Fantas simsblogg

Alla inlägg under februari 2014

Av Fanny - 25 februari 2014 10:31

Jag har sjukt mycket bloggtorka just nu, värre än någonsin. Jag har reflekterat lite över detta hur länge som helst, och känner att jag faktiskt måste säga det här nu. Läs om ni orkar och vill ha en förklaring till varför jag inte bloggar något. (det kommer låta väldigt djupt, men det var liksom enda sättet att skriva det på så det får ni ignorera)


Jag startade den här bloggen i maj 2011. Det är snart tre år sedan. Folk förändras under tre år, så är det bara. Själv har jag förändrats sjukt mycket sedan jag startade bloggen (och egentligen senaste året bara), jag är en helt annan person. När jag kollar tillbaka på de gamla inläggen jag skrev i början känner jag knappt igen mig själv. Jag är inte längre den spralliga, bekymmerslösa och glada lilla tjejen som skrev xD-smileys överallt och hade all motivation i världen för den här bloggen.

 

Att spela sims och blogga om det är inte riktigt samma sak längre. Det har inte samma betydelse som det en gång hade. Självklart tycker jag fortfarande att det är jättekul, men jag har inte lika mycket energi för det numera. Det är inte att jag inte har tid, för det har jag absolut, jag väljer bara att spendera den tid jag har på andra intressen som vuxit fram genom åren. 

 

Att blogga är, och har alltid varit, så otroligt roligt. Det har fått mig att öppna ögonen för så mycket, fått mig att mogna som person, gett mig bättre självförtroende och jag har fått sjukt fina vänner tack vare den, och när jag väl får inspiration och motivation att faktiskt skriva så är det fortfarande lika kul som det var för tre år sedan. Därför känner jag att det absolut sista jag vill är att lägga ner bloggen. Men samtidigt vill jag ju inte heller blogga för att jag känner att jag måste hålla det hela vid liv, och numera är det nästan alltid så det känns när jag går in här. Saken är också den att jag verkligen saknar att bara kunna spela sims för att det är kul utan att ständigt känna att jag måste göra det för att kunna uppdatera bloggen, och att vara fri från alla krav som kommer med denna blogg.

 

Jag vet verkligen inte hur jag vill göra alltså. Men just nu får ni räkna med att bloggen fortsätter stå still ett litet tag till, tyvärr.

Av Fanny - 5 februari 2014 19:30


Andreas och Sophia har flyttat till ett större hus! Jag planerar att bygga om det lite (kolla ytterdörren liksom, det ser ut som dörren till ett maskineri typ), men än så länge får det vara som det är nu. 



Bland det första som hände när de flyttat in i huset var dock att de fick inbrott...



Har ni tänkt på att tjuvarna i spelet alltid tar helt orimliga saker? När de är i ett hus med en stor TV, fina möbler och massa dyra grejer så tar de typ en blomkruka och en lampa och sen drar de? Tjuven verkade i detta fall ta lite grejer, men jag fattade inte riktigt vad det var den tog, för det såg inte ut som att något försvann...



Andreas var ganska snabbt uppe (Sophia sov som en stock) för att ringa polisen. Stackarn verkade livrädd.



För en gångs skull kom polisen i tid och fick fast tjuven istället för att bara stå på gården och klappa händerna och låta tjuven springa iväg... 



Nu när Andreas blir allt kändare och kändare har han en väldigt stor skara fans, men jag tror att hans absolut största fan är hans egen fästmö. Sophia är där på varenda konsert (när hon inte har match) och är alltid lika exalterad som vilken fangirl som helst som ser sin idol live. 



Andreas försökte skissa av Sophia. I en vattenpöl. Det blev en väldigt dålig teckning...



Sophia blev lite för fäst vid sin mat, tror jag, med tanke på att hon gick och la sig med den i handen...



Sophia hade varit magsjuk i flera dagar, och eftersom detta var ett ganska stort hinder för hennes arbete bestämde hon sig för att gå till doktorn för att kolla upp vad det var. Då fick hon en väldigt, väldigt oväntad nyhet: Hon var gravid. Direkt när hon kom hem berättade hon det för Andreas.



Sophia var extremt rädd att Andreas skulle bli sur eller bara inte så pass glad över nyheterna - det var ju ingen planerad graviditet, och med tanke på att de både var mitt uppe i sina karriärer just då så kanske en bebis var det sista de hann med. Men Andreas blev jätteglad, och började svamla på om att köpa barnmöbler.



Sophia var chockad, exalterad och till och med lite rädd på samma gång. Hela hennes huvud var som ett virrvar av en massa känslor, vilket kanske visserligen är ganska normalt när man är gravid. 



Hon upptäckte dessutom att det inte fanns så mycket att göra när hon var gravid, eftersom i princip det enda hon brukade göra på sin fritid var att träna vilket hon fått råd om att inte göra under graviditeten. 



Att kolla på sportteve kanske skulle vara kul ett tag, men Sophia insåg att det var något hon skulle tröttna på ganska snabbt.



Hon bestämde sig för att åka in till stan för att ta en lektion i konst, så hon hade något att syssla med under graviditeten - hon hade ju färger och dukar hemma, eftersom Andreas målar mycket.



Hon inredde även rummet som barnet kommer att bo i när det föds. Trots att bebisen inte var planerad så kommer hen vara mer än välkomnad till världen!

Av Fanny - 3 februari 2014 19:15

Nästan alla livslånga önskningar som finns att välja har något med att komma högst upp i en karriärstege. Dessvärre kan det ta väldigt lång tid att komma långt i en karriär och på den tiden kan simmarna hinna bli gamla, men jag samlade ihop lite tips för att verkligen lyckas komma någon vart i en sims karriär på lite kortare tid.


För er som inte har någon koll alls på hur karriärer fungerar i spelet, så har man ju ett arbetsbetyg som man kan se under arbetsfliken. Arbetsbetyget är i den gröna mätaren, och den höjs när din sim jobbar. När den är hela vägen upp befordras man, dvs kommer en nivå högre i sin karriär. Däremot finns det vissa saker din sim måste tänka på som gör att arbetsbetyget höjs snabbare, och de kan du se bredvid själva arbetsbetyget. Simmen nedanför måste alltså komma till jobbet på bra humör, ha hög färdighet i Atletisk (exakt hur hög kan man se under färdighetsfliken, de nivåer man bör vara på är markerade), ha bra relation till sina lagkamrater och även vinna många matcher. I början av karriären brukar det inte krävas så mycket av en sim, men ju högre upp i karriären simmen kommer desto högre blir kraven.



Här är mina tips för att öka arbetsbetyget så snabbt som möjligt:


- Välj ut karriären som passar din sim bäst, baserat på hens egenskaper. Det blir mycket lättare för en sim att lyckas med karriären om hen har rätt personlighet för det. T.ex passar en sim med egenskaperna Atletisk och Modig till att bli polis, medans en sim som är Virtuos kommer ha lättare att jobba inom musiken.


- Se till att din sim ligger bra i fas med de saker som står bredvid arbetsbetyget, alltså se till att din sim kan de färdigheter de behöver kunna och liknande. På vissa jobb kan din sim träna på färdigheterna medan de arbetar, så det kan vara värt att överväga. Om du valt ett jobb som passar din sims egenskaper kommer din sim antagligen ha lättare för sig att lära sig färdigheterna som krävs snabbare, och den livslånga belöningen Snabblärd kan också göra att din sim lär sig färdigheterna bättre. Kom ihåg att din sim kommer behöva en högre färdighet än innan när hen befordrats!


- Se till att din sim alltid går till jobbet med så bra humör som möjligt, detta är nämligen något som gör att din sim befordras snabbare oavsett vilken karriär hen är i. Om du ser till att din sim dessutom har högt Kul-behov så kommer den kunna använda Jobba hårt längre innan de blir stressade, och då går arbetsbetyget upp mycket snabbare.


- Ta emot och gör alla möjligheter din sim får som innehåller Förbättrat arbetsbetyg. Det ger massvis med hjälp för att befordras snabbare.


- Om din sim är Arbetsnarkoman (eller om du har denna mod så att alla kan det) kan hen även höja arbetsbetyget hemma genom att jobba hemifrån på en dator. 


- Om din sim är tillräckligt bra kompis med sin chef kan hen be chefen om en befordran, och om du har tur säger chefen ja. Simmar med egenskaperna Arbetsnarkoman och Snackare brukar vara extra bra på detta.


- En utbildning på universitetet (om du har det spelet, förstås) ger ju ett rätt stort försprång åldersmässigt, eftersom simmar inte åldras medan de är på universitetet och utbildar sig och kommer tillbaka med ca 3 nivåers jobberfarenhet.


- Självklart måste du se till att din sim verkligen är på jobbet och inte blir sen för att hålla arbetsbetyget högt - under tiden simmen inte är på jobbet, men borde vara det, sänks det!


Av Fanny - 1 februari 2014 14:45


 

På förra inlägget fick jag en kommentar från någon som frågade lite om sliders. Då kom jag på att det bästa sättet att berätta allt som man behöver veta om sliders i ett inlägg, ifall liknande frågor skulle dyka upp i framtiden. :)


För er som inte vet vad en slider är för något så är det alla reglage i Skapa en sim (t.ex. Näsans bredd och Käkform är sliders) som används för att anpassa sina simmar. Nog för att det finns massvis med sliders redan inprogrammerade i spelet, men det går även att ladda ner sliders skapade av andra spelare för att kunna anpassa dina simmars utseenden ännu mer! De är alltid Package-filer, som jag har skrivit om hur du installerar HÄR (snart kommer förresten ett bättre inlägg med hur man installerar CC, eftersom det verkar vara många som inte riktigt förstod det förra). 


Att tänka på när det gäller sliders:

- Du kan inte ha hur många sliders som helst utan ett sliderhack, som går att hitta HÄR (gå in under Files och ladda ner den som heter cmar_XCASbasics1.67.zip). 

- Om du tänker avinstallera någon av dina sliders, se till att du inte ändrar ansiktet på en sim där du använt slidern. Då kan det bli ganska allvarliga fel. Detsamma går för om du ska ladda upp en sim där du använt sliders så att andra kan ladda ner den - då ligger det i ditt ansvar att skriva klart och tydligt att de som laddar ner simmen inte ändrar ansiktet för att undvika att det blir fel i deras spel.


Själv använder jag nedladdade sliders på ganska många av mina simmar, och jag tycker det är mycket bättre eftersom det då helt enkelt finns fler valmöjligheter när det gäller att anpassa sina simmar. För att hjälpa er komma igång med vilka sliders ni kanske skulle vilja ha så tänkte jag dela med mig av mina 5 favoriter.


1) Chin width


En jättebra slider som gör så att du kan ändra bredden på din sims haka. Det här var den första slidern jag laddar ner och jag använder den fortfarande väldigt ofta! Det finns ju redan en slider i spelet som gör att man kan ändra storleken på hakan, men skillnaden mellan Hakbredd och Hakskala finns nedan (bilden är från nedladdningssidan). 



Konto krävs


2) Bridge of nose width 


Denna slider gör så att du kan ändra bredden på näsryggen. Nu finns det ju redan en slider för detta, men den här fungerar på ett annorlunda sätt och ser dessutom lite skarpare ut. Jag tycker personligen att den är jättebra och väldigt användbar.




3) Lip fatness

 

Med denna slider kan du ge dina simmar riktigt fylliga läppar. Den verkar dock bara fungera på ungdomar och vuxna, vad jag har sett. 

 

 



4) Chin cleft

 

Vissa människor har en liten grop i hakan, och vissa inte, men tillräckligt många har det för att man ska vilja ha en slider för det ändamålet i sims.




Upperlip ThinLower


Denna slider är jättebra för att ge lite mer dynamik till simmarnas munnar. 

 


 


Det finns massa andra bra sliders att ladda ner, så det är bara att börja leta om ni inte nöjer er med dessa! Lycka till! :) 

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards