Fantas simsblogg

Alla inlägg under oktober 2012

Av Fanny - 16 oktober 2012 08:15

Hej. Just nu är jag både arg och ledsen på samma gång.


Jag lägger ner så otroligt mycket tid på den här bloggen, så det går inte att beskriva. Den har liksom blivit som en jättestor hobby för mig, och det känns som om jag skriver på den mer än vad jag faktiskt spelar sims (även om jag spelar sims skitmycket). Men ändå är många av er så sjukt otacksamma.


Jag säger absolut inte att det är så med alla, men det är jättevanligt att jag efter typ tre ynka dagar utan uppdatering (det är ju ingenting!) börjar ni skriva "Just nu är du jättedålig på att uppdatera", "SKRIV DET HÄR", "Du skiter i oss Fanny!" och sådana saker. Förstår ni inte hur sjukt ledsen jag blir av sånt?

 

Jag är inte en robot. Jag är en människa, som dessutom fortfarande bara är ett litet barn som om det skulle göra det hela bättre, och jag startade den här bloggen för att hjälpa folk med The sims 3. Jag har skrivit över 500 inlägg på bloggen, och även om många av dem är korta och tråkiga så är ju långt i från alla det. Jag gör det här för att det är kul och för att jag mår bra av att känna att jag kan hjälpa folk, så börjar ni pressa mig så? För att ni ska få läsa saker?


Några av er har tålamod, vilket jag är er evigt tacksamma för. Ni är verkligen bäst. Men det är så sjukt många som skriver mindre trevliga kommentarer och rent ut sagt hatkommentarer, och även om jag inte tar åt mig ett skit av de flesta så sänker de min blogglust rejält. Även om de är färre än de fina kommentarerna så kan tyvärr en hatkommentar väga hundra gånger mer än en fin kommentar för mig, även om jag blir så sjukt glad för de fina. Det är faktiskt en av de många anledningarna till att uppdateringen har varit sådär den senaste månaden, för att många är otåliga och för hela den här skiten med Laura. Det har startat värsta dramat i vår klass. Jag tänker inte berätta exakt, men jag och Henriette (som Laura först låtsades vara) och jag misstänkte att det var en tjej i vår klass som det inte var. Haja vad ledsen hon kanske är över det nu...


En annan sak jag blir sjukt ledsen över är att det är folk som kopierar det jag skriver. Självklart är jag glad att ni gillar det jag skriver, men jag blir så jävla ledsen när jag ser att någon har kopierat och typ ändrat några ord.


Vissa är värre än andra. Det här inlägget till exempel är taget från mitt inlägg om Årstider. Men hon har fifflat med tiden på inlägget, och gjort så att det står att det publicerades en halvtimme tidigare än mitt, och så säger hon att det är jag som har kopierat?! Förstår ni inte hur ledsen jag blir? Det är absolut okej att spara ner mina inlägg till ett dokument eller så, ifall ni skulle behöva kolla det någon gång när ni inte har internet. Men det är långt ifrån okej att kopiera det och säga att det är ni som äger det? 


Vissa kopierar inte, utan tar samma info från inlägget och skriver med andra ord och kanske tar bort några småsaker och tror att de ska komma undan med det. Det är fortfarande inte okej! Det är fortfarande min information! Det är fortfarande jag som har lagt ner hur mycket tid som helst på det där inlägget!


Så om ni vet med er att ni har kopierat eller tagit min information, kom hit så jag kan slå er hårt på käften ta bort det genast. Snälla. Jag lägger ner så mycket tid på det, och man blir så ledsen när någon tar ens inlägg och skriver att det är de som skrivit det.


Men jag måste säga: Stort tack till er som stöttar mig. Jag hade förmodligen inte orkat med att blogga så här länge om ni inte fanns där.


Tack och hej, leverpastej.

Av Fanny - 15 oktober 2012 18:09

Hej! Som ni säkert ser har jag en ny design på bloggen. Den här gången satsade jag på något rent och simpelt, istället för att klottra upp det som jag gjorde med den förra. Färgerna ser kanske lite konstiga ut, det är för att jag håller på och försöker hitta exakt rätt färg. Jag vill ha något lite blågrönt för att matcha Hidden Springs-bakgrunden, men det är svårt att hitta en bra nyans...


I alla fall, nu ska jag gå tillbaka till att hälften försöka fixa en del Drömmar och hälften fixa en bra nyans. Multitasking ftw :3


 

Vad tycker ni om designen? Den är gjord i Photoshop CS3.

Av Fanny - 15 oktober 2012 15:00

 


Snabb shoutout till min awesome kusin som fyller 13 imorgon! :D Hon läser dock inte min blogg så det kanske är lite onödigt att skriva men skitsamma


I alla expansionspaket kommer det ju med något extra speciellt, någon ny slags varelse. I Övernaturligt kommer ju en massa, men det är en av dem som är extra speciell: Benhilda (Bonehilda på engelska).


Vem är hon då? Benhilda är en gammal favorit från The sims Makin' Magic som släpptes år 2003, och hon är ett hembiträde i form av ett skelett. För att anlita Benhilda måste du först köpa hennes kista som finns i köpläget.


 


När du har köpt kistan är det bara att skicka din sim till kistan, klicka på den och välja interaktionen Väck Benhilda, då kommer Benhilda dyka upp! Hon beter sig ungefär som en blandning av ett vanligt hembiträde och en butler, förutom att hon är ett skelett. Hon har egenskaperna Arbetsnarkoman, Modig, Prydlig, Pefektionist, Atletisk och den dolda egenskapen Immun mot eld.


 


Benhilda gör allt viktigt som kan behöva göras i hemmet! Hon städar, lagar mat, ta hand om barn och husdjur, laga trasiga saker och ifall det börjar brinna hemma behöver du inte ringa brandkåren då Benhilda är både Modig och Immun mot eld, vilket gör henne till en optimal brandman.


 


Benhilda är även väldigt bra sällskap ifall din sim skulle känna sig ensam någon gång. Ta en liten pratstund med henne när hon inte har något att göra! Där emot kan du inte inleda en romantisk relation med henne, och man du kan inte heller spela som henne.


Om du någon gång skulle bli himla trött på Benhilda kan din sim säga åt henne att gå tillbaka till kistan en stund, men hon kommer tillbaka om du väljer interaktionen Väck Benhilda igen. 


 


Alla bilder och all text i detta inlägg ägs av mig och får inte kopieras!

 

Uppdatering: Ojsan! Jag skulle ställa in det här inlägget till imorgon, inte idag! Nåja, jag kan inte göra så mycket åt det nu...

Av Fanny - 14 oktober 2012 19:00


Varulvarna är en av de nya varelserna i The sims 3 Övernaturligt. Men vad är det som skiljer dessa varelser från vanliga simmar?


När de är i sin normala, "mänskliga" form, är det inte så stor skillnad på dem och vanliga simmar om man bortser från att de har lysande ögon och rätt så mycket kroppshår (det sista går dock att välja bort) oavsett om det är en tjej eller kille. I varulvsformen är de dock lite annorlunda, då har de mycket mer extrema utseenden då.


Här är en bild för att jämföra: 

 


 

För att din sim ska gå över till varulvsform klickar du på simmen, väljer Varulv... och sedan Förvandlas till varulvsform. Din sim kommer även automatiskt förvandlas till varulvsform under fullmånen och när de är på dåligt humör. För att bli "människa" igen så klickar du på samma ställe som när du förvandlade simmen.




 




Om du vill att din sim ska bli en varulv kan du antingen skapa en i Skapa en sim, eller så kan din normala sim bli biten av en varulv och därmed få förbannelsen själv. Det finns även ett elixir som din sim kan blanda och dricka för att bli en varulv.

 

Alla varelser är ju extra duktiga på något speciellt, så vad är dessa filurer bra på? De är extra bra på att samla saker! Klicka på simmen, välj Varulv... och sedan Jaga ensam så kommer din varulv att söka upp t.ex ädelstenar, vilket nästan alltid resulterar i fångst. 

 


 

Men vad är en varulv utan en flock? Ingenting! Det har då EA tänkt på och lagt in en funktion som gör att din varulv kan bilda en flock tillsammans med andra varulvar. När det är tillräckligt många i flocken kommer en alfahane att utses som leder flocken.


 


Självklart kan varulvar skrämma skiten ur eller tokirritera normala simmar ifall de känner för det. De kan bland annat sniffa på dem olämpligt och vråla åt dem, eller varför inte skämta om hår?


När varulvar är i sin varulvsform har de även ett gäng coola effekter som gör de ännu mer lika vilddjur, t.ex går de på ett väldigt konstigt sätt och glufsar i sig maten med händerna - de har inte heller något emot att äta rått kött. Ifall de vill kan de även förstöra möbler precis som hundar och katter från Husdjur, vilket resulterar i att simmen som äger huset kommer att behöva ersätta den efteråt. 


 


Bra att veta när du ska spela med en varulv:


- Varulvar sover inte särskilt bra i varulvsform, därför rekommenderar jag att du låter din varulv sova i normal form.

- En kvinnlig varulv kan inte bli gravid i varulvsformen. De kan inte heller förvandlas till en varulv under graviditeten.

- Även kvinnliga varulvar kan ha kroppshår. Det går att välja i CAS.

- Om en varulv och en människa får barn är det 50% chans att det blir en varulv och 50% chans att det blir en människa. Om en häxa och en varulv får ett barn är det 50% chans att det blir en varulv och 50% chans att det blir en häxa; Man kan alltså inte få något mellanting.

- Efter att din sim har blivit biten av en varulv tar det två dagar innan han eller hon förvandlas. 

- En varulv lever dubbelt så långt som en männsika.

- Om en varulv bråkar med en sim och blir riktigt arg på honom eller henne kommer han eller hon förvandlas till en varulv och sedan klå upp simmen som varulven är arg på tills han vinner.


 


Vad tycker ni om varulvarna?

Om ni har frågor om dessa lurviga saker, ställ dem i kommentarerna så ska jag försöka besvara dem så gott jag kan!


För att läsa ännu mer om The sims 3 Övernaturligt, klicka här. Det kommer även fler inlägg om spelet i framtiden.




Av Fanny - 12 oktober 2012 22:00



Har ni missat att min blogg har en Facebook-sida?


Om du har det, varför inte gilla den? Just nu har bloggen 98 fans, och mitt mål är att nå minst 100 – men då måste ju ni hjälpa till.


På Facebooksidan lägger jag upp simsbilder (antingen roliga, fina eller tråkiga), random texter, länkar till nya inlägg och sådan skit. Ja, ni får ju gilla om ni vill... ^^' Jag ska börja jobba mer på FB-sidan, believe me. Fast då skulle jag vilja ha lite fler som gillar...


I alla fall kan ni klicka på bilden för att komma till sidan och gilla den! 

 

(bilden är lite gammal, men jag orkade inte ta en ny)


Censurerade bort mitt namn och namnen på mina kompisar som gillar sidan av säkerhetsskäl. Fast det är typ redan några random bloggläsare som hittat mig på Facebook ändå :S

 

 När vi ändå är inne på sociala nätverk kan ni väl följa mig på Tumblr...? Klicka här :3 Det är typ bara bilder på 2NE1, BIGBANG, Hungerspelen och kakor, men skitsamma

Av Fanny - 11 oktober 2012 20:00

Vill bara först och främst säga förlåt för den dåliga uppdateringen de senaste veckorna, jag har helt enkelt inte haft något sug att blogga. Nu är jag sjuk och jobbar dessutom på ett projekt som släpps (oooooohhhh nu känner jag mig proffsig) om ett par månader, så uppdateringen blir kanske inte så bra de närmare dagarna heller. Sorry, hoppas ni klarar er!


I alla fall! Nu är det lite mer än en månad kvar tills det kommer börja snöa i våra simsstäder! Därför tänkte jag göra ett litet Random fakta-inlägg om det. Jag blev då inte inbjuden till simseventet i Stockholm (trots att jag bor typ tio minuter där ifrån -.-), så informationen är inte min, förutom ett gäng småsaker jag snappade upp från Maxis livsändning.


- Saker och simmar kan börja brinna ifall de träffas av blixten, så håll din sim inomhus när det är riktigt dåligt väder!


- Det kommer att finnas en spraytan att köpa i köpläget. Din sim går in i den, och får solbränna på några sekunder! Nu kan vi göra Björn Ranelid, jippie :D


- Djur kommer inte kunna simma i havet.


- Det finns fyra olika nya festtyper, bland annat Maskerad.

 

- Din gravida sim kommer från och med Årstider att kunna planera klädstil via byrån under graviditeten, så du måste inte ändra kläderna innan simmen blir gravid för att kunna bestämma vad hon ska ha på sig! Detta kommer även att följa med uppdateringen, så du kommer kunna göra detta oavsett om du har Årstider eller inte.


- Du kan välja hur länge du vill att en viss årstid ska pågå. Om du vill ha tjugo dagars sommar och fyra dagars höst, visst, det går absolut!


- Simmar kan inte drunkna i havet, de kan inte heller bada i sjöar på sin tomt. 


- Det kommer att finnas en ny klädkategori vid namn Ytterkläder. Se till att dina simmar är utrustade med bra kläder på vintern, annars kanske de fryser ihjäl!


- Dina simmar kommer att kunna bli sjuka och få t.ex förkylning. Det finns även olika allergier som påverkar simmar negativt, dessa kan man ta sprutor mot på sjukhuset.


- På våren kommer dina simmar att kunna fira påsk och alla hjärtans dag. På hösten finns en slags Halloween och på Vintern finns Snöflingans dag, som ska representera julen (jag tror dock inte att de kristna elementen som finns i julen, t.ex julstjärnor, kommer att finnas med pga att det finns t.ex muslimer som spelar sims, dessa firar ju inte jul).


- Det kommer inte någon ny stad i detta spel. EA satsar istället på att se till att alla världar som redan finns blir tillräckligt anpassade av årstiderna! Det där var säkert konstigt formulerat av mig, men whatever...


- Det kommer finnas två nya egenskaper: Älskar värme och Älskar kyla. 

 

Det kommer en massa nya maträtter, bland annat pommes frites.


- Vädret och årstiderna kommer inte att gälla i resemålen från Destination Världen.




   

 

Vad längtar ni mest efter och är mest taggade på i denna expansion?

Av Fanny - 9 oktober 2012 17:15

Jag har redan skrivit ett inlägg med tips till er som skriver simshistorier (jag tänker INTE lägga in en länk, inlägget suger), men jag har ännu mer tips att dela med mig av! Så varför inte göra ett inlägg till? 



- Det är bäst och bekvämast ifall alla karaktärer i din historia bor i samma hushåll. Det högsta antalet simmar man kan ha i ett hushåll är åtta om du inte har mods installerade (vilket jag inte rekommenderar), och för det mesta innehåller en historia mycket mer karaktärer än så! Så när du har kommit till en punkt där en karaktär t.ex försvinner och inte kommer att vara med längre/under en längre tid: Kasta ut den. Ifall den ska vara med igen är det bara att flytta in den i hushållet. Du behöver dock inte göra så om du inte riskerar att nå simgränsen. 


- Se till att de övriga karaktärerna som inte är med i delen du gör har någonstans att vara under tiden de inte ska vara med. Du kan t.ex bygga en källare utan trappa eller med låst dörr (vad som helst funkar bara simmarna inte kan komma därifrån) som innehåller alla livsnödvändigheter en sim kan tänkas behöva för att klara sig, så teleporterar du simmarna som inte ska vara med i delen ner dit med fusk. Förut hände det mig jätteofta att simmar som inte skulle vara med sprang förbi i precis fel ögonblick, och tro mig: Det är inte alls kul.


- Allt behöver inte hända på riktigt. Det händer jätteofta att jag får frågor om t.ex Historien om Wendy där folk frågar saker som "Hur adopterade du bort henne" och "Hur gjorde du så att hon drömde" (menar absolut inget illa mot de som frågar sådana frågor, så ta inte illa upp!). Saken är den att det som händer i historien inte alls måste hända i spelet, det räcker med att det ser ut så på bilden. Sandi måste inte adoptera bort Wendy för att det ska funka i historien, det räcker med att Nancy plockar upp henne och bär ner henne till källaren! Då ser det nämligen ut så på bilden. Förstår ni vad jag menar?


- Det är smartast att skriva texten innan du tar bilderna. Då är det lättare att se exakt hur bilden ska vara. Ifall något inte passar med bilderna kan du självklart ta bort lite text i efterhand.


 


- Ha bestämda dagar du ska göra historien på. Skriv även tydligt vilka dagar historien bör publiceras, så att dina läsare vet exakt när deras favorithistoria kommer ut! Det är även smart att börja med historien några dagar innan publiceringsdagen så att du har tid på dig. Ifall du hinner göra klart delen innan den ska publiceras kan du tidsinställa den till rätt dag (om du har Bloggplatsen, jag är osäker på ifall den funktionen finns på andra bloggportaler...).


- Ha unika karaktärer! De flesta har redan sett den smala, storbystade festprisse-kändisen och denna blir oftast inte särskilt rolig huvudperson (notera oftast, det finns undantag förstås). Det är mycket roligare att läsa om någon intressant som döljer mycket, då kommer läsaren att bli nyfiken och verkligen vilja veta mer om karaktären. 


- Spela helst inte normala spel på din familj. Använd den endast för att ta bilderna till historien. Om du ändå vill spela med familjen kan du göra en kopia av den i en annan sparfil.


 


- Planera gärna några delar i förväg. Du behöver självklart inte skriva hela delen två veckor innan den ska publiceras, men skriv lagom kortfattat upp några idéer du får till nästa del på ett papper eller var du nu vill ha det så kommer det underlätta massor när du ska göra nästa del. 


- Lägg ner mycket tid. Du måste vara millimeternogrann! Tja, så mycket mer än så finns inte att säga på den här fronten, förutom att DU MÅSTE VARA SÅ NOGRANN ATT DU KÄNNER DIG SOM EN NOLIFER.


De var de enda tips jag kunde komma på just nu, men hoppas ni känner er lite hjälpta av dem! 

 

 

Av Fanny - 8 oktober 2012 18:30





Det finns tre sätt bli göra en älva på: Du kan göra en i Skapa en sim, dricka ett elixir som din sim måste ha nivå 10 i alkemi för att kunna göra, eller genom att få en möjlighet när du letar efter älvor i älvparken.


Den största skillnaden mellan älvor och vanliga simmar är ju då att de har vingar. Självklart kan du ändra på dessa i skapa en sim! Det finns en hel avdelning för vingarna som dyker upp när du väljer att din sim ska vara en älva i skapa en sim. Det finns 6 olika vingtyper att välja mellan, och du kan ha vilken färg som helst på dem.

 




En annan skillnad är att älvorna har magiska krafter! Deras krafter finns mest för att göra bus, såsom att översvämma en toalett, men de har även auras som du kan utföra genom att klicka på älvan. Dessa auras påverkar älvan och simmarna runt den på antingen positiva eller negativa sätt; T.ex gör Kreativitetens aura att älvan och simmar i närheten lär sig kreativa färdigheter snabbare. Din älva kommer inte att kunna alla bus och auras direkt, utan måste öva lite innan. De har även en magimätare som visar deras krafter (se bilden), och den tar slut efter ett tag; Då måste din sim vila.



 Älvor lever även, precis som varulvar och vampyrer, längre än vanliga simmar. 










Älvor är även naturliga trädgårdsarbetare. Även om du inte valde egenskapen Gröna fingrar i Skapa en sim kommer det inte att göra något då älvor tar hand om trädgården minst lika bra som simmar som besitter egenskapen. 


Det finns även små älvhus som går att köpa i köpläget. Det finns två stycken att välja mellan, och de kostar §475 och §625. De finns även på en hel del allmäna tomter.



I dessa hus kan din älva så gott som bo. Den kan ha älvhusparty, dricka pollenbål, sova, till och med myspysa!


Fyra bilder på min (och mina kompisars) älva: 


       

OBS: Enhörningen som du ser i bilden följer inte med Övernaturligt, dessa kommer med expansionspaketet Husdjur. Läs mer om dem här.

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards