Fantas simsblogg

Alla inlägg under november 2013

Av Fanny - 29 november 2013 17:26

I USA har de ju något som kallas Black friday dagen efter Thanksgiving, då det är superrea överallt. Detta har EA och CDON nappat på även i Sverige så jag skulle vilja tipsa er om att passa på att köpa simsgrejer nu när det är ca 50% rabatt på vissa Storesaker, på Origin och på de allra flesta simsspel på CDON!



Några av storegrejerna som är på rea.


Store-rean är HÄR | Origin-rean är HÄR | CDON-rean på sims är HÄR

Av Fanny - 26 november 2013 10:30

  

Den 12 december släpps en ny storevärld (som högst antagligen är den sista storevärlden som släpps till The sims 3). Den kommer att gå under namnet Roaring Heights, och istället för att vara i ett udda tema som de senaste två världarna så är denna värld mer realistisk - temat för världen verkar vara en solig, lyxig storstad, som även verkar vara lite influerat av vintage-tema.


Thesims3.com beskrivs världen så här: Välkommen till en stad där djärva former, starka färger och överdådig lyx dominerar stadsbilden! Invånarna i Roaring Heights lever livet i en blomstrande miljö fylld av mäktiga skyskrapor och myllrande stränder. Vare sig du nöjer dig med att hänga vid piren, jobbar dig upp till toppen eller anordnar glamorösa fester i ditt eget hem, så finns det plats för alla livsstilar i Roaring Heights. Vilket nytt liv väljer du när de ändlösa möjligheterna knackar på din dörr i Roaring Heights?


EAs bilder på Roaring Heights:

 


Som sagt så släpps världen den 12 december och kommer att kunna köpas för riktiga pengar i ett simpoints-kit (alltså kan du inte använda simpoints för att köpa den), och premiuminnehållet av världen kommer att vara en berg-och dalbana. 


Hur tycker ni att denna värld verkar? Än så länge gillar jag verkligen vad jag ser! Världen ser väldigt fin ut och även om det är en normal värld så är det något nytt vi inte har sett förut, tummen upp för det.


Av Fanny - 21 november 2013 20:15


I brist om tid att blogga om annat så tänkte jag att vi kunde köra en frågestund igen! Ni kan fråga precis vad ni vill (förutom hjälpfrågor om spelet eftersom ni alltid kan ställa dem i frågerutan), jag svarar på allt eftersom jag tycker att det vore kul ifall ni faktiskt visste mer om vem jag är. Jag har ju en tendens att bli lite personlig i mina inlägg så jag tror att ni känner mig i grunden redan nu (speciellt om ni läst mitt tidigare frågestunds-inlägg), men om ni vill veta något om mig som ni inte redan vet så go ahead, ställ en fråga! Gärna lite simsrelaterade frågor också. När ni kan sluta ställa frågor beror lite på hur mycket frågor jag får in, så bomba mig med dem så säger jag till när det räcker. Jag kan försöka svara på frågorna i en video också, men jag lovar inget.


Annars kan ni ju alltid läsa min personliga blogg också, det vore väldigt kul att ha lite fler läsare där! 

Av Fanny - 18 november 2013 14:08

Nu, efter en låååång paus (eftersom mitt spel hatat mig de senaste månaderna) så är dessa tillbaka igen. Hoppas ni inte saknat dem allt för mycket. ;)



Semestern för dessa två flöt på som vanligt, och egentligen hände inte så jättemycket. Men så ska det ju vara på semester!



En dag ville se staden på ett annat sätt än vad de redan gjort, så de bestämde sig för att ta en liten rundtur över dess turkosa vatten med båt!



... Och Bella åkte vattenskidor lite senare! Det vågade dock inte Alice prova, så hon fortsatte köra båten istället. 



Lite senare ville Alice in till det lokala spat för att få lite massage, och då såg Bella att de hade tatueringstjänst där - så hon slog till direkt, och vips hade hon en impulstatering på armen! Vet dock inte om jag tycker att det passade henne till 100%, men jaja, det går ju att ta bort i sims.



Och medan Alice fortfarande var på sin massage så ville Bella göra ett litet tecken på att hon varit där även vid spat...



Sedan lirade hon lite gitarr för dricks. Det tjänade hon dock inget på eftersom det inte var en kotte i närheten, bara något snålt spöke som inte gav henne något...



Väl hemma så - hör och häpna - tog Bella lite ansvar (alltså JAG VET?!!??!?!) och städade toaletten i huset de hyrde, något som hon typ aldrig gjort i hela sitt liv. Det har stackars Alice och Sebastian fått göra under tiden de bott tillsammans (eftersom David inte heller är så ansvarsfull)...



En annan dag blev helt enkelt bara en chilldag på stranden. Jag byggde om tomten stranden låg på en aning och la till lite aktiviteter jag tyckte vore kul att ha på en strand. Först kastade de frisbee med varandra, som ni ser på bilderna såvida ni inte är blinda (alternativt nyfödda bebisar som inte vet hur det ser ut när några kastar frisbee, men då antar jag att man inte heller kan läsa detta alls).



Bella är lika våghalsig som vanligt och bestämde sig för att gå på en sån här (som jag inte minns vad de heter). 



Hon verkade klara det ganska bra, vilket hon såg ut att bli rätt stolt över...



Efter ett snabbt dopp i havet lade de sig och stekte en stund med musik. Härligt!



Lite senare bestämde sig dock Alice för att faktiskt komma igång med dykningen och tog en liten tur till dykartomten Stenrevet! Anledningen till att ljuset är så konstigt på dessa bilder är fullmånen, den jäkeln som ska komma där med sitt gröna ljus hela tiden...


... Och där någonstans sket sig mitt spel på något sätt som jag inte ens kommer ihåg. Jag kunde inte spela på superlänge, och enda lösningen var att gå tillbaka till en tidigare kopia av familjen Blue-sparningen. Det betyder alltså att Isla Paradiso-resan aldrig hände, tekniskt sett i alla fall, och att jag hoppade tillbaka till Sebastian och Connies familj. Då orkade jag inte göra om resan, så jag fortsatte spela med Sebastian och Connie i stället. 



Det äldsta tvillingparet i familjen, Gina och Gustav, har vuxit upp från småbarn till barn - och de är väldigt olika varandra. Gina är väldigt lugn och mogen för sin ålder medan Gustav är sprallig och barnslig. Hon klär sig främst i grått, han klär sig i alla färger som går att tänka sig. De är bara några få olikheter mellan dem. 



... Men det betyder inte att de inte tycker om varandra, förstås! Tvärtom så har de en väldigt bra gemenskap. De delar rum (som jag inte hunnit dekorera så mycket än, därför ser det så kalt ut) och spenderar mycket tid med varandra, även om de inte riktigt gör samma saker. 



En sak de har gemensamt är dock att det inte går så jättebra för dem i skolan... Det krävs ganska mycket övertalning för att ens få dem att tänka tanken att göra läxan, och när de väl gör det så samarbetar de och utnyttjar varandras kunskaper. 



Alltså, är det bara jag som stör mig på att tårtorna man köper i spelet verkligen tar tid innan de tar slut?! Mina vanliga simsfamiljer brukar fortfarande äta tårta två simsveckor efter födelsedagen, så vi ska inte ens tala om hur mycket tårta en PGC-familj äter, där folk fyller år hela tiden. Nästa gång någon åldras upp så ska jag fasen slänga tårtan efteråt...



Gustav spenderar väldigt mycket tid med att leka kung på skrivbordsstolar. (hur sjutton han nu gör det på en snurrstol som på bilden skulle jag gärna vilja veta, förresten) Han kanske kommer vilja bli politiker i framtiden?



Gina däremot har inte riktigt utvecklat några drömmar än. Hon spelar datorspel på pappa Sebastians dator snäppet för mycket.



Linnéa är ju det äldsta barnet i familjen, och när hon var i Egypten såg hon många barn som inte hade det så bra. Därför tycker hon att hennes plikt är att ta hand om alla sina småsyskon och se till att de får en bra uppväxt. Detta tar hon väldigt seriöst, hon spenderar enormt med tid med alla sina syskon, speciellt med Kajsa. De två verkar ha bondat. (de har ju matchande kläder och hår och allt)



Till och med Sebastian, som arbetar mer än någonsin, försöker spendera så mycket tid med barnen som han kan (efter lite övertalning från Linnéa och Connie) - trots att han inte ens tycker om barn. Det börjar dock försvinna mer och mer efter varje dag.



Kimberly är ett väldigt smart barn, som föredrar att spendera sin tid ensam i sitt rum med att läsa. Och det gör hon. Mycket.



Hon verkar inte heller ha så jättemycket emot att cykla hem sent på kvällen i regnet, för det gör hon tydligen varje dag utan att jag har märkt det...



Connie däremot har hittat en ny favoritsyssla: Att skriva ute på verandan. Hon har ganska länge tränat på författande, eftersom hon först tänkt bli journalist men kastade den idéen pga alla hennes barn, så hon är ganska duktig på det, men trots det har hon aldrig skrivit en bok. Nu håller hon på att skriva en skräckroman som heter Kalla kårar, och baserat på de pengar hon får in efter att ha skickat in kapitel så verkar det gå väldigt bra för den. 



... Och självklart målar hon fortfarande. Nu är hon mer kreativ än någonsin och hennes tavlor blir (och säljer) riktigt bra.



Dany, vår arvinge, är ett väldigt nyfiket barn. Det är inte så sällan man hittar henne i något annat rum än var hon borde vara, och när hon väl är i sitt eget rum så är det i leklådan hon befinner sig. 



Även tvillingparet Kajsa och Dany är ganska olika varandra - Kajsa är ganska sofistikerad och inte alls lika nyfiken som Dany. Plus att hon mycket hellre leker med dockhuset än med bilar, som Dany gillar att leka med.


Det var allt för den här gången, hoppas ni gillade inlägget!

Av Fanny - 12 november 2013 20:00

Plantsimmen är den nya övernaturliga varelsen som kommer med The sims 3 Universitetsliv.


Den här bilden är från en av EA's trailers. För att göra historien kort så krånglade mitt spel, vilket gör att jag inte har några egna bilder på plantsimmar, och jag ville gärna få upp detta inlägg idag.


Plantsimmar är mer plantor än vad de är simmar, därav namnet. En plantsim är lätt att känna igen: De har alltid grön hud och deras kläder består av löv som kan vara i olika färger, och de har ett litet spår av blommor efter sig när de går. En plantsim lever precis lika länge som en vanlig sim, till skillnad från många andra övernaturliga varelser.


Det finns alltid minst en plantsim i universitetsstaden, och om man träffar på denna kan man bli vän med och flytta in den i sitt hushåll precis som en vanlig sim. Om du inte vill åka dit så kan en redan existerande sim bli en plantsim genom att äta en förbjuden frukt. Plantsimmar kan inte skapas i Skapa en sim, och de kan inte heller bli gravida.


För att få en förbjuden frukt måste du för det första ha en så kallad ZRX-9000 forskningsmaskin. Den kan du köpa i köpläget.



För att upptäcka fröet till den förbjudna frukten måste din sim för det första vara på minst nivå 1 i trädgårdsarbete, och så måste hen ha ett valfritt frö i sin katalog (det spelar ingen roll vilket). Sedan ska hen göra ett Genskarvningsexperiment på forskningsstationen med fröet.

Tips: Om du inte orkar gå runt i staden och leta efter frön så kan du istället lära din sim lite trädgårdsarbete, hen kommer få ett par frön i sin katalog när hen kommer i nivå 1 (och simmen kommer ändå behöva kunna den färdigheten senare).

 

 

När simmen är klar med experimentet kommer du få ett meddelande om att simmen har hittat fröet till den förbjudna frukten. Fröet kommer då att finnas i simmens katalog. Det kan ta flera försök innan fröet du försöker omvandla blir ett förbjuden frukt-frö, så ha tålamod! Det brukar dock inte ta jättemånga försök. 


 

För att plantera fröet krävs det att simmen som planterar det har nivå 7 eller högre i färdigheten trädgårdsarbete, och om din sim inte är där än så är den bästa lösningen på problemet att läsa böcker om trädgårdsarbete som kan köpas i bokhandeln - det går mycket snabbare än att ta hand om plantor. När plantan väl är planterad så kommer det att ta fyra dagar innan den ger skörd.


När plantan är redo att skördas, tryck på Plocka förbjuden frukt. Då kan du antingen få en plantsim-bebis, eller bara den förbjudna frukten. För att din sim ska bli en plantsim är det bara att be den att äta frukten! Då kommer hen få en humöreffekt som varar i fyra timmar, och när den är slut så blir simmen en plantsim.


Min "testversion" av Andreas med en plantsim-bebis!


Plantsimmarna har inte samma behov som en vanlig sim - de behöver inte äta eller gå på toaletten, och istället för hygien har de behovet vattna. 



De har även ett mer botaniskt sätt att leva på, och de har några sådana interaktioner såsom Blomsterkyss och Giftig kyss. Plantsimmar är inte så himla olika vanliga simmar till beteendet, men de är ändå roliga att spela på!



Av Fanny - 10 november 2013 22:00

När jag äntligen tagit mig i kragen och besvarat alla mina 181 obesvarade frågor så såg jag att ni var väldigt många som ville ha tips om bra posepacks att ladda ner. Därför tänkte jag göra ett litet inlägg om bra modell-poser till tjejsimmar, som uppföljare till det förra inlägget.


Simple model poses av Skylar

 


 

Ladda ner

 

Only you av Jocker

 


 

Ladda ner


With style av Eternila



Ladda ner


Simple as hell av Sectumsimpra

 

 

 

Ladda ner


Just a random pose pack av Skylar



Ladda ner


Face mix av Juba

 

 

Ladda ner

Av Fanny - 9 november 2013 20:45

Ni är många som har önskat ett inlägg om hur jag (och många andra) egentligen tar bilder med backdrop och poseplayer, dvs bilder som ser ut ungefär så här:



Även om jag redan berättat om hur man använder både backdrop och poseplayer så har jag inte riktigt berättat det till 100%, så jag tänkte lyda era önskningar och göra ett sådant inlägg nu. 


1. Om du inte har gjort det, ladda ner en backdrop och moden Pose player, plus ett pose pack du vill använda. Jag har skrivit allt som behövs vetas om Pose player och hur det används HÄR. Du kanske även kommer behöva ladda ner moden One more slot please (OMSP). Alla är package-filer och om du inte vet hur du ska installera dem, klicka HÄR. Ladda ner dem innan du startar spelet. Allt är gratis och virusfritt.


2. Bygg ett litet hus (eller gör en källare under ett hus du redan har) och placera ut din backdrop. Det är nu du kommer behöva använda OMSP-modden - det kan nämligen hända att backdropen "går in i" marken. För att lösa det placerar du ut OMSP (om du inte vet hur modden funkar kan du läsa på nedladdningssidan), och sen placerar du ut backdropen på OMSP-rutan. Lägg även ut poseplayern, och lite lampor för att lysa upp backdropen. Använd Skapa en stil i köpläget för att ändra färg på backdropen till den färg du vill ha. Ibland brukar jag även placera ut stylistbänken från expansionspaketet Drömjobb, ifall jag skulle vilja ändra kläder och frisyr på simmarna medan jag tar mina bilder. 



3. Använd fusket Moveobjects on för att flytta din sim till backdropen (du flyttar den i bygg eller köpläget som om den vore en vanlig möbel). Sedan klickar du på Pose playern, väljer Select pose from list och väljer posen du vill att din sim ska stå i. Då kommer det se ut så här:


4. För att komma riktigt nära simmen, tryck på tab (tangenten ovanför caps lock). Då kommer du in i filmläget, där du kan ta mer avancerade bilder. Där kan du zooma in genom att trycka på Z och zooma ut genom att trycka på X, sen kan du flytta framåt, bakåt, upp, ner och åt sidorna med tangenterna A, S, W, D, Q och E. När du ska ta bilden trycker du på C. För att komma ut ur filmläget trycker du bara på tab igen. 



Om ni har frågor kring detta så kan ni som vanligt ställa dem i kommentarerna :) 

Av Fanny - 7 november 2013 07:00

För ett par månader sedan upptäckte jag Nigalkins, en av de många skaparna som håller till på Tumblr. Han gör främst retextures och crops på hår som redan finns, och jag gillar verkligen håren han gör! Det jag gillar med dem är att de ser ut som vanliga EA-hår, istället för så där glansiga som många CC-hår kan se ut. Jag gillar sådana hår, men jag föredrar hår med EA-liknande textur.


Det hår jag främst vill tipsa om är det som simmen i min header har, jag älskar verkligen det. 


Bilden är från nedladdningssidan


Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards