Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

FAQ

Av Fanny - 23 juni 2013 15:30

Eftersom jag får sjukt mycket frågor på bloggen (just nu har jag hela 170 obesvarade - ni som inte fått er fråga besvarad kanske fattar varför nu) så tänkte jag att jag skulle ha en liten FAQ här. För er som inte vet står FAQ för Frequently asked questions, vilket betyder ungefär Vanliga frågor. 



Bloggrelaterat




Vill du göra ett länkbyte?


Nej, tyvärr gör jag inga länkbyten längre eftersom det blev för många som frågade. Inom en snar framtid planerar jag dock att lägga in en länklista med läsvärda simsbloggar!





I vilket program gör du dina designer?


Jag gör allt i Photoshop CS3, vilket man kan köpa på diverse datorbutiker. I sällsynta fall använder jag även gratisprogrammet pixlr, men det är bara om jag är utan tillgång till PS.




Kan du göra en design åt mig? 


Tyvärr så är svaret nej på denna fråga också, jag gör inga designer längre. Jag vill nämligen inte att alla simsbloggar ska se lika ut, och det blir lätt så om jag gör designer till många eftersom jag oftast håller mig till en viss stil. Plus att jag inte hinner göra till alla som frågar. Det kan hända att jag gör dem till mina vänner, men that's it.




När och varför började du blogga?
Jag startade bloggen den 14 maj 2011 för att jag hade blivit så inspirerad av andra simsbloggar, och jag ville testa hur det var att ha en blogg själv. Och tur var väl det, att jag testade alltså!




När ska du skriva om [insert inlägg här]?


När jag hinner, helt enkelt! Har du förslag på inlägg får du gärna skriva dem HÄR.


 


Varför är du inaktiv?


Jag försöker blogga så regelbundet jag kan, men ibland kan annat komma i vägen: T.ex att jag inte spelar så mycket pga andra prioriteringar, att jag inte har inspiration, att mitt spel inte fungerar eller helt enkelt att jag inte hinner. Jag tar dock aldrig en längre paus utan att meddela först!




Kommer du fortsätta med dina historier?


Jag vet faktiskt inte. De är väldigt tidskrävande och svåra att göra, och jag vet inte riktigt om det är värt det. Dock funderar jag på att skriva de jag har som vanliga berättelser (dvs utan simsbilder) istället, och det kanske skulle kunna dyka upp någonstans om någon är intresserad av att läsa. Vi får se.

 

 

Tekniskt


Hur installerar jag ett expansionspaket från en skiva?

PC: Stoppa in skivan, och så ska det dyka upp ett fönster där du kan installera spelet. 
Mac:
Stoppa in skivan i CD-läsaren. Sedan ska det komma upp en symbol för den på skrivbordet. Dubbelklicka på den, och öppna sedan installationsprogrammet. Därifrån behöver du bara följa instruktionerna, så kommer spelet installeras. 


Hur spelar jag utan skiva?

Så här. 


Vilken dator ska jag köpa?

Det beror väldigt mycket på vad du vill ha för prestanda. För det första måste den ju förstås uppfylla systemkraven till The sims 3 (dessa kan du se på baksidan av spelen), men det gör nästan alla datorer som säljs nu. Men om du vill att det ska gå fort och smidigt och inte lagga osv kommer du behöva sikta på en dator som är lite bättre, speciellt om du har många expansioner eller liknande installerade. Nu är inte jag expert på precis vad som krävs, så där kan du googla lite. Se bara till att göra mycket research innan du köper en dator, för det är mycket pengar och blir ju i så fall ganska surt om du råkar köpa fel...!

 

Vilken dator spelar du på och hur fungerar det?

En stationär ASUS M51AC. Jag vet inte exakt vilka specs just min har, men jag vet i alla fall att den har 8 gb RAM och en Intel core i5-processor. Spelet fungerar väldigt bra på denna dator, det är gott flyt och laddar fort osv. Jag skulle rekommendera den om man vill ha en bra dator men inget alltför extremt! 

 

Buggar


Mitt spel kraschar hela tiden, men jag vet inte varför?

Tyvärr är det så för väldigt många spelare. Kraschningar kan dock bero på många olika saker: Att ens dator inte uppfyller systemkraven, att man har laddat ner för mycket osv. Detta är ett för avancerat problem för att jag ska kunna hjälpa till, men det beror oftast på att spelet bara är allmänt buggigt eller att din dator inte är så bra.

 




Nedladdningar


Kan du tipsa om nedladdningar?

Jag gillar inte att klottra upp bloggen med allt för mycket nedladdningstips (speciellt eftersom det finns många läsare som inte laddar ner alls), men om ni vill ha mer tips kan jag kanske fixa det!

 

Hur installerar man nedladdat innehåll?

Det har jag skrivit HÄR.

 

Vad betyder CC?

CC står för engelskans Custom content, och det är nedladdat innehåll.

 

Är det gratis att ladda ner från sidorna du tipsar om?

Absolut! Jag skulle aldrig tipsa om något som inte är gratis utan att skriva det tydligt.


Får man virus, buggar osv av att ladda ner från sidorna du tipsar om?

Nej. Det mesta jag tipsar om har jag testat själv, och om inte så tipsar jag bara om saker från skapare jag testat andra saker från och vet att man kan lita på. Dock kan spelet bli lite långsamt om man laddar ner för mycket och inte har en så bra dator.

 

Kan du tipsa om någon bra nedladdning från Exchange?
Nej. Exchange är en väldigt osäker hemsida, där kan det laddas upp saker som innehåller lite vad som helst - man vet aldrig vad man får ner. Det betyder såklart inte att allt där är osäkert, men det är viktigt att vara försiktig. 

 

Det fungerar inte att ladda ner package-filer för mig!

Om du följer min guide till 100% så ska det fungera, om inte har du gjort något fel. Se till att du har en Resource.cfg-fil i Modsmappen!


I spelet

 

Hur gör du för att dina simmar ska posera? 

Jag använder Poseplayer, som jag skrivit om HÄR.


Hur tar jag bilder i mitt spel?

För att ta en helt vanlig simsbild är det bara att trycka på C. Bilderna återfinner man sedan i mappen Dokument > Electronic arts > The sims 3 > Screenshots.

För att ta en bild på skärmen (dvs så att simpanelerna följer med på bilden) så trycker man shift + cmd + 3 om man har en mac, då dyker bilden sedan upp på skrivbordet. På en PC är det lite svårare, då måste man stänga av helskärmen genom att använda ctrl + enter och sedan trycka på Prt scr. 


Hur gör jag [insert något här]? 
Söta ni, googla lite innan ni ställer dessa frågor - för allas skull! Jag får jättemycket frågor och det är så onödigt om ni ska behöva vänta flera dagar på ett svar som bara ligger en googling bort. Om ni absolut inte hittar vad ni söker på google är det klart ni kan fråga mig, men hur man gör en viss sak i spelet är hur lätt som helst att hitta och att fråga mig om det är mest slöseri på både min och er tid.

OBS: Frågor som ställs i frågerutan och som står med i detta inlägg kommer att raderas utan svar framöver! Detta inlägg kommer förmodligen uppdateras i framtiden. 

 
 
pie

pie

23 juni 2013 18:02

Hej! jag vet att du inte gillar reklam (inte jag heller för den delen) men jag vill bara att du ska veta att jag har länkat dig i ett av mina inlägg. Du behöver absolut inte länka tillbaks för jag bara skrev så för att slippa göra ett inlägg om hur man laddar ned anubis! Men jag vill ara att du ska veta det!

http://simspie.bloggplatsen.se

 
misan

misan

23 juni 2013 20:23

Hej!

Istället för att radera de frågorna kanske du svara med en länk till inlägget?
För alla som frågar har säkert inte sett det här inlägget, just därför de frågar ju!

http://misansims.bloggplatsen.se

 
Lovisa

Lovisa

24 juni 2013 09:54

Konstigt, för mig står det att WinRar bara är gratis i någon månad. Jag har fått betala...

http://www.tecknaren.devote.se

 
Ingen bild

Anonym

24 juni 2013 16:40

Jag har spelat Sims sen 2005 tror jag :)
Det är inte så lätt att installera på PC...
Kan förklara när jag har köpt Semesterparadis och installerar det :P

 
Ingen bild

Amanda

24 juni 2013 23:03

Jag har spelat Sims sedan 2000, sug på den ni.

Fanny

24 juni 2013 23:16

*suger på den*

 
My Sims

My Sims

26 juni 2013 11:44

Jag har spelat sims sen 2010 också så du är inte ensam!

http://myssimsblogg.bloggplatsen.se

 
Summer

Summer

1 april 2014 16:18

Jag måste ställa en fråga bloggrelaterat: Hur har du kunnat fixa det med frågerutan?

http://summersims3.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

13 juni 2014 13:38

Hejsan! Jag har läst din blogg ganska mycket på senaste tid då jag återupptagit min "simsnördighet". Jag har en lite mer personlig fråga, är du "bara" 13 år?! Man tror att du är äldre när du skriver. Väldigt bra formulerade inlägg:)! Tack för en bra blogg:)!

http://nattinamnam.blogg.se

 
Ingen bild

Nattali

26 juni 2014 22:14

Jag har läst denna bloggen sen 2013 alltså i exakt 1 år i dag haha

Fanny

26 juni 2014 22:41

Vad roligt!

 
Ingen bild

Sauron

25 juli 2014 17:16

Kan du fortsätta skriva om Nattens Konsekvenser?

 
isa

isa

25 juli 2014 19:05

Håller med Sauron, det var jättelänge sen du skrev om Nattens konsekvenser :(

http://www.isanssims3blogg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards