Fantas simsblogg

Alla inlägg under mars 2014

Av Fanny - 30 mars 2014 18:13

Supernatural är ju en väldigt populär TV-serie, och jag tvivlar inte en sekund på att det finns många av er som tittar på den. Därför kände jag att jag bara var tvungen att tipsa om att en extremt duktig skapare (som även har gjort simmar från Doctor who, Sherlock och Star trek ifall någon är intresserad av det, finns att hitta på hens Tumblr) som har gjort simmar från den serien! Dean, Sam och Castiel. Jag tycker personligen att hen har lyckats väldigt bra med ansiktena, med tanke på hur svårt det är att göra simmar lika riktiga människor. Killarna är lika snygga i sims som i serien... Heheee




För er som inte vet är Supernatural en (jättebra) TV-serie om två bröder som jagar övernaturliga varelser tillsammans. Typ. Den är mycket bättre än den låter, tro mig. 

Av Fanny - 26 mars 2014 18:03

För att bli en magiker krävs expansionspaketet In i rampljuset.

 

Om din sim är en sådan som vill jobba inom showbiz kan hen skaffa jobb som magiker via tidningen eller en dator. Se till att välja Hitta ett yrke, och inte Hitta ett jobbDet kanske inte finns möjlighet att bli magiker just den dagen du kollar i tidningen eller datorn, då är det bara att försöka igen nästa dag. Att bli magiker går i alla städer, men jag skulle rekommendera att din magikersim bor i Starlight shores eftersom det finns bäst förutsättningar där lokalmässigt.


Att skaffa sig ett jobb som magiker är lätt, men du kan inte förvänta dig att bli en legend över en natt. Din sim kommer behöva betydligt mer träning för detta. I början av karriären kommer du i princip behöva leva på att visa upp de få trolleritrick du faktiskt kan i parken (eller andra offentliga platser) för lite dricks! Detta kommer sakta men säkert att förbättra din sims arbetsbetyg och snart kommer hen kunna göra auditions för att få gig. Detta betyder ju förstås inte alls att det är garanterat att simmen faktiskt får gig, det är i princip bara parken och något ynka café som kommer att acceptera simmen i början, men övning ger färdighet och detta är inget undantag. Snart kommer riktigt stora lokaler göra allt för att kunna boka din sim. 



När din sim får högre färdighet kommer hen kunna göra fler spännande trick, kunna skaffa mer gig och förstås tjäna mer pengar. För att skaffa gig måste din sim använda interaktionen Gör audition på ägaren av en lokal (de är oftast markerade på kartan, så de är svåra att missa). När din sim är på lite högre nivå kanske det även kommer att ringa lokaler till din sim för att uppträda hos dem. Se bara till att din sim dyker upp till sina gig i tid...


Som sagt är det en lång väg till att bemästra yrket, men kämpa hårt så är du där snart!


Av Fanny - 24 mars 2014 17:15

Jag får huuuur ofta som helst frågor om vilket spel jag tycker att någon ska köpa. Jag säger precis som jag sagt innan i detta inlägg: Jag kan inte svara på det, eftersom alla spelar olika och tilltalas av olika spel! Däremot tänkte jag att det kanske skulle vara lättare att välja ett spel om jag skrev ett inlägg om vilket spel som brukar passa vilken typ av spelare, så det var precis vad jag gjorde, nästan som korta små recensioner. 


Destination världen - Detta spel passar för spelare som tycker om att utforska spelet utförligt. Det passar alla som har lite som mål att testa allt, samla på sig alla föremål som finns, utforska alla möjligheter osv.


Drömjobb - Om du bryr dig mycket om vad din sim sysslar med (både som arbete och på fritiden) är detta ett spel som jag skulle rekommendera. Det riktar sig nog mest till de som inte nöjer sig med de jobb där simmarna går in i en byggnad, stannar där hela dagen och kommer ut när de är färdiga. Spelar du med stora familjer och fler har jobb från detta spel kan det bli lite svårt att hålla reda på alla, dock.


Kvällsnöjen - Detta spel rekommenderar jag inte alls till familjespelare. Detta är ett spel som i princip bara tilltalar de som spelar mycket med unga singelsimmar. Om det är din typ av spelande rekommenderar jag absolut detta spel dock, det finns väldigt mycket att göra!


Leva livet - Om du oftast spelar med stora familjer rekommenderar jag detta spel starkt. Det medför massvis med aktiviteter för våra yngre simmar, vilket gör att dessa tider i en sims liv får lite mer karaktär och betydelse än innan.


Husdjur - Detta spel skulle jag också rekommendera till de som spelar med större familjer. Ett husdjur kan vara en ganska bra extra familjemedlem! Om du är sugen på att spela med djur kommer du inte bli besviken, det här är ett väldigt genomarbetat spel.


I rampljuset - Det här spelet medför inte så jättemycket nytt egentligen, så det är lite svårt att säga vem det passar. Om du verkligen vill ha det, visst, köp det! Men tänk efter om du verkligen skulle använda spelets innehåll mycket.


Övernaturligt - Vissa personer tycker att det är alldeles för trist med allt som ses som något vanligt. Är du en av dem? Då är detta det perfekta spelet för dig! Gillar man overkliga och övernaturliga saker finns det hur mycket funktioner som helst att ta del av i detta spel. Om du spelar lite mer "normalt"... Nja. 


Årstider - Det är är faktiskt ett spel jag skulle rekommendera till alla. Det är inte direkt något som bara tilltalar en viss typ av spelare, väder och årstider (och resten av vad spelet erbjuder) är ju liksom något som alltid märks. Om du inte tycker att Årstider skulle spela så stor roll i ditt spel kanske du inte behöver köpa det, däremot.


Universitetsliv - Om du tycker om att spela med ungdomssimmar är detta absolut ett spel jag tycker du ska testa! Det finns massa nya roliga grejer att göra (förutom att faktiskt gå i skolan). Det är också kul för familjespelare förstås, när familjens barn blir ungdomar. 


Semesterparadis - Det här spelet är lite svårt att rekommendera till en viss typ av spelare. Gillar du sommaren? Vill du ha nya saker att prova? Vill du ta dina simmar på semester? Då så!


In i framtiden - Om du känner att du har provat det mesta ditt spel har att erbjuda och vill göra något nytt skulle jag absolut rekommendera detta spel, men bara om du tycker att sci-fi-temat verkar kul, annars kanske du blir lite besviken på spelet. Det finns massa nytt att utforska om du inte har så mycket spellust i övrigt.



Jag hoppas detta inlägg var till hjälp! Självklart ska du bara köpa ett spel om du faktiskt vill ha det, och inte för att jag skrev det här, men jag tänkte att det här vore ett bra inlägg för er som inte vet vilket spel ni ska köpa och behöver lite hjälp med det. Sedan tycker jag också att ni ska försöka göra lite mer utförlig research om spelet ni vill köpa först, det är så trist att köpa ett spel och bli besviken på det. 

Av Fanny - 22 mars 2014 20:46

Ni var några som frågade efter Jeannes hår i förra inlägget, så jag tänkte faktiskt tipsa om det i ett inlägg! Hoppas att många kommer gilla det för jag hade letat efter det huuuur länge som helst och när jag äntligen hittade var man kunde ladda ner det blev jag typ överlycklig, haha. 


Tycker personligen att det finns alldeles för få hår i spelet som passar till lite mer mörkhyade simmar (ganska bra bevis på hur stort inflytande vithetsnormen har i samhället...), det är ju ganska många mörkhyade människor som inte har spikrakt hår liksom, så detta hår är perfekt! Sen är det ju fint också... ;)



Av Fanny - 22 mars 2014 14:01

Jag älskar verkligen att skapa simmar, något som jag antar att ni som läst bloggen ett tag har fattat vid det här laget, haha. Tycker det är så kul bara (speciellt när man installerat nytt CC, vilket är precis vad jag har gjort idag)! Så ja, jag tänkte väl mest dela med mig av två av de jag nyss skapat.


Samantha McDuffie



Jeanne Hale



Blev rätt nöjd med båda faktiskt! Sen ser bilderna så himla snygga ut när man kan ha höga grafikinställningar också, haha. Om någon vill ladda ner någon av dessa tjejer är det bara att säga till så fixar jag kanske det lite senare. :)

Av Fanny - 21 mars 2014 14:19

Med expansionspaketet Leva livet kan du skicka dina simmar som är barn och tonåringar på (kostnadsfria) aktiviteter efter skolan. Dessa kan ge alla möjliga sorters fördelar för simmarna i framtiden då det tränar upp många färdigher, och jag rekommenderar absolut att du skriver upp dina simmar på något som passar dem!


Alla aktiviteter som finns tar plats i skolan, vilket då förstås betyder att du som spelare inte själv får vara med på dem. De äger rum ett par dagar i veckan och är alltid precis efter skolan, och din sim kommer automatiskt att gå till de aktiviteter den är uppskriven på. Simmar kan vara med i flera föreningar samtidigt, så länge aktiviteterna inte krockar med varandra.


Medan dina simmar är på sina aktiviteter kommer som sagt de förbättras i vissa färdigheter. Vilka färdigheter detta är beror helt på vilken aktivitet din sim är uppskriven på. Du skriver upp din sim på en aktivitet (antingen gör föräldrarna detta eller barnen själv) via en dator eller genom skolan.



För barn

 

Scouterna - Denna aktivitet är perfekt för alla barn som tycker om att vara i naturen. Barnen lär sig fiskefärdigheten och aktiviteten ger även den dolda färdigheten* Scouting, som låser upp olika interaktioner som de kan visa upp för andra simmar.

Balett  - Här lär sig barnen balettekniker (som t.ex plié), som de sedan kan visa upp för andra om så önskas. Detta kommer ge simmen den dolda färdigheten* Balett. Det finns tre nivåer av denna och en teknik för varje nivå att visa upp.

 

För tonåringar

 

Konst - Denna aktivitet passar bäst för simmar som är lite extra kreativa. Här lär man ut målningsfärdigheten, och även skulptering om du har Drömjobb.

Debatt - Denna aktivitet förbättrar färdigheten logik.

Teater - Denna aktivitet förbättrar simmens karisma.

Musik - För all simmar som är musikaliskt lagda. Du förbättrar färdigheten gitarr, och även piano, bas och trummor om du har expansionspaketet Kvällsnöjen.

Skoltidningen - Är din sim stadens blivande toppjournalist? Låt hen vara med och skriva för skoltidningen! Detta förbättrar förstås simmens författarkunskaper, och även fotografifärdigheten om du har Destination världen.

Idrott - Om din sim är den typen som inte kan få nog av att röra på sig är denna aktivitet perfekt. Simmen kommer definitivt att förbättra sin atletiska färdighet.

Hantverk - Här kan simmar lära sig massvis med praktiska färdigheter som kommer kunna hjälpa dem mycket i framtiden. Händighet står alltid på schemat och även Skulptering och Uppfinnande om du har Drömjobb.

Studier - Denna aktivitet tränar inte upp några färdigheter, men den kommer garanterat ge en rejäl boost för simmar i skolan. De gör alltid sina läxor medan de är på aktiviteten, men det går betydligt snabbare än vanligt.

 

Notera att några av dessa aktiviteter kan ha lite fel namn eftersom jag spelar mitt spel på engelska, men informationen i grund och botten ska det inte vara något fel på. 

 


 

Precis innan din sim är på väg att växa upp kommer det hållas en liten avslutning från aktiviteterna  där din sim kan få priser och annat fint.


* en dold färdighet är något simmen kan bli träna upp och bli bättre på, men som de inte får poäng i som en vanlig färdighet.


Av Fanny - 18 mars 2014 12:25

Hej igen! Jag har fortfarande inte lyckats få internet att fungera i mitt rum, men tydligen behövde man inte alls uppdatera spelen via internet för att kunna installera expansioner... Dumt att jag inte visste det. Nu har jag installerat alla spel (dock inte allt mitt cc, ska snart fixa det), och jag kan glatt säga att det fungerar hur bra som helst! Är nästan helt överlycklig, haha. Har inte kunnat spela med gott flyt på hur länge som helst.


Jag har spelat jättemycket på min PGC så jag tänkte att jag kunde föra över bilderna till en annan dator och dela med mig lite av vad som hänt! Tack för alla gratulationer på förra inlägget, förresten, jag blir svinglad :)


Jag måste faktiskt säga att det är rätt gulligt hur nära Sebastian och Connie är. Vanligtvis brukar föräldrarna i mina familjer typ inte prata med varanda alls så fort de skaffat barn, haha. Väldigt kul att detta par har hållt lika bra som Emma och Liam gjorde!



Även barnen i familjen (i alla fall de som är äldre än småbarn, Dany och Kajsa kan ju inte direkt hänga med sina äldre syskon) kommer väldigt bra överens. Linnéa tycker om att leka med sina småsyskon även fast hon är äldre än dem.



En regnig kväll var det dags för Linnéas skolbal! Hon var extremt peppad för när limousinen skulle hämta upp henne och hon hade planerat vad hon skulle ha på sig hur länge som helst.



Ganska mycket hände under kvällen, faktiskt: Hon blev balens drottning (trots att hon kanske inte känns som den populäraste i klassen...), hamnade i slagsmål och fick en pojkvän som heter Thomas. Jag tycker de passar rätt bra ihop faktiskt, så det är ju bra!



Sebastians fientlighet till barn ser i alla fall ut att ha försvunnit. Han värdesätter sina döttrar och sin son väldigt mycket nu mera!



Connie verkar även ha blivit rejält bra på att måla, nu har hon bemästrat den färdigheten (och dessutom fått belöningen Extra kreativ)!



Sebastian fyllde år! Nu var det dags för honom att bli vuxen. (ganska kul ändå att han fortfarande var typ, vadå, 35? när han hade sex barn varav en var tonåring)



Han lyckades faktiskt drabbas av en medelålderskris, så han blev lite extra utseendefixerat... Fast ja, who kan blame him för en sådan kris, fatta vad han måste fundera över vad han kunde ha gjort med sitt liv om han inte behövt skaffa massa barn direkt.



Connie åldrades också upp ett snäpp, även hon blev vuxen. Hon slapp i alla fall medelålderskrisen.



Även det näst äldsta barnet Kimberly växte upp, hon blev tonåring. Jag tycker hon blev väldigt fin! Hon hade inte tillräckligt bra betyg för att jag skulle få välja hennes egenskap själv, men hon fick i alla fall en bra: Miljömedveten. 



En av Sebastians medelålderskris-önskningar var att få muskler, så jag köpte en bänkpress till honom. Jag vet inte om jag skulle kalla honom så där jätteatletisk, men lite biff blev han i alla fall.



Jag tror förresten att Linnéa och Kimberly har lite olika uppfattningar om vad det är för årstid...



Kajsa och Dany (arvingen), familjens yngsta tvillingpar, har även de vuxit upp, och de kommer hur bra överens som helst. Nu slipper jag ha hand om småbarn på ett tag - tack för det, säger jag bara! 



Connies livslånga önskan är Lysande författare (tror jag det heter, rätta gärna om jag har fel), att bemästra färdigheterna målning och författande. Målning har hon ju redan bemästrat, så nu satsar hon mer på författande vilket hon är på nivå 7 på. Hon har skrivit ett par lyckade böcker och hoppas på att skriva flera som lyckas.



Eftersom familjen bor i ett så himla stort hus är det ganska lätt att saker går sönder ibland. Connie kan ganska mycket om färdigheten händighet, så hon har dock alltid läget under kontroll.



Nu har vintern anlänt till Hidden springs! Det firade Sebastian och Connie genom att försöka åka lite skridskor.



En sak som är kul med att ens egna simmar bor i staden fastän man inte spelar med dem är att man kan se dem gå förbi ibland - jag älskar att se "mina" simmar på det sättet, jag vet inte varför, haha. Här har vi ju David som går ner för en snötäckt gata till exempel. (se till att anteckna nu, intressant fakta) Han och Shannon har ju, som jag kanske sagt tidigare, en liten son som heter Mateo. Han är tonåring och ganska bra kompis med barnen i min egen familj!



Kajsa verkar också gilla vintern en del... Men jag vet inte om det är så skönt att sitta och göra läxorna i djup snö.



Linnéa har bestämt sig för att hon också ska försöka träna lite, så hon tog på sig de mest optimala kläderna hon kunde hitta för detta ändamål och började kötta, helt enkelt.



Och Kajsa, som har egenskapen Konstnärlig, har upptäckt hur kul det är att låna mammas staffli och har börjat måla oftare och oftare.



Kimberly däremot tycker det är roligare att spendera sin tid med att läsa ensam i sitt rum, precis som när hon var liten.



Gina och Gustav, familjens andra tvillingpar och de näst yngsta barnen, har också vuxit upp (det känns som att det hela tiden är någon som fyller år nu, men så blir det om man har ett hushåll på åtta simmar). Jag har ingen bra bild på Gustav just nu men jag måste faktiskt säga att jag tycker Gina blev väldigt fin! Jag gillar verkligen henne. Hade inte haft något emot om det var hon som var min arvinge... Nåjaaaa vad är väl en bal på slottet



Sebastian har det väldigt stressigt med jobbet (nu är han till och med på nivå 10, vilket betyder att han har uppfyllt sin livslånga önskan!), men när han får lite tid över tar han fram basen och spelar som på de gamla goda tiderna. 



Kajsa har tydligen blivit ett ganska busigt barn... Hon missar aldrig en chans att lura någon med en pruttkudde.




Gustav och Gina (de delar rum) fick ta över Kimberlys TV i utbyte mot en soffa, eftersom hon ändå aldrig använde den. Jag är rätt säker på att Gustav använder TVn fyra gånger så mycket som Kimberly gjorde.



Fast guess what... Gustav har faktiskt en flickvän. Mimmi Sjöö heter hon! De verkar ha det rätt bra ihop. 



Han har även upptäckt att han är väldigt smart, och försöker lägga så mycket tid han kan på att förbättra sin logiska färdighet.



Gina har på senaste tiden blivit väldigt politiskt intresserad, och hon är rätt säker på att politik är vad hon vill syssla med i framtiden. 



Hon har skrivit in sig i skolans debattklubb och även dramaklubben, för hon vet att det kommer vara viktigt att träna upp sin karisma om hon vill kunna nå sin dröm.



Nu har det första barnet i familjen blivit ungdom! Linnéa bestämde sig för att fira dagen med sin pojkvän och sedan flytta ihop med honom. Hon vill hålla på med musik i framtiden, vilket hon redan började göra under tonåren. Hon tänker bemästra alla instrument - och hon är på god väg.



Så här ser deras nya hus ut. Nu kommer jag antagligen inte spela så mycket mer med Linnéa, så jag hoppas väl att hon kommer klara sig bra på egen hand... Eller något.


Jag försöker göra det så tydligt som möjligt vem som är vem, men om ni tycker det blir svårt att hålla reda på alla ändå (för tro mig, till och med jag blandar ihop alla ibland) kan ni kolla HÄR!

Av Fanny - 13 mars 2014 15:41

Jag fyllde år igår, faktiskt - tretton år blev jag! Det blev inte så jättemånga presenter i år, men bland dem fanns det en som bokstavligen fick mig att skrika...


   


En ny dator! Jag vet inte exakt vilken det är, men det är en stationär från ASUS (och datorn är ju alltså inte i skärmen, utan i en "låda" under bordet) vars specs är precis vad som krävs för att kunna spela sims med bra flyt i alla fall. Detta betyder ju då förstås att uppdateringen här kommer kunna bli betydligt mycket bättre än vad den är nu, eftersom det kommer vara så mycket smidigare för mig att använda spelet.


Men vårt internet här hemma når desvärre inte till mitt rum (där datorn förstås står). En av presenterna jag fick var en förstärkarliknande grej som ska göra att datorn faktiskt får nät, men den har vi inte fått att fungera än, även om vi har en halvfärdig plan om hur vi ska göra. Detta betyder då att jag inte kan spela sims på den än som jag brukar, eftersom jag måste uppdatera spelet för att kunna installera expansioner och till det behöver man internet. Jag har dock installerat grundspelet och det fungerar otroligt bra, men när man är van vid att spela med massa expansionspaket, prylpaket, mods och cc är det ganska tråkigt att spela utan det.


Men så fort jag fått det att funka kommer det antagligen bli mycket bättre bloggning här!


Detta inlägg är absolut inte ett försök att skryta om vad jag fått i present, om någon trodde det. Jag vill bara meddela att uppdateringen nu har fått en rejäl chans att förbättras.

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards