Fantas simsblogg

Alla inlägg under december 2012

Av Fanny - 31 december 2012 19:13

Hej! Jag vill bara passa på och hälsa er ett himla gott nytt år. Eller Buon Anno, som man säger här i Italien där jag är nu. Kan inte fatta att 2012 redan är slut, kan ni det? Det har gått så himla snabbt! Särskilt efter sommaren. Det lär hur som helst komma upp en ny header nästa år - och med "nästa år" menar jag den närmaste veckan. SKRUVAT.


Jag har faktiskt några bloggrelaterade nyårslöften! Eller, de är inte direkt löften, utan snarare mål. Bland annat så har jag som mål att göra historierna minst varannan vecka (har skrivit text till nästa Drömmar redan, och ska ta bilderna i kväll så den lär vara uppe i morgon!) och att försöka nå minst 900 - kanske till och med 1000 - besökare på en dag. Fattar ni hur grymt det skulle vara?! Jag lovar att fira det med något megahäftigt om det händer.


 




Sen förresten vill jag ta upp en sak lite snabbt. 
På senaste tiden har jag fått kommentarer, frågor osv som säger att jag härmar andra bloggare. Detta ber jag verkligen om ursäkt för! Jag menar inte att härma någon, för jag vet hur arg man blir när man ser ett så gott som likadant inlägg på en annan blogg bara någon dag efter att man har skrivit sitt inlägg. Men jag menar verkligen inte att härmas. Det kan ha hänt av misstag, för jag läser väldigt många simsbloggar och det är klart att jag blir smått inspirerad av vissa och då råkar härmas lite. Utöver bloggen skriver jag ofta helt vanliga historier, och efter ett tag in i handlingen inser jag att det är en blandning av två-tre böcker jag redan läst med nya karaktärer. Så ibland går det helt enkelt inte att undvika. Det är omöjligt att skapa något helt nytt med fantasin, man måste alltid använda sig av sånt man redan har. T.ex kan man inte tänka sig en oval och se den framför sig om man aldrig förr sett en cirkel. Förstår ni vad jag menar?

Men som sagt menar jag verkligen inte att härma någon, så om ni uppfattar det som att jag härmar er eller någon annan ber jag verkligen om ursäkt.

 

Gott nytt år!

Av Fanny - 30 december 2012 22:15


Innan vi börjar hade jag tänkt gå igenom några viktiga frågor om Poseplayer:

Vad är Poseplayer?

Poseplayer är en mod som man laddar ner och den får simmarna att ställa sig i en speciell posering som de inte kan stå/sitta/ligga i annars. Mycket praktiskt för oss som gillar att ta foton.

Hur installerar man det?

När man laddar ner Poseplayer så är det först en RAR-fil som man packar upp med WinRar. När filen är uppackad är det en Package-fil. Man installerar Poseplayer som vilken Package-fil som helst, klicka HÄR om du inte vet hur man gör det!

Är det gratis?

Japp! 

Får man med virus?

Japp! Nej, jag skojar bara: Modthesims (som Poseplayer kommer ifrån) är en väldigt säker sida. Jag vet många som använder Poseplayer, men ingen som har fått några problem med det. Däremot kan datorn bli långsam om den inte är så bra eller om du har mycket annat nedladdat innehåll men jag har en bärbar icke-speldator, lagom mycket CC och för mig funkar det utmärkt. Kraven är alltså inte så höga.

Vart laddar man ner det? 

Det "officiella" stället att ladda ner Poseplayer på är Modthesims. Du hittar sidan med poseplayern HÄR. Man måste ha ett konto på Modthesims och vara inloggad för att ladda ner poseplayern, men detta är gratis & enkelt.



När du laddat ner & installerat Poseplayer så kommer du inte bara kunna använda den direkt - du måste ladda ner Posepacks. Det vill säga själva poserna! Dessa installerar du på samma sätt som du installerade Poseplayern. Detta är min personliga favorit bland mina Posepacks och det kan du starta med:

 

Klicka på bilden för att komma till nedladdningssidan


Sedan kan du leta efter posepacks på egen hand, det finns väldigt många fina där ute på internet! Inlägg med tips om posepacks kommer förmodligen skrivas i framtiden, men jag vill inte att det skulle ta upp plats i det här inlägget.


Nu kan du äntligen starta spelet och börja använda dina poser! För att få tillgång till dem behöver du köpa Poseplayern i köpläget. Den finns under Dekor > Övrigt och kostar bara en simdal, vilket jag tror att de flesta har råd med :P


Ursäkta att jag glömde ringa in Poseplayern, men ni hittar den nog ändå!

 

Placera ut den var du vill, och ta kontrollen över simmen du vill ska posera. Klicka på Poseplayern och välj Select pose from list. Tyvärr finns inte Poseplayer på svenska, men jag tror inte det gör så mycket för de flesta av er. :)

 

 

När du har valt Select pose from list så kommer det att komma upp en lista med de poser du har installerat. Det är bara att välja vilken pose du vill att simmen ska göra så kommer hen göra det!

 

 

-

 

Tadaa! Har ni frågor så kan ni gärna ställa dem ^^

Av Fanny - 29 december 2012 11:00

Jag hade tänkt dela med mig av ytterligare en sim jag har gjort. Hon heter Sandy Ring. Jag har laddat ner mycket mer CC sen sist jag gjorde en sim, så den här innehåller en hel del. Fast det är fortfarande inte så jättemycket. Hon innehåller i alla fall bara säkert CC, så oroa er inte! Plus att jag äntligen har fått Poseplayer att funka (YAAAAAAAAAY!), så jag har tagit sjukt många bilder på henne. Tror det blev ca 30 stycken faktiskt. Och det är ändå bara bilder med hon som gör poser och står framför en blå bakgrund... Galet. Men sån är jag!


Sandy Ring

Sandy Ring är proffs på att få vänner, och hon kan få vem som helst att skratta. Däremot är hon

väldigt lätt stressad och en olycka som inträffade när hon var tio har gett henne en enorm

fobi för vatten.

Ålder: Ungdom

Egenskaper: Neurotisk, Hydrofob, Ambitiös, Bra sinne för humor, Karismatisk

Livslånga önskan: Honungstunga, gyllene fingrar (bemästra färdigheterna gitarr och karisma)

Undertyp: Människa

 


Vardagskläder

Hudton - S-club (version C)

Hår - Grundspelet

Tröja - All about style

Shorts - Juliana

Skor - Parsimonious

Naglar - IN3S

 


Finkläder

Klänning - Rusty nail
Skor - Kvällsnöjen expansionspaket

 


Sovkläder

Tröja - Juliana

 


Idrottskläder

Allt - Grundspelet


Badkläder

Baddräkt - Kvällsnöjen expansionspaket

Poserna jag använde + några fler går att hitta HÄR! Jag rekommenderar verkligen de poserna, de är superfina. Om ni är nybörjare på Poseplayer så kommer ett inlägg om det snart!


Sandy blev inte lika originell som mina simmar brukar bli, menmen. Gjort är gjort. Plus att jag mest gjorde henne för att testa mitt nya CC och poseplayern. För att gratis ladda ner Sandy på Exchange, klicka HÄR. Jag kan också ladda upp henne på Mediafire om så önskas.


Jag är inne i en simskaparperiod (japp, från och med nu är det ett giltigt svenskt ord) just nu, så förvänta er mycket fler såna här inlägg haha. Hoppas ni gillar dem...! Känner att jag i alla fall måste börja göra lite originellare saker än helt vanliga ungdomsstjejer, men det är svårt...

Av Fanny - 28 december 2012 21:15

Nu ska jag äntligen skriva om ett efterlängtat ämne som många har frågat efter: Hur man installerar Package-filer. Att ladda ner Package-filer låter väldigt komplicerat när man först hör om det, men så fort man skapat alla mappar är det faktiskt ganska lätt!


 

 

För det första, ladda ner vad som helst som är i Package-format. Den kommer att sparas till Hämtade filer på din dator, men jag rekommenderar att du flyttar den någonstans (t.ex. skrivbordet) så att du vet exakt var du har den. Ibland kan det från början vara en Rar-fil Zip-fil eller en 7z-fil, och då måste man packa upp den först vilket man kan göra med The unarchiver. Det är ett gratis program, och det finns att ladda ner HÄR. När du har det programmet är det bara att högerklicka på filen och välja Öppna med... och sedan välja The unarchiver.


Obs, förvalet brukar inte vara The sims 3, det var jag som var noobig och ändrade det för något år sedan när jag inte visste hur man gjorde...


Nu måste vi få in ditt föremål i spelet! Första gången du laddar ner något i Package-format måste du skapa mappar och greja, men om du inte orkar göra det (vilket jag rekommenderar) kan du ladda ner FrameworkSetup från Modthesims. Klicka HÄR för att ladda ner det. Detta är en Zip-fil och även denna ska packas upp med The unarchiver, men det vet ni ju hur man gör vid det här laget! När den är uppackad kommer det att dyka upp en mapp som heter FrameworkSetup i Hämtade filer, i denna hittar du en mapp som heter Mods. Denna ska du lägga in i The sims 3-mappen, som du för övrigt hittar i Electronic Arts-mappen som du finner i Dokument.


Din mapp bör nu se ut så här:




Det är bara att lägga in Package-filen i mappen Packages! Där har det även lagts till två testmods som är för att kontrollera att allt fungerar som det ska - dessa kan du ta bort om du vill. Däremot får du inte ta bort filen Resource.cfg från mappen eftersom det är den som gör att Package-filerna funkar! 


Nu är det bara att starta spelet så kommer ditt innehåll att finnas där. Om du hade spelet igång medan du installerade innehållet så kommer det att dyka upp nästa gång du startar spelet.


På en Windows gör du likadant som på en Mac, om man bortser från att man öppnar Rar och Zip-filer med WinRAR som finns HÄR. Jag ber verkligen om ursäkt för att jag inte har en ordentlig guide för Windows, men jag kan inte göra så mycket åt det eftersom jag inte har tillgång till en Windows-dator för tillfället.

 

Har ni frågor? Jag är väldigt dålig på att förklara saker, så om ni tyckte att jag förklarade något dåligt är det bara att säga till så ska jag försöka fixa det bättre.

 

Jag hoppas att det här inlägget var till hjälp! :)

Av Fanny - 28 december 2012 15:30

Jag har bestämt mig för att blogga lite om Medeltiden. Inte så jättemycket dock. Det kommer typ vara några små inlägg som det här och sedan en större recension.


Jag har spelat en hel del sedan jag fick spelet, och hittills tycker jag att det är väldigt kul om jag ska vara ärlig! Jag kör på ett kungadöme som har det efterblivna namnet Fannys Grislandd. Jag hade tänkt döpa det till något löjligt för att det var lite kul, men jag visste inte att namnet skulle användas så mycket... Jag trodde det var namnet på sparfilen. Fail. Plus att jag skrev fel, så nu ser det ännu mer efterblivet ut... 


Nåväl, här får ni lite bilder på Fannys Grislandd. ^^'


                                   


Hittills har jag skapat tre hjältar: En monark vid namn Vendela, en trollkvinna vid namn Kailyn och en spion som heter Katniss. Japp, jag har gjort Katniss Everdeen i medeltidsversion! Hon är dock inte alls lik Jennifer Lawrence som spelar Katniss i filmen, eftersom jag gjorde hennes utseende efter beskrivningen i boken. Take that, wannabes som bara har sett filmen...

 

Nu har jag dock skapat ett nytt kungadöme som heter Sjunde himlen. Men det har jag inga bilder på.

Av Fanny - 27 december 2012 17:45


 

Det går väldigt, väldigt många rykten just nu om ett nytt expansionspaket: Universitet! Jag har inte skrivit om det än då jag föredrar att inte skriva om nya spel förrän de är officiella och man kan vara säker på att all information är rätt, eftersom jag inte vill göra folk besvikna om ryktena är falska eller om något var fel. Men med tanke på hur mycket information som har läckt ut tror jag faktiskt det är rätt så säkert att nästa expansionspaket är just University life.


Det första tecknet vi fick på detta spel var när de skulle annonsera det nya prylpaketet i den förra livesändningen och några personer kom utklädda till 80-tals... saker? I alla fall, nu ignorerar vi mitt dåliga ordförråd och går vidare till att det var en person med examenskläder på...



Sedan har det läckt ut på en hel del nätbutiker, och en massa bilder har även läckt ut.


           


EA kommer att hålla en livesändning den 8 Januari, och enligt The sims 3 Indonesien kommer EA att annonsera spelet då. Releasedatumet är enligt mångas teorier och så gott som officiella källor i slutet av Mars. Men åååååh, jag som fyller år i början av Mars...

 

Vad tycker ni om spelet? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker. Som vanligt. Det verkar rätt kul bilderna att döma, men samtidigt ser jag ingen poäng med att fokusera så mycket på just universitetet... Plus att det går farligt många rykten om att detta är det sista expansionspaketet till The sims 3 och att det sedan kommer en fyra, vilket jag ogillar skarpt. Jag vill inte bara överge trean, men ingen kommer ju vilja läsa bloggen om jag inte bloggar om fyran...


Av Fanny - 27 december 2012 07:00


Den här frågan hittade jag i frågelådan för ett tag sedan (för det första vill jag tacka för komplimangen, det värmer verkligen!), och jag har funderat länge på hur jag egentligen borde svara på den. Sedan kom jag fram till att det vore kul att dela med mig av min åsikt till alla! Plus att vi kanske kunde starta en liten diskussion (stavning?) om ämnet.


Jag kan faktiskt inte säga vad det absolut bästa med sims är, det finns så många bra saker. Så jag gjorde en liten lista på saker jag älskar med spelet. Varsågoda.



7 saker jag älskar om The sims:

1. Det är så oändligt! De flesta spelen tar slut efter ett tag, oavsett hur bra de är. Visst, då kan man spela om det, men efter ett tag tröttnar man och lär sig det utantill. I The sims tar det aldrig slut och det finns alltid något att göra.

 

2. Man kan göra precis vad man vill med spelet! Ingen säger åt en att nu måste du gå dit, nu måste du göra det här utan man bestämmer ödet av sina karaktärer helt själv och kan göra hur man vill.

 

3. Det är så oseriöst, fånigt och barnsligt, men på ett roligt sätt. Till exempel den torra men ändå klockrena humorn i önskningar osv, alla lamareferenser och sättet simmar byter kläder på. Däremot tycker jag att simmarna i trean är lite för seriösa för att vara simmar.



4. Musiken. Den var bäst i ettan (har faktiskt spelat det några gånger), men den är grym i trean också! Den har liksom den klassiska "sims-stilen" och vissa låtar har man lärt sig utantill och kan inte låta bli att nynna med i. Plus att det finns med en kör i bakgrunden på vissa låtar som sjunger typ "HO HA HI HU HO HA HI-HI-HO-HI ~"...


5. Språket! Hur kan man inte älska simliska?! Det är också grymt kul att de gör om riktiga låtar till simslåtar.


6. Hur man än gör så tröttnar man aldrig. Visst, det finns vissa perioder då man har brist på inspiration, men sedan kommer man på hur mycket nytt det finns att testa och då är man igång igen!



7. Skapandet vid sidan av spelet. Det är ju otroligt bra såklart att man kan skapa simmar och bygga hus på det sättet man kan, men det finns så mycket annat att göra med spelet utanför spelet. Filma, ta bilder, skriva om spelet... Det är så mycket mer än bara en familj man tar hand om (många ser ju sims så).


Vad tycker ni att det bästa med sims är?

Av Fanny - 26 december 2012 18:54

Jag vet att många har problem med att hitta innehållet som följer med Limited Edition-utgåvan av bla. Årstider, så jag tänkte göra ett litet inlägg för att klarna upp detta! Observera att du måste vara registrerad på Thesims3.com för att få tillgång till ditt innehåll.

 

I fodralet av ditt spel finns det ett papper med en kod, det du ser på bilden. Detta är inte samma kod som serienumret som krävs när man installerade spelet. (av förståeliga skäl censurerade jag min kod)


Ursäkta att bilden är av lite dålig kvalitet och att min hand ser ut som en potatis...


Denna kod ska du skriva in på thesims3.com/incentive/seasonsredeem om du har Årstider (om du har Övernaturligt ska du gå in på samma sida, men du byter ut SeasonsRedeem mot SupernaturalRedeem). Se till att du är inloggad när du går in på sidan.

 

Om du har kommit rätt borde sidan du nu är inne på se ut ungefär så här (om du har Årstider):

 


 

 

Det står mer på sidan, men det fick inte plats på bild.


För att nu aktivera dina föremål, skriv in din kod som den står! Sedan trycker du på SkickaExempel: FANTA-SIMS-ROSA-APOR


Nu ska du gå till din köphistorik. Som bilden visar:


Där borde dina föremål finnas, och du laddar ner dem precis som vanligt! 



Min ligger lite långt bak eftersom jag registrerade den för ganska länge sedan, men för er borde den ligga längst fram. Lycka till! Om ni har frågor kring detta kan ni ställa dem i kommentarerna så ska jag svara så fort jag kan.


Jag har förresten gjort en ny omröstning, det vore väldigt kul om ni kunde kika på den :)

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards