Fantas simsblogg

Alla inlägg under april 2012

Av Fanny - 28 april 2012 23:57

  Gravstenar
För mer om spöken och döden i The sims 3, klicka här


Vad många vet är att när en sim dör dyker Liemannen upp, han gör en gravsten som simmens spöke kommer att "bo i". Vad många däremot inte vet är att gravstenen ser olika ut beroende på när och hur simmen dog!


Själva gravstenen


Själva gravstenen har tre olika storlekar, och simmen får de olika beroende på hur mycket livslång lycka den hade när den dog.


Det på bilden är den minsta gravstenen. Den får simmen som dog om den hade mindre än 75 000 livslång lycka när den dog.

Det ovan är en mellanstor gravsten. Den får din sim om den hade 75 000 - 149 000 livslång lycka när den dog.

... Och så har vi den största. Din sim får denna sten om den hade 150 000 eller mer livslång lycka när den dog.


Plaketter
Eller vad man nu ska kalla det...

Din sim har olika "plaketter" på gravstenen beroende på hur den dog. Jag har bara bild på några, så ni får en lista på hur de ser ut istället:


Eld - Eldflammor

Drunkning - Hand ovanför en vattenyta

Elstötar - Blixt

Svält - Korsade bestick

Ålder - Timglas

Törst - Fladdermus

Meteor - Fallande meteor

Mumiens förbannelse - Farao-huvud


Här nedan ser ni bilder på tre gravstenar med plaketterna svält, eld och elstötar.


     



 

Av Fanny - 27 april 2012 20:00

Trevlig långhelg, fina läsare! Jag tror alla har långhelg nu i alla fall? xP


Ledsen att delen blev så kort. Jag kom seriöst inte på mer att skriva! Men en kort del är bättre än ingen del alls, eller hur?


Tidigare delar.


Färglista:

Amber - Grönblå

Ella - Mörkt röd

Chester - Mörkblå

Jacob - Ljusgrön


Ella:
- Va....? Vad säger du?
Ella är chockad.

Chester: - Du hörde mig! Jag kan inte döda henne.

- Men du måste göra det, Chester!

- Men jag har ju sagt att jag inte kan!

- Men Chester... Hon innebär livsfara för oss.

- Alltså... Jag tror jag vet varför...
Chester vet att hans vekhet och icke-möjlighet att skada Amber mycket väl kan vara faran...


- Va?
- Det var inget.

... Men Chester bestämmer sig för att hålla tyst om det. Ella skulle bara bli argare på honom.

- Men då får jag göra slut på henne då!

Det ilar till i Chesters mage och han säger det första ord som dyker upp i hans huvud när han förstår att Ella tänker döda henne högt:
- Nej!
- Kom igen, din vekling! Hon måste dö, vi kan inte låta henne leva. Du slipper göra det om jag gör det ju?

- Okej...

Med de orden lägger Chester på.
Jag måste agera nu. Se till att hon inte skadas. Visst, jag kanske inte är superkär i henne, men jag tycker om henne. Och hon är bara en oskyldig människa, hon förtjänar inte att dö.

Han skyndade sig hem direkt efter samtalet, men han lämnade Amber en lapp.

Amber. Jag är ledsen att jag bara lämnar dig så här, men jag måste. Fly någonstans där ingen kan hitta dig, annars svävar du i livsvara.

Chester
Amber:
Vad menar han? Skämtar han bara med mig eller?

Men det är en del av henne som säger att han är seriös.

Sen har jag ju Jacob att oroa mig för... Nu tycker jag nästan synd om honom. Vad kommer han att säga, liksom?


Amber går snabbt och lägger sig för att slippa tvångstankar. Hon har bara kvar en tanke när hon glider in i sömnen.

Jag skulle ha stannat i Frankrike.

- Nej! Låt mig vara!

Jacob: - Löjliga flicka. Du vet att du inte kan komma undan... Jag kommer alltid att finnas inpå...


- Låt mig vara sa jag!
Amber flyr i panik.

Plötsligt dyker Chester upp.
- Är du rädd?

- Ja.

- Ta det lugnt... Det finns inget att vara rädd för.

- Ingenting alls?
- Ingenting alls.

- Lita på mig.

- Såklart.

...

Amber vaknar med ett ryck och är genomsvettig, men ändå kall på samma gång. Det enda hon minns från mardrömmen är att hon sprang.

Herregud! Vad hände? Jag brukar inte ha mardrömmar. Åh, vad jag stinker. Jag måste ta en dusch!

På väg till duschen inser Amber att hon har fastnat mellan två punkter. Hon tycker så mycket om Chester, men är så förundrad över hans meddelande. Och hon vill inte såra Jacob, men samtidigt vill hon inget annat än att bli av med honom.

I duschen attackerar tvångstankarna henne igen. Amber är i alla fall 100% säker på att Chesters meddelande var seriöst. Hon svävar i livsfara, och hon måste fly. Men vad befinner hon sig i för fara? Och var ska hon fly?

   Och samtidigt kan Jacob inte lämna hennes hjärna...

Av Fanny - 26 april 2012 17:45

Ledsen att det är samma sim i hela inlägget... xD


I Destination Världen kommer det tre nya färdigheter: Fotografering, Nektarmakande (heter det så?) och Kamsport – också kallat Sim fu. Den hade jag tänkt berätta lite mer om idag!


Sim fu är, precis som man förmodligen förväntat sig, en kampsport som simmar kan lära sig om de åker till Shang Simla, Kina. Din sim kan börja lära sig färdigheten igenom att åka till träningscentret i Kina och träna på en "Docka" eller igenom att köpa en kamsportsbok vid bokhandeln på marknaden. "Dockan" finns inte att köpa i det vanliga köpläget när du är hemma igen (om du inte använder dig av Buydebug-fusket – då finns den på buydebugavdelningen), du måste köpa den när du är i Kina; Också då vid marknaden. Den kostar 325 simdaler och kommer att hamna i din familjekatalog om du köper den.



Min sim (när hon var en nybörjare) försöker sig på "dockan".



I början kommer din sims rörelser att se mycket veka och löjliga ut, men allt eftersom din sim blir skickligare kommer de att se bättre ut.


Din sim får också olika färger på sin dräkt och bälte allt eftersom han eller hon blir bättre. Detta är färgerna:


Nivå 1 - Vit

Nivå 2 - Gul

Nivå 3 - Orange

Nivå 4 - Grön

Nivå 5 - Grön

Nivå 6 - Blå

Nivå 7 - Blå

Nivå 8 - Brun

Nivå 9 - Svart

Nivå 10 - Svart och guld


Stolt som just uppnått grönt bälte.


För att din sim ska lära sig färdigheten snabbare bör den förresten ha egenskapen "Disciplinerad".


Men din sim kommer inte att bli en kampsportsmästare bara igenom att träna med träningsdockan hela tiden. Här är nya möjligheter som kommer med varje färdighetsnivå:


Nivå 1 - Möjligheten att sparra med andra simmar, alltså att kunna "fightas" mot dem.

Nivå 2 - Möjligheten att ha sönder en skumbräda med handen (det finns ett annat träningsmaterial som man kan knäcka brädor med)

Nivå 3 - Möjligheten att ha sönder en träbräda med handen

Nivå 4 - Möjligheten att få vara med i turneringar och att ha sönder en ekbräda med handen

Nivå 5 - Möjligheten att meditera

Nivå 6 - Möjligheten att ha sönder ett smalt stenblock med handen

Nivå 9 - Möjligheten att ha sönder tjockt stenblock med handen (tror jag att det är i alla fall... Har inte kör Sim fu på aslänge)



Min sim försöker sig på en gummibräda.


Hoppas att detta inlägg var informativt och att du har lärt dig något nytt om Sim fu idag! :)

Av Fanny - 26 april 2012 06:30

Hejsan! Jippie, jag lyckades äntligen få den klar till rätt dag. Hehe. Tack förresten till mina kompisar Sophia och Henriette som hjälpte till med denna del!


Klicka här för att läsa alla tidigare delar! Börja ifrån Del 1 om du är en ny läsare!


Färger:

WendyRöd

SandiLjusblå

Nancy - Brun

Alice - Rosa

AmelieGrönblå


Wendy: Åh, jag är hungrig. Jag går ner och fixar våfflor.


Och det där i går... Det måste ha varit hennes man, va? Och hur dog han? Han kan inte ha dött av ålderdom, för det stod på gravstenen att han var lika gammal som Nancy, och hon var inte så gammal när vi träffades för första gången. Toppen. Ännu en fråga att klura på.

- Ehh...

- Nancy?


Nancy: - Vad?

- Vi har slut på ingredienser!


- Vi har typ inget kvar. Jag går och handlar.

- Men Wendy? Klarar du det?

- Eh, ja? Jag är 14?

- Okej...

- Då går jag då!


Wendy handlar snabbt det hon skulle handla. Men något fångar hennes blick...

Men? Vem är det där? Känner jag inte igen henne...?


Åh, juste. Det var ju hon i mitt rum i går morse!

- Ursäkta mig?
Alice: Nej! Måste hon komma på mig nu...?

Om jag ser frånvarande ut kanske hon inte pratar med mig.

- Hallå?

Crap.


- Du var i mitt rum i går morse.

- Vad? Nej, det var jag inte!


- Eh, jo?
- Okej då, det var jag väl.

- Men inget var stulet. Vad gjorde du där?

- Äuhm...

- Eh... Jo... Det är liksom så att jag inte kan berätta det offentligt...

- Kan vi inte ses i parken i kväll? Klockan tio? Jag lovar att jag kommer att berätta då.

- Kanske.

Ska jag lita på henne?

- Snälla! Du måste komma.

- Okej då... Men jag måste hem nu.

- Visst.


Sedan bara försvinner Alice.

- Eehehehe...

Det var väl INGEN som såg det där? Att jag pratade med en tjej som bara försvann...?

Shit alltså! Måste skynda hem!

Varför gick jag med på det där? Att träffa en främling som gjorde inbrott i vårt hus i mörkret?

Fast Wendy måste medge att det är en del av henne – en del större än den misstänksamma delen – som litar på Alice.


Lite senare på kvällen...

Jag antar att jag går nu?

Det här känns lite nervöst.


Wendy inser sedan, precis när hon är framme vid parken, att hon är sen. Klockan är kvart över tio nu.

Hoppas hon är kvar! Eller att hon över huvud taget har kommit.

Men Wendy kan inte se någon. I alla fall ingen som ser ut som tjejen hon såg tidigare idag.


Hon bestämmer sig för att sätta sig på en parkbänk och vänta.


Hon väntar länge.


Men ingen kommer.

- Nej, nu går jag.

Alice: - Hallå!!
Sedan dyker hon upp.

- Hallå? Tänker du gå hem? Ville du veta varför jag gick in i ert hus eller?

- Hoho?

- Ja det vill jag väl.

- Amen! Kom hit då!

- Jag tänker berätta nu...


Fortsättning följer...
På söndag

Av Fanny - 24 april 2012 15:23

Jag tänkte bara uppdatera er lite snabbt om historierna jag har här på min blogg!


Ja, ni vet säkert redan att jag nästan aldrig följer mina fasta dagar på historierna x) Men det ska jag försöka förbättra! De fasta dagarna för Wendy är torsdag och söndag, medans den fasta dagen för Nattens är fredag. Jag håller på att ta bilder till Wendy nu så jag tänker tidsinställa en del till på torsdag, och när jag är klar hade jag tänkt ta bilder till Nattens och tidsinställa den till fredag! Om jag hinner ska jag försöka göra en Wendy-del till på söndag också.


Förresten, många frågar om jag tänker fortsätta med Twilight. Svaret på den frågan är, tyvärr, nej. Jag har flera anledningar till det:
1. Jag är inte ett lika stort fan av Twilight längre, och det är inte så kul att göra om en historia till Sims som man inte tycker så mycket om.

2. Det är jäkligt svårt att göra delarna.

3. Jag blev missnöjd med simmarna (okej... kanske inte Rosalie) och det skulle se konstigt ut om jag bytte nu.

Osv.


Så nu har jag bara två historier! De flesta simsbloggarna brukar ju ha ungefär tre. Så, jag planerar på att starta en tredje! Antingen ska det bli min alla bidrag grejsimojs som jag gjorde i typ julas, men det blev mycket svårare att hitta på en historia från andra människors ideer än vad jag trodde. Har ni något förslag?

Av Fanny - 23 april 2012 11:26

Alltså, jag vet att detta inlägg säkert är himla tråkigt och kort, men jag måste bara dela med mig av den här videon.



Den kanske är på ryska, men man tappar hakan ändå när man ser den. Så sjukt bra gjord! Det måste ha tagit ett tag att göra den, eller vad tror ni? :P

Av Fanny - 21 april 2012 17:49

Om du är en person som köper mycket expansioner vet du att det kommer en speciell varelse till varje; t.ex en Simbot till Drömjobb (klicka här för guiden om hur man gör en). I Leva Livet kommer låtsaskompisen, och den ska jag berätta lite mer om idag!

Dockan

När en ny bebis föds i ditt hushåll kommer den ibland (det är 75 procents chans) att få en docka med posten från en avlägsen släkting. Du kommer att få ett meddelande uppe i hörnet ungefär 1-2 dagar efter bebisens födelse, så du vet om du har fått den eller inte. När meddelandet har kommit är det bara att skicka en vuxen sim för att hämta post vid brevlådan, så kommer dockan att läggas i bebisens katalog. Dockan kan ha förresten ha flera olika färger.


Så här kan en docka se ut:

 

När bebisen är just en bebis finns det inte mycket att göra med dockan; För att vara exakt, det enda den kan göra är att bestämma om det ska vara en kille eller tjej och vad för namn den ska ha. När den växer upp och blir småbarn däremot kan simmen börja leka med sin docka, och även sjunga för den! Efter ett tag kommer det att komma upp "Plustecken" ovanför, vilket betyder att de håller på att bygga upp en relation med varandra! Lek regelbundet, så kommer de sedan att bli vänner (det kommer upp ett meddelande då).

Förresten får småbarnsimmen en postitiv humöreffekt när den leker med dockan. Om jag minns rätt varar den i fem simstimmar!

 
    

En sim sjunger för sin docka!

Låtsaskompisen

Om din sim har lekt med dockan tillräckligt länge som småbarn kommer dockan växa upp till en låtsaskompis när simmen blir barn! Om din sim inte har lekt tillräckligt och den inte förvandlas är det lugnt, man kan fortfarande leka med sjunga för dockan då och då kommer den att bli en låtsaskompis så småningom.


En låtsaskompis blir verklig!


En låtsaskompis är som en helt vanlig sim; Din sim kan prata med den, leka med den, och till och med be den att städa. Den enda riktigt stora skillnaden mellan en sim och en låtsaskompis är att den enda person som kan se och interagera med låtsaskompisen är simmen som fick dockan!

Alltså, om du spelar som simmen som äger dockan ser det ut så här:


Men om du byter till en annan sim i hushållet ser det ut så här:

 

Det är väl detta som gör att låtsaskompisen blir vad det är, antar jag.


Låtsaskompisen blir förresten en docka igen (tillfälligt) när ägaren sover eller är på en annan tomt. Du kan få den att bli en docka igen och inte förvandla sig till en låtsaskompis automatiskt med interaktionen "Lämna mig ifred". För att få den att bli en låtsaskompis igen, välj interaktionen "Be om ursäkt".

Gör den verklig

Om du vill ta steget ännu längre så kan du även göra så att din låtsaskompis blir en människa som är med i hushållet! Det finns två sätt att göra detta;

Elixiret

Om din sim har minst nivå 9 i logik kan din sim skapa ett elixir vid kemibänken. Ge det till låtsaskompisen så blir den verklig!


Möjligheten

Din sim får, helt slumpmässigt, en möjlighet från forskningsanläggningen om att samla in en regnbågssten. Hitta en (den behöver inte vara slipad på något sätt) och lämna in den! Sedan kan du få ett elixir där ifrån om du betalar 4000 simdaler. Ge det till låtsaskompisen så blir den verklig!

Obs! Simmen och låtsaskompisen måste vara bästa vänner för att låtsaskompisen ska ta emot elixiret.
 
Sedan kommer låtsaskompisen att bli en vanlig sim, den kommer bara att få lite konstiga kläder och konstig hårfärg.


En låtsaskompis dricker elixiret.


Har du en fråga om låtsaskompisen? Var inte blyg, ställ den! :)

Av Fanny - 21 april 2012 00:34

Jaha. Här sa jag för snart en vecka sen att det skulle bli bättre uppdatering. Men nej, tydligen inte...


Jag är verkligen ledsen för att jag inte har bloggat något, speciellt eftersom jag sa att jag skulle blogga mera. Å andra sidan är det bara en vecka, men ändå!


Sen förresten har min statistik gått ner asmycket. SADFACE. Jag vet att det säkert är på grund av uppdateringen, men seriöst, slutar 50-70 personer läsa bloggen pga inaktivitet eller? o.O

Jag har försökt uppdatera, men jag har inte kommit på något att skriva. Jag håller på med att fixa hur man får en ande i rampljuset, men det är långt ifrån klart nu... Skriv i kommentarerna vad ni tycker att jag borde skriva om. SNÄLLA GÖR DET! Jag är helt desperaaaaat! Medans jag väntar på förslag ska jag ta och besvara frågorna jag har fått.

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Tidigare år

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards