då får man kämpa lite! Det blir ännu svårare om du inte fuskar.



- Lek med genetiken. Gör t.ex en smal, rosa sim med limegrönt hår och en tjock, blå sim med orange hår och kolla hur deras barn ser ut! Det är otroligt underhållande om man inte har något att göra.


- Gör en ensamstående mamma (gärna med egenskaper såsom "Grinig" och "Gillar inte barn" om du vill göra det lite svårare) som måste ta hand om sju småbarn själv. Försök se till att alla växer upp utan några problem!


- Om du inte har någon idé på familjer, sno karaktärer från din favoritbok! Varför inte skapa en familj med mamma Hermione Granger och pappa Finnick Odair och deras lille son Jacob Black? (ni som tror att ni är Hungerspelsfans och inte vet vem Finnick är så är ni inte fans förresten) De behöver ju inte vara lika till utseendet och ha samma namn, det räcker med att inspireras av personligheteten.


Bailey Swain i Moonlight Falls är inspirerad av Bella Swan, till exempel.


- Ta fina bilder.


- Försök att bränna ner hela ditt hus!

 

- Gör en ungdomssim och få dem att bemästra alla färdigheter, komma till nivå 10 i varje jobb och klara varje livslånga önskan. Det är väldigt svårt, men det går!


- Har du en kompis som också spelar sims? Simstävla med varandra! Då är man lite social samtidigt som man får spela sims xD Tävla om vem som kan göra den fulaste simmen, vem som kan bygga det bästa huset eller vem som kan få sin sim att bemästra sin färdighet snabbast. Om ni inte kan välja en vinnare själva, fråga en förälder, syskon eller en annan kompis om de kan vara jury!


- Ta över staden. Gör en sim som får jättemånga barn, sen får de barnen jättemånga barn och så fortsätter du så tills det bara är ett släkte kvar!


Har ni något annat tips när man har tröttnat? Jag kanske lägger in de jag tycker är bra ^^

Av Fanny - 20 oktober 2012 21:00

 

 

Fråga: I vilket program gör du dina designer/redigerar du bilder?

Svar: Jag använder Photoshop CS3, ett program som kostar ca 500-1000 kr som man kan köpa i de flesta teknik/datoraffärer. Om jag är på en dator som inte har Photoshop använder jag Pixlr, men det är ett sjukt dåligt program som bara används på pyttepytteredigeringar eller beskärningar. Dock rekommenderar jag inte att du köper Photoshop ifall du är nybörjare när det gäller bildredigering, då kan det vara smart att börja med Gimp som är gratis tills du känner för att prova något mer avancerat. Photoshop är ett väldigt svårt program och det tog mig minst tre månader att lära mig att använda det över huvud taget och jag är fortfarande inte fullärd efter snart ett år.


Fråga: Vad har du för dator, vad har den för specs och hur fungerar sims på den?

Svar: Jag spelar sims på två datorer: En Macbook (en sån här, osäker på ifall de ens säljs längre?) som är min egen och en iMac som är hela familjens dator (en sån här). Macbooken har 4 GB i RAM och en 2.4 GHz Intel Core 2 Duo-processor. iMacen har 4 GB i RAM och 3.06 GHz Intel Core i3-processor. Det funkar rätt bra på båda men kan gå lite långsamt om man har mycket nedladdat och mycket expansioner installerade. Min Macbook har dock blivit lite skruttig då styrplattan är lite sprucken i hörnet efter att jag tappat en sak på den och hörluruttaget är också paj x'D

 

     

Bilder från Google

 

Fråga: Är det gratis att ladda ner från Anubis? Får man med virus och buggar?

Svar: Ja, det är gratis, nej, man får inte med virus; Men spelet kan gå väldigt segt om man laddar ner för mycket, oavsett vilken sida det är från. Den här frågan behöver ni inte heller ställa om andra sidor då jag bara hänvisar till säkert och gratis material på bloggen (om jag någonsin tvekar på att det är säkert i framtiden lovar jag att skriva det tydligt!).




Fråga: När ska du göra Historien om Wendy/Nattens Konsekvenser/Drömmar? Det var jättelänge sedan du skrev den...

Svar: Jag vet att jag är sjukt dålig på att uppdatera mina historier, men det är inte så lätt som man tror. Det kan ta flera dagar för mig att komma på vad som ska hända i delen, ta bilderna och skriva texten, även om det är väldigt sällan det tar så lång tid. Men jag ska absolut försöka bli bättre!


Fråga: Gör du länkbyte?

Svar: Nej, inte längre, bara om jag känner personen som frågar IRL. Jag har förklarat anledningen till det här.


Hoppas det där klarnade upp saker och ting för er ^^


 


Jag har förresten startat en till blogg med två kompisar där vi tänker skriva om pyssel, musik, photoshoptips, manga (fast det kommer nog bara jag skriva om xD), böcker och annat random. Den innehåller helt enkelt allt som inte har med sims att göra! Den är inte så bra just nu, men vi tänker jobba på det ^^ Ni finner den här.


Av Fanny - 20 oktober 2012 09:30

Det är faktiskt otroligt kul att redigera bilder. Mycket roligare än man tror! Dock kanske man inte är någon superfotograf som kan ta värsta proffsbilderna på riktigt, men då kan man trösta sig med att bara man tränar lite kan man bli superduktig i sims också (något jag tänker ta upp närmare i framtida inlägg); Och vips, man har något att redigera.


Ibland är det kul att prova extrema saker eller saker som sticker ut lite mer, som att göra hela bilden svartvit förutom simmens läppar som är knallröda. Det kan vara snyggt ibland, men det är oftast väldigt svårt och krångligt (i alla fall för nybörjare) att göra! Saken är dock den att det krävs så otroligt lite för att ens bilder ska bli bättre, och då måste man inte sitta och hålla på med avancerade saker. Jag tänkte bjuda på en exempelbild från en redan existerande älvfamilj i Moonlight Falls vid namn Goodfellow för att visa vad man kan förbättra. Till er som undrar använder jag Photoshop CS3, men det är väldigt avancerat och man kan säkert göra dessa småfixar gratis på någon internetsida. Använd Google och leta upp något :)


Före:



Efter:


 


Vad har jag gjort i den här bilden då? Den oredigerade var fin men väldigt mörk, så jag har ändrat ljuset så att den blir ljusare genom att klicka på Bild > Justeringar > Kurvor och dragit upp kurvan en aning och lekt lite med färger och kontrast. Jag har ocskå lagt in lite mer fokus på älvsimmen genom att använda oskärpeverktyget på träden i bakgrunden, men det var bara en liten extra touch och behövdes egentligen inte. Men det som jag precis rabblade upp är i princip det enda man behöver fixa för att bilden ska bli tusen gånger bättre!

 

 

 


Av Fanny - 16 oktober 2012 13:00

  

 

Tidigare publicerat:
Inledningdel 1del 2del 3, del 4

Läs de tidigare delarna innan den här om du inte har gjort det än.

 


Jason Knox

 

 

- Vad ville du prata om? frågade hon och såg på mig med ett leende.

Hur sjutton ska jag formulera det här nu då? Tänkte jag i panik.


 


- Jo... Ehm... Det är ju skolbal snart. Och jag har liksom ingen att gå med...

Jag slutade prata och bara såg på Hailey, men hon sa ingenting. Hon höjde bara sitt högra ögonbryn.

- Ehh... Jag skulle liksom vilja ha någon att gå med så snabbt som möjligt, för jag hatar att säga nej till alla andra som frågar. Jag är inte speciellt intresserad av någon, men med tanke på att du också förmodligen kommer behöva säga nej  till en massa personer så vore det kanske smidigt om vi gick tillsammans?


      


Något flackade till i hennes blick och hon blev plötsligt frånvarande. Det slutade med att jag fick harkla mig för att hon skulle titta upp på mig igen och svara.

 


- Jo... Jag förstår vad du menar. Det är jättejobbigt att säga nej till alla. Och du är schyst. Så ja... Vi kan väl gå tillsammans.


 

 

- Bra! Sa jag med ett litet skratt.



- Då ses vi väl här? 

- Ja, klockan 17.30 på tisdag, svarade jag.


       


- Visst. Då ses vi. Min matte börjar nu, så jag måste dra. Men vi ses väl? 

- Eh, aa. 


Madeleine "Madde" Cohen

 

 

 

Jag satte surt telefonen mot örat och väntade på att få höra Hailey svara. Hon skulle precis ha slutat skolan, så det var rätt liten chans att jag skulle nå henne med tanke på alla hennes andra beundrarinnor. Men det var värt ett försök.

Svara, svara, svara, tänkte jag.

- Hej Madde! Hörde jag till slut.

- Hej! Skulle du vilja komma förbi bion i ca tio minuter bara? Jag har en sak att säga till dig, sa jag och försökte låta så glad och kontrollerad som möjligt.

- Visst, ses, sa hon och la på.


 


Jag la surt ner telefonen i fickan igen. 

Hur kunde hon? tänkte jag. Hur kunde hon? 


 


Hailey kom fram till mig ca 7 minuter senare.

- Tja. Snygg frilla. Vad ville du säga?

- Att du är en så stor jävla idiot att det inte går att beskriva, svarade jag utan att behöva smyga mig in på det.


 


- Vaa? Vad har jag gjort dig? svarade hon, uppenbart chockad över att jag började bli otrevlig mot henne så snabbt.

- Nej, mig behöver du inte oroa dig för. Det är snarare Cora det är synd om, muttrade jag till svar.


 


- Jaha... Du menar så... Viskade Hailey och såg ner i marken.   

- Hur fan kunde du?! Efter det vi pratade om igår?!


 


- Madde, jag... Började hon, men jag avbröt henne.

- Förstår du inte hur knäckt hon kommer att bli?! Bara för att du igår sa att du ville bjuda honom mår hon så dåligt att hon måste stanna hemma från skolan! Röt jag. 


 


- Det är ju bara en skolbal! Enda anledningen till att jag går med honom är för att ha en anledning till att säga nej till alla andra som frågar! Jag är inte intresserad av honom alls!


 


- Då är det ju värre. Du är så jävla egoistisk, Hailey. Du går med killen din absolut bästa kompis i vått och torrt är hur kär i som helst, som du inte gillar på något större sätt, bara för att själv slippa få dåligt samvete. 


 


- Men vet du vad? Jag skiter fullständigt i det. Jag skiter i Cora. Jag måste få ha ett eget liv utan att du eller någon annan kommer och bossar och säger att jag gör fel direkt! skrek Hailey.

Nu hade folk omkring oss börjat stirra, men jag slängde inte en endaste blick på dem. Jag var för chockad.

    

 


- Menar du allvar? sa jag hur långsamt som helst. Jag kunde inte smälta det. Hon tänkte strunta i Cora och svika henne.

- Klart jag gör. Jag måste få göra egna val här i livet utan att tvingas tänka på andras, sa hon och log triumferande. 


   


- Du är den sämsta vännen man kan ha, Hailey, nästan viskade jag efter en lång stunds tystnad. Sedan gick jag där ifrån.


Hailey Turow

 

 

 

Ååh...

 

 

 

Jävla Madde... Det absolut värsta med henne är att hon har rätt. Igen. Hon har alltid rätt i såna här situationer... Hon är så jävla smart...


 


Men jag måste väl få välja själv, för en gångs skull? Alla har alltid valt åt mig. Jag har alltid varit folks marionett. Men något så simpelt som vem man vill gå med på någon jävla skolbal, det måste man väl få välja själv? Eller ska det också bero på de omkring mig?

Jag önskar jag skulle kunna vara som en mix av Cora och Madde. Det vore så skönt att slippa vara populär och få göra precis vad jag vill...

Då kom jag på det.

Shit. Cora.

 

 

 

Jag måste göra det, tänkte jag och reste mig upp innan jag hann ångra mig.


 


Jag tog upp telefonen och slog numret med skakiga fingrar. Nejnejnejnej honkommerblisåsårad, nejnejnej lägg ner den igen var tankarna som bokstavligen dunkade i mitt huvud, men jag ignorerade dem.


 


Jag tog upp telefonen och var tvungen att trycka den mot örat för att inte lägga ner den igen. Det kändes som om signalerna gick i en evighet, men till slut svarade hon på mig piggt och glatt.

- Hej, Cora. Jag har en sak jag måste berätta för dig.


Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards