Fantas simsblogg

Alla inlägg under maj 2012

Av Fanny - 29 maj 2012 18:15

Ibland när jag skapar simmar brukar jag få lite hjärnsläpp på vad de ska bli, och det finns säkert flera som har det så också. Så jag samlade ihop en liten lista på vad man kan göra simmarna till; Minst tre idéer för varje expansion!
 

Destination Världen

- En atlet som älskar sim fu och tränar hela tiden, simmen bryr sig knappt ens om livet utanför.

- En äventyrare som reser så mycket så att han knappt ens kommer ihåg hur det ser ut där hemma. Hans mål är att bli den mest legendariska äventyraren någonsin.

- En samlare som gör allt för att få tag på alla reliker som går att hitta.

   

Drömjobb

- En galen uppfinnare

- En sim som bara har ögon för konsten; Han eller hon målar, skissar och skulpterar på heltid.

- Den miljömedvetna som bor i ett miljö-hus, alltid cyklar, alltid återvinner m.m

- Stylisten som har ett mål; Att göra en makeover på alla i staden!
- Den våghalsiga brandmannen/den snälla doktorn som gör allt för att rädda ett liv.


Kvällsnöjen

- En ond vampyr som biter alla han/hon ser!

- En festprisse som går till klubbar och barer varje kväll.

- En superkänd skådespelare som är bland de rikaste i Bridgeport (eller vilken stad du nu spelar med).
 

 
Elvira Slayer i Bridgeport (hon på bilden) är en typisk förslag nummer ett.

Leva livet 

- Den upproriska tonåringen som bara gör busstreck hela tiden. Föräldrarna orkar knappt inte ge henne eller honom utegångsförbud längre!

- Den tjuriga gamla tanten.

- Den barnälskande barnskötaren!


 

Husdjur

- En crazy cat lady: En gammal grinig tant som ogillar barn och bor helt ensam med en massa katter som hon avgudar.

- En ryttare som lägger ner all sin tid på hästar

- En djursamlare som samlar på sig alla djur han eller hon kan hitta i naturen.


 

I rampljuset


- Sångerskan som alla älskar

- Den våghalsiga akrobaten

- Magikern som visar sina tricks på heltid

Av Fanny - 26 maj 2012 14:00

Jag tänkte dela med mig av 5 fina klänningar till spelet! Klicka på respektive bild för att ladda ner respektive klänning. Sorry till mina killäsare, ni får stå ut ;)


Det mesta är från MTS, Modthesims.info, och att ladda ner där ifrån är väldigt komplicerat eftersom alla downloads är i 7z eller rar-filer, så måste man ladda ner program så att man kan extrahera dem, sen blir de Packageformat och då måste man skapa nya mappar och BWEEEHH. Ville bara säga det så att ni vet det. Sen dessutom krävs det ett konto på MTS för att kunna ladda ner sakerna där ifrån, men detta är lätt och 100% säkert.


Jag vill även varna om att för mycket nedladdat innehåll (cc) = Segt spel.


Serenity dress av ElexisMTS  

Rar-format, sedan Package


En jättefin klänning som finns för både ungdomar/vuxna och tonåringar! Den överst är för ungdom/vuxen och den längst ner är för tonåringarna.




Chic boulevard dress av Anubis

Rar-format, sedan Package


En fin, lite mer vardaglig klänning gjord av min favoritskapare: Anubis!


  


"Midnight Glow" strapless dress av Anubis

Rar-format, sedan Package


Den ser kanske barnslig och tråkig ut till en början. Men det är den inte! I alla fall inte enligt mig (owo) Det är en enkel och fin klänning som jag kommer att använda ofta! 




  Dress with cinch waist av All about style

Sims3pack och Package


 En elegant klänning som jag brukar ha på finkläder.


 


April strapless sundress av TraeliaMTS

 

Av Fanny - 23 maj 2012 20:45

 
FEST!


Okej, jag vet att min blogg suger just nu och att inläggen är de tråkigaste som går att hitta... Men det är väl bättre med tråkiga inlägg än inga alls?


Meh, whatever. Som du säkert redan vet kan man ordna fester i The sims 3 via telefonen. Jag har tips om hur man kan få en hemmafest, bröllopsfest, möhippa/svensexa (om du har Leva livet) och födelsedagsfest de bästa festerna som simmarna i staden någonsin varit med om!

- Hemmafest -


En hemmafest är en helt vanlig fest, oftast i form av en middag eller något slags disco. Denna är inte för att fira något speciellt, utan mest om att få ha lite kul med sina kompisar och stärka banden mellan varandra!

Tips för hemmafester:

- Mat, antingen hemlagad eller beställd pizza. Om du tänker laga en maträtt själv, se till att klicka på Servera middag och inte Ät middag! 

- Ha mycket sittplatser så att gästerna kan sitta ner och äta.

- En stereo med schyst musik

- Om din sim har färdighet i något som går att visa upp (t.ex. gitarr eller piano), varför inte låta honom eller henne göra ett uppträdande? Om du har The sims 3 I rampljuset och din sim jobbar i någon av de tre yrkena så ska den självklart visa upp något också.

- För att göra det mer till ett party, ha gärna en bar. Om du har kvällsnöjen kan du även använda telefonen och beställa en mixolog!

- Om du har kvällsnöjen: Liva upp festen med alla nya festprylar som går att köpa i köpläget!

- Se till att det finns underhållning; Annars blir gästerna uttråkade och går hem.


- Bröllopsfest -


Bröllopsfesten kan vara det mest minnesvärda i en sims liv. Det är då man bestämmer sig för vem som ska finnas på sin sida för alltid! Om man inte skiljer sig, såklart. Ställ till med ett stort partaj antingen hemma eller på en allmän tomt!


Tips för bröllop:
- Precis som med hemmafesten: Ha mycket mat och sittplatser förberett! Men det ska helst vara hemlagad mat, pizza är ju inte så romantiskt.

- Gift dig utomhus! Dekorera med blommor, vatten, och, om du har leva livet, ett bröllopsvalv. 

- Om du har Leva livet måste du helt självklart ha en bröllopstårta!

- Byt inte ringar förrens alla gäster har kommit, och se till att alla är i närheten när det sker.

- Bjud på mat, tårta, och dans efter vigselceremonin! Och när de flesta gäster har börjat gå hem, varför inte ta det nygifta kärleksparet någonstans ensamma för att titta på stjärnorna?

- Ha gärna musik i bakgrunden; Men det bör vara klassisk musik, hiphop är ju inte heller särskilt romantiskt. Annars kan din kvällsnöjesim som spelar piano framföra någon liten låt!


Bilder från ett bröllop:


                         

Klicka här för att ladda ner min sims klänning
Klicka här för frisyren 


- Svensexa & Möhippa -


Svensexan (för killar) eller möhippan (för tjejer) är en fest som bara går att anordna med expansionspaketet Leva livet. Den går att anordna när simmen är förlovad.

Tips:
- Bjud bara killar på svensexan och tjejer på möhippan!
- Ha riktigt hög musik och se till att alla dansar!
- Ha gärna festen på en allmän tomt; Varför inte på en dansklubb (om du har kvällsnöjen)? Då klickar du på Ordna fest vid istället för Ordna fest när du ska ordna festen.
- Be en sim (vän) att utbringa en skål, annars kommer festen inte riktigt igång!
- Spruta öl på så många som möjligt, det gör rolig stämning.
- Här måste du också ha mat; Gästerna kommer nämligen inte att gå hem bara för att de känner sig hungriga och du vill ju inte att de ska svälta!

Bilder från en möhippa:

          

- Födelsedagsfest -

En födelsedagsfest – Nej, vänta, det vet ju redan alla vad det är! Haha... Ja, det känns som om jag inte behöver förklara vidare, jag går direkt till tipsen jag.

Tips för födelsedagsfest:
- Bjud alla släktingar och vänner till födelsedagsbarnet, men helst inte bekanskaper; De bryr sig nog inte så mycket om att din sim fyller år.
- Ha en tårta, såklart! Du kan köpa en i köpläget eller på mataffären. Istället för att åldras automatiskt, låt din sim åldras med interaktionen Blås ut ljusen på tårtan!
- Här bör du även också ha mat (födelsedagsbarnets favorit) förberedd och mycket sittplatser! Ingen ska behöva stå upp och äta.
- Spela gärna musik här också; Självklart är det födelsedagsbarnets favoritmusik som spelas!
- Dekorera huset med ballonger. 

Bilder från en födelsedagsfest (det är två tvillingar som fyller år):

               

Av Fanny - 20 maj 2012 22:45

  

Atletisk är en färdighet (motsvarar idrottande) som kommer med grundspelet. Din sim kan bygga upp färdigheten igenom att simma, springa på löpband, lyfta skrot m.m och den byggs up snabbare om simmen har egenskapenAtletisk. Det är även bra att ha denna färdighet om din sim jobbar som idrottare!


  

Precis som med alla andra färdigheter kan simmen göra mer ju högre upp han eller hon kommer. Här är listan.


Nivå 1 - Din sim kan använda alternativet Mindre svettigt när han/hon tränar vilket gör så att simmens hygienmätare inte går ner under träning. Simmen kan även jogga.

Nivå 2 - Inget nytt

Nivå 3 - Din sim kan använda alternativet Bra tempo, vilket gör att simmen kan träna längre innan han eller hon blir utmattad (simmen kan inte träna längre när den är utmattad). Simmen kan nu även få den positiva humöreffektenPumpad efter att ha tränat ett tag.

Nivå 4 - Inget nytt

Nivå 5 - Nytt alternativ som heter Kämpa hårt. Simmen tränar längre och hårdare men blir mer öm efteråt.

Nivå 6 - Din sim kan träna andra simmar i atletiska färdigheten.

Nivå 7 - Nytt alternativ; Kraftexplosion. Simmen blir utmattad väldigt snabbt men tränar stenhårt under tiden och får väldigt märkbara resultat.

Nivå 8 - Inget nytt

Nivå 9 - Inget nytt

Nivå 10 - Bemästring!


Livslånga önskningar som innehåller färdigheten


Det finns bara två livslånga önskningar som kräver att din sim bemästrar den atletiska färdigheten: En om du inte har Destination Världen. De som finns är Sund själ, perfekt kropp som din sim uppnår igenom att bemästra logikfärdigheten och Atletisk och Fysisk finslipning som simmen uppnår igenom att bemästra färdigheten Kampsport (destination världen) och atletisk. 


 

En sim tränar framför TV:n!

Av Fanny - 18 maj 2012 21:13

Jag tänkte bara bjuda på ett litet mini-tips här...


Med standardinställningarna fyller inte spelet hela skärmen, det blir typ svart runt omkring. Ungefär så här:


   Yup, spelar med NK. Om jag kommer på en handling kommer en del snart...


Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag brukar i alla fall störa mig på det. Och det finns en inställning som gör att spelet "Fyller" hela skärmen!


Klicka på de tre prickarna i hörnet och välj "Alternativ".


   Anledningen till att det inte är "Svart" omkring den här bilden också är att jag gjorde svart omkring den första själv (tack för att du finns PS) och orkade inte göra det med den här. Det ser precis ut så som det gör på första!


På första sidan som kommer upp i "Alternativ" finns en rullista som heter Skärmstorlek. Nu ska man då välja olika inställningar beroende på hur stor datorskärm man har, men på min tar jag den största. Lek omkring med det lite och se vad du hittar! :)

OBS: Ändringarna kommer inte att ske förrens du har klickat på bocken.

 

 

Tadaaa! Man ser ingen skillnad på bilderna, men nu fyller spelet hela skärmen. Yeey!


 

   


Av Fanny - 18 maj 2012 10:00

 

Visste du att...


... The sims 3 sålde 1.4 miljoner kopior bara på sin första vecka som lanserat?

... Mortimer Spökh är den enda simmen som har funnits med, fullt spelbar, i både The sims, The sims 2 och The sims 3? Resten av Spökh-familjen har också funnits med, men har varit döda (förutom Bella Spökh som blev kidnappad av aliens).

... The sims 3 finns på 22 olika språk och i 60 olika länder?

... Det finns över 670 000 nedladdningsbara frisyrer till simmarna?
... Det första objektet som någonsin existerat i The sims var en toalett?

... Det finns 41 simsspel (grundspel, expansioner och prylpaket) just nu, om man räknar med KP Sötsaker och Diesel?

Av Fanny - 15 maj 2012 08:45

Ambrosia har du säkert hört om; Det är den maträtt i The sims 3 som är svårast att göra. Jag hade tänkt berätta vad det är, vad den gör och hur man tillagar den!


Vad är Ambrosia och vad gör den?


Ambrosian är en maträtt, och den kan göra detta:
- Den gör din sim mätt (så klart)

- Din sim får en positiv humöreffekt som räcker i en vecka

- Din sim blir i början av åldersstadiet igen. Det vill säga, om du har ställt in att simmarna är ungdomar i 25 dagar och din sim har 3 dagar kvar till vuxen kommer den att få 25 dagar till vuxen när den äter maträtten.

- Om din sim är ett spöke (klicka här för att lära dig hur du kan spela som ett spöke) kommer den att bli en normal, fullt levande sim igen!


 


För att din sim ska kunna tillaga Ambrosian krävs följande:

- Din sim måste ha nivå 10 i matlagning, sedan ska den gå till bokhandeln och köpa receptet på Ambrosia (boken kostar runt 12 000 simdaler om du inte har någon livslång belöning som gör det billigare) och lära sig receptet igenom att läsa den.

- En dödsfisk; En sån här kan din sim bara fiska fram om den är i nivå sju fiske. Betet som krävs för att fånga en dödsfisk är fisken Skalare, som man i sin tur kan få igenom att fiska med en Strykarkattfisk. Dödsfisken kräver även en bok för att din sim ska lära sig betet. Din sim kan endast hitta dödsfiskar vid sjön på kyrkogården omkring kl 00.00 - 05.00

- En livsfrukt; Denna måste din sim hitta ett frö för (simmen som ska plantera livsfrukten måste ha nivå 7 i trädgårdsarbe), och detta frö kan din sim hitta t.ex på marken eller igenom att fiska.


 



Ambrosian kan tillagas vilken del av dagen som helst, men kan endast servera en person. Ambrosian ruttnar aldrig heller.

Av Fanny - 14 maj 2012 18:06

Hej! Ni vet att det finns downloads till spelet i Package-format. Jag hade tänkt berätta hur man gör detta på en mac! Anledningen till att jag inte gör det för Windows är för att jag för det första inte har någon Windowsdator tillgänglig just nu och för att det finns betydligt mycket fler guider om hur man installerar Packagefiler på sådana datorer.


Steg 1: Gå in på "Program". Gå in i mappen The sims 3™ och högerklicka på den och välj alternativet Visa paketets innehåll eller Show package contents om du av någon anledning har din dator på engelska.


    

Steg 2: Nu går du in i mappen Resources, sedan Transgaming, sedan C_drive, sedan Program files, sedan Electronic arts, sedan The sims 3. Se till att du har en fil som heter Resource.cfg där, annars kan du leta upp den med Finder och lägga in den.


Steg 3: Högerklicka på ett tomt ställe i mappen och klicka på Ny mapp. Döp mappen till Mods. Inuti mods-mappen gör du en mapp som heter Packages, och där lägger du sedan dina Package-filer så kommer de att visa sig i spelet nästa gång du startar det!


Så här ser det ut i min mapp :3



Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards