Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 4 juli 2014

Installera eget innehåll

Av Fanny - 4 juli 2014 10:15

Jag har redan gjort ett liknande sånt här inlägg, men eftersom folk fortfarande är förvirrade kände jag att jag faktiskt, en gång för alla, skulle göra ett tydligt och utförligt inlägg om hur man laddar ner. Jag hoppas att ni förstår. 

 

Som du kanske redan vet så är det möjligt att ladda ner saker till spelet från olika sidor: Allt från kläder och hår, till ögonbryn, till mönster. Detta innehåll kallas för CC, vilket står för engelskans Custom content. På svenska brukar detta kallas för Nedladdat innehåll. Sedan finns det även Mods, som förändrar lite i hur spelet fungerar och Sliders som ger mer valmöjligheter i Skapa en sim. Men du kan inte bara ladda ner filerna till din dator och så är du färdig, du måste installera dem till ditt spel också! Jag hade tänkt berätta hur du installerar alla typer av CC idag. Kom ihåg att det kan låta krångligt för en nybörjare, men tro mig, det är superlätt så fort man lärt sig och fått in snitsen - övning ger färdighet! Till exempel fattade jag ingenting i början men nu går det som på automatik. Kom ihåg att följa instruktionerna ordentligt och läsa allt, bara. Du gör precis likadant oavsett om du har Mac eller Windows.

För det första så finns det två olika filtyper när du ska ladda ner till ditt spel: Sims3pack och Package. Främsta skillnaden mellan dessa typer av filer är hur de installeras: Sims3pack installeras av spelet via startprogrammet medan Package-filer måste läggas in manuellt i en viss mapp. Alla mods och sliders är alltid Package-filer. På de flesta nedladdningar kan man välja om man vill ha nedladdningen som en Sims3pack-fil eller Package-fil, men inte alla.

OBS: Det fungerar inte att installera eget innehåll när spelet är igång. Det går att installera Package-filer, men de kommer inte dyka upp förrän nästa gång du startar spelet i så fall.

 

Filerna är oftast komprimerade när du laddar ner dem, detta betyder att de är "förpackade" för att det ska bli smidigare att ladda ner. Då slutar filerna på rar, 7z eller zip, och för att få tillgång till Sims3pack eller Package-filerna som är de filerna du ska installera krävs ett avarkiveringsprogram att "öppna paketet" med. Jag rekommenderar Winrar för dig som använder Windows eller The unarchiver för mac. För att öppna en sådan fil, gör så här:

1. Ladda ner filen. Spara den på ett ställe där du vet precis var du har den (detta är inget måste men gör det hela betydligt lättare), t.ex skrivbordet. 

2. Öppna den med Winrar eller The unarchiver, beroende på vad för sorts dator du har.


3. Nu ska det antingen finnas en mapp där filen  mappen finns filen du ska installera i ditt spel, antingen i Sims3pack eller Package (eller både och, välj vilken du vill ha i så fall), och ibland även en bild på nedladdningen eller liknande. Nu är det bara att installera filen, vilket jag förklarar hur du gör nedan. När filen är installerad kan du slänga resterna av nedladdningen, t.ex mappen, zip, 7z, eller rar-filen, bilden på nedladdningen osv.

Om denna förklaring inte räckte för att hjälpa dig kan du googla hur man gör, t.ex "How to use winrar".

 

Om filen redan är i package-format eller sims3pack-format när du laddar ner den behöver du inte packa upp den, då kan du bara fortsätta läsa det som står nedan. 


Många tycker att Sims3pack är den lättaste filen att installera, och jag föreslår att du börjar lära dig att installera dessa om du är nybörjare.

Det finns två sätt att installera en Sims3pack-fil. Det allra lättaste sättet är att du helt enkelt bara dubbelklickar på den. Då kommer startprogrammet att öppnas och installera filen, helt enkelt!

Om du däremot ska installera flera på en gång eller vill ha lite mer kontroll över vad det är du installerar så kan du göra på det sätt att du flyttar in en eller flera Sims3pack-filer i mappen Downloads. Den mappen ligger i Dokument > Electronic arts > The sims 3. 

 
När du lagt nedladdningen där öppnar du startprogrammet. Om allt gått som det ska så borde din nedladdning nu finnas under fliken Nedladdningar. Nu är det bara att du klickar på den och väljer Installera. Du kan markera och installera flera filer åt gången genom att hålla ner Ctrl när du markerar de du vill installera.

För att sedan avinstallera Sims3pack-filer när du inte längre vill ha dem är det bara att gå in under fliken Installerat innehåll i startprogrammet, leta upp filen du vill avinstallera och göra på samma sätt som när du installerade den, bara att du trycker på just Avinstallera.

 
 

Package är inte lika simpelt att installera som Sims3pack, det kräver lite mer arbete, men det finns faktiskt många som tycker att Package är smidigare och enklare än Sims3pack - som sagt, det som gäller är att få in snitsen. Sen är det även många nedladdningar där en Sims3pack-fil inte är något alternativ, och det vore ju lite surt att inte kunna ladda ner allt man vill ha bara för att man inte orkar lära sig, eller hur? Mods är t.ex alltid i Package-format.

För det första måste du ha en mapp som heter Mods (och i den, en som heter Packages) i din The sims 3-mapp. Denna mapp finns inte från början utan måste skapas av spelaren. Enklaste sättet att göra det på är att ladda ner FrameworkSetup.zip (nedladdningen startar direkt när du klickar på länken!) - det är en färdiggjord sådan mapp, som även innehåller en fil som heter Resource.cfg. Denna måste finnas i mappen för att spelet ska kunna läsa innehållet. När du öppnat zip-filen så är det bara att du lägger modsmappen i The sims 3-mappen. Allt detta behöver du bara göra första gången du ska installera en Package-fil. När du fixat så att mappen ligger där den ska vara så behöver du bara lägga in Package-filerna i Packages-mappen, så kommer de in i ditt spel automatiskt!

 
När du först installerat Frameworksetup så kommer det att finnas en mapp som heter Overrides också. Den kan du ta bort om du vill. I Packages-mappen kommer det även finnas två testmoddar för att se att allt du laddat ner fungerar, de kan du också ta bort om du inte vill ha dem. Sedan kan du även skapa lite egna mappar i Packages-mappen för att få bättre ordning. 
 
 
Ingen bild

Alma Simsaren :p

4 juli 2014 11:37

Jag vil bara säga att jag ääälllskar din blogg fast jag är en loser när det gäller att ladda ner saker till sims och allt sånt men din blogg är bäst ville jag komma fram till :D

 
Ingen bild

Alma Simsaren :p

4 juli 2014 11:37

ville*

 
Ingen bild

Troublemaker

4 juli 2014 16:02

Du sa ju att det skulle bli sådär med uppdateringen nu i sommar men jag tycker du har lyckats riktigt bra! Stor tumme upp till dig :D

 
Ingen bild

Frida

4 juli 2014 16:45

Vill bara säga att jag installerade en package-fil igår medans jag spelade och spelet blev konstigt. Det var en mod till att göra graviditeten kortare, men min sim som var gravid gick i flera dagar utan att föda. Som tur är har jag en mod som gör att sjukhuset har fler alternativ, tex kan en sim göra abort. Så min sim fick göra abort, men hoppas att moden funkar bättre idag!
(Ville bara säga detta eftersom du skrev att man kan installera package-filer medans man spelar, men det kan gå snett)

 
Ingen bild

Olivia (Via04)

4 juli 2014 17:01

(.. Min säkerhetskod var ett ord, "smek") Wow, jag tycker verkligen att Sims3Pack e lättast nu när jag läst vad man ska göra, dock så är jag en väldigt trög person, men jag fattade ganska mycket (Jag tror jag fattade allt) Men jag kommer använda Sims3pack, inga undantag! Dock så kommer jag nog inte installera nåt än, får vänta lite med det. Under tiden jag aldrig vetat hur man gör är att jag alltid installerar från Store, när jag tänker på det så är ju att ladda ner från store som att ladda ner en sims3pack fil, rätta mig om det finns nån skillnad. Nåja, tack så himla mycket för hjälpen! Och så måste jag hålla med det Troublemarker sa, du uppdaterar ju VARJE dag! Och du som sa att det inte skulle vara bra. xD Jag kollar typ ett inlägg en dag och nästa dag vill jag bara kolla igen, och då har du ett nytt inlägg.. O: :D (y)

 
Ingen bild

Alma Simsaren :p

4 juli 2014 21:24

Kan du visa hur man gör sims gubbar som dom Anubis har om du vet hur man fixar såna. Jag vill jääätteee gärna veta hur man fixar såna med coola ögon och läppar och allt sådant

 
Ingen bild

Princess Tilda

5 juli 2014 02:02

Shit, ganska glad över att jag inte orkar spendera tid på att ladda ner något. Har inga mods, sliders eller CC at all, så min dator borde vara rätt lättad. Bra inlägg för dem som behöver det.

 
Ingen bild

Ellinor

6 juli 2014 22:34

Hej Fanta! Jag försökte mig på att ladda ner från juliana genom att använda package. Jag gjorde allt som det stod men ändå fick jag inte kläderna i mitt spel :( Vad har gjort fel?

 
Ingen bild

Ellinor

6 juli 2014 22:45

Märket att det stod att det jag laddat ner var en ''rar'' fil och inte package. Hur ändrar man den till en package fil?

 
Ingen bild

.D

14 september 2014 12:30

TACK TACK TACK TACK TAACK TACK

 
Ingen bild

isa

20 juli 2015 18:49

tittade in hit igen bara för att fatta allt detta (förra gången jag läste detta inlägg tänkte jag bara "skit i detta, jag undviker allt CC" men har märkt nu att CC är inte så dåligt xD) älskar detta inlägg! Förklarar precis allt jag ville veta :) Ha en trevlig kväll nu då så ska jag testa det där med Sims3pack (yes jag är en nybörjare)
Tack för att du tagit dig tid att skriva detta inlägg och t o m att du orkat blogga så länge!! HA DET SUPERBRA :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Tidigare år

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards