Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 11 november 2011

Tips för historier

Av Fanny - 11 november 2011 17:29


Om du har en simsblogg måste du ha en historia om du vill att läsare ska vara extra intresserade! Men hur gör man en bra sådan? Det ska jag berätta med en snabb guide.


 

Vad är en historia?

Först och främst måste man ju veta: Vad är en historia? Nåja, de flesta vet väl vad det är, men en simshistoria är annorlunda.


Det är ju en berättelse, men med simsbilder till. Läs inlägget här om hur du tar riktigt fina bilder.


Skriv en berättelse


Historier kan skrivas på olika sätt, men det vanligaste är att karaktärerna har olika färger (och att man då i början av berättelsen skriver en färglista. T.ex:


Karaktärer:

Elsa – Blå

Saga – Rosa

Erik – Röd


Sen när du skriver berättelsen använder du dessa färger. Du gör ett - före repliker, alltså så här:

- Hej! Jag har inte sett dig på länge.

Och "färglägger" sedan texten i den färgen karaktären som sa något blev tilldelad. I vårt sammanhang är det då Elsa som säger "Hej! Jag har inte sett dig på länge".


När en person tänker brukar det oftast skrivas så här:

"Åh, där är hon igen. Seriöst, jag orkar inte..."

Alltså kursivt och med situationstecken färglagt i den färgen karaktären har. Det är alltså Erik som tänker när det är rött.


Det går självklart att skriva på andra sätt, detta är bara det vanligaste.


Handlingen


Du måste ha en bra handling i historien, annars kommer dina läsare inte stanna länge. Tänk på detta innan du skapar berättelse:

1. Vad har ingen annan gjort förut?
2. Vad väcker uppmärksamhet?

3. Vad skulle jag vilja läsa om jag var en läsare som letade efter bra historier?

Detta bör underlätta.


En viktig sak är att INTE HA EN LÅNGTRÅKIG HISTORIA. Jag har sett jättemånga simsbloggar (typ 8 av 10) som skriver berättelser såsom Adam går till parken. Han fiskar. Sen går han hem och äter middag. Dessa känns som ett blogginlägg där folk berättar vad de har gjort idag.


Det måste ha en handling. Ha kanske en tjej som ser perfekt ut men har otroligt mycket problem, sedan uppstår en kris och hon blir utslängd från huset och måste bo på gatan och så händer det något. Det är mycket roligare än att läsa om simmens vardag.


Hoppas detta hjälper er i skapandet av era historier!

 
 
Holly

Holly

11 november 2011 21:38

Du kanske kan läsa min historia? Och säga vad du tycker? Jag VILL ha kritik, så jag vet vad som ska förbättras. Man lär sig ju av sina misstag, eller hur?

http://vampires.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

:/

11 november 2011 23:05


jag har två hitoror som jag i gentligen ska på börja men tycker dom låter inte så bra så tror jag inte jag gör dom en täcker mest nu starta en historia om typ en flicka som har typ en pappa dom dricker och bråkar med hans fru och till slut så flyttar flickan med sin mamma och så börjar det en hemskt och spänade historia låter det bra eller är det lite sådär vet inte om jag ska börja med den men vad tycker du täckte mest som om att det skulle vara lite spänade och att läsarna vill ha mer av det jag är osäker på om det blir bra och vad dom tycker om det

Fanny

12 november 2011 09:50

Din historia låter ju bra.

 
Ingen bild

Helena

12 november 2011 09:38

Åh, har alltid velat göra en historia, men aldrig haft någon bra story., och dessutom suger jag på att fota medans jag spelar :(

Men du är riktigt duktig på deT!

Fanny

12 november 2011 09:47

Du får väl öva om du känner så! Övning ger färdighet.

Tack :)

 
Marre

Marre

12 november 2011 21:05

Har funderat på att göra en historia men jag är så dåligt på det. Men jag brukar lägga ut simsfilmer på youtube =D

http://disneymarresims.bloggplatsen.se

 
Anonym

Anonym

15 november 2012 11:56

Händer det för lite i min berättelse?
Kolla gärna, den heter "Två Systrar" och handlar om två systrar (såklart) och en av systrarna har en pojkvän som bor med dom, hon är en festprisse, medan den andra systern är blyg, men hon vill hitta någon kille, en dag gör hon det, men kanske inte den bästa...

http://mysimspage.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Tidigare år

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards