Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

Reportage om Universitetsliv

Av Fanny - 14 februari 2013 18:00

Gud vad proffsig jag känner mig med den rubriken, hahaha! I alla fall, nu får vi äntligen berätta om vad vi snappade upp på Universitetsliv-eventet i fredags. Jag är så ivrig över att äntligen få låta er veta, haha! Är ni det?! Jag ber om ursäkt för att det här inlägget kanske är lite stökigt, det var lite svårt att veta var man skulle masa in all information och bilder. Men det är ju innehållet som räknas, eller hur?

 

Jag har med hjälp av en kompis tagit reda på all information här och tagit alla bilder, och jag vill verkligen inte att ni använder dem själva!

 


 

Mot universitetet!
Det är den stora dagen: Din sim har äntligen vuxit upp till en mogen och "ansvarsfull" ungdom (eller så har den blivit vuxen och fått medelålderskris och känner att hen måste sätta igång med plugget igen). Oavsett vad: Det är dags att bege sig mot universitetet. Det är dock valfritt, alla simmar måste inte gå där - men alla simmar från ungdom till åldring kan åka dit. Dock måste åtminstone en vuxen stanna hemma om du har några barn i hushållet.


För att börja din stora resa mot en utbildning använder du dig av den nya telefonen (som jag tar upp nedan!) eller en dator och väljer Börja på universitetet. Nu kommer det upp ett fönster där du kan välja vilka simmar du vill ha med dig till universitetet, vilken linje de ska gå på och hur länge de ska gå där - du kan välja en termin eller två terminer. Varje termin är 1 simsvecka lång. Efter att ha betalat en slant (ca 1000 simdaler, men det beror på vilken linje du väljer och hur länge du tänker vara där) är det bara att ge sig av!


Linjerna:

- Affärer

- Teknologi

- Vetenskap & Medicin

- Konst

- Kommunikation

- Idrott

Någon av dessa kan vara felöversatta då vi spelade på engelska.

 

Du kan när som helst avbryta din skolgång i universitetet på samma sätt som du påbörjade den: Via telefonen eller en dator. Du kan skicka flera simmar med olika inriktning till universitetet på samma gång, du behöver alltså inte skicka dem separat bara för att de har olika drömmar!



Campus

När dina simmar befinner sig på universitetet kommer de åka till en helt ny stad: Campus. Det är här simmarna kommer att befinna sig under universitetet, och det fungerar ungefär som resemålen i Destination Världen. Det kommer inte någon ny stad om man bortser från denna. Jag måste faktiskt säga att den här världen är väldigt fint gjord! Tyvärr kan simmar inte flytta in i den och bo där på heltid. Om du har årstider kommer vädret såklart synas i Campus också, men det finns inga högtider (såsom Snöflingedagen) eller festivaler där.


Du kommer bara kunna kontrollera de simmar i ditt hushåll som befinner sig på universitetet, de andra är kvar hemma och styrs automatiskt. De kommer åldras lite, men de i hushållet som du inte kan kontrollera kommer inte skaffa barn eller liknande så oroa dig inte! 





Campus är precis som en vanlig stad - den har hus, allmäna tomter (även om dessa inte är lika många som en vanlig stad) och såklart själva universitetet som består av flera olika byggnader. Dina simmar kan bo antingen själva i ett eget hus under sin skolgång eller det billigare alternativet: Med rumskompisar som kommer att bo i samma hus men som du inte kan styra. Du kan välja om du vill bo med rumskompisar av samma kön eller om du vill ha blandade rumskompisar.


Dina simmar kan såklart köpa bilar (om de har råd, universitetsbudgeten är ganska låg!) men annars tar de sig fram med cykel inom campusvärlden istället för Taxi.




Skolgången

Även om livet på universitet är mycket mer än bara skolan är ju skolan - tyvärr - ändå en väldigt viktig del. Din sim kommer att ha tre lektioner om dagen, alla i olika byggnader beroende på simmens inriktning. Några av dessa byggnader är kaninhål, dvs att man inte kan se in. Dessa fungerar precis som den vanliga skolan och har olika alternativ som Jobba hårt och Sova, ganska lika de som finns i vanliga skolan men inte exakt likadana + några nya alternativ. Dessa har såklart positiva och negativa effekter på din sims framgång i skolan. Sen finns det en byggnad för fullt fungerande lektioner som man kan se in i! Där kommer din sim vara på tisdagar och torsdagar (resten av skoldagarna tillbringas i kaninhålen). Här har man inte så mycket alternativ dock, man kan bara se vad simmen gör och välja lite andra saker.



Haha, kolla hennes min... Kan slå vad om att hennes tankar gick "Men vafan ingen bryr sig" i den sekunden ;)


Men för att ha toppbetyg räcker det inte bara med att vara i skolan under dagarna. Din sim måste studera också! Simmar kan bland annat studera från böcker som hen får i sin katalog innan universitetet börjar - även här kan man välja om man vill studera lätt, normalt eller hårt - men hen kan också göra saker relaterade till linjen de går på. En sim med inriktningen Vetenskap & medicin får högre betyg genom att t.ex använda sig av låtsasskelettet (som jag och en kompis döpte till Frank och som vi sedan glömde att lägga in i katalogen igen så vi tappade bort honom i parken...) och en sim med konstinriktning får högre betyg av att skissa på ett skissblock - ett av de nya objekten.


Ibland kommer det komma upp små prov som påverkas av hur bra deras humör är och vilket alternativ de använder sig av på just den lektionen.



I slutet av terminen kommer det att hållas ett slutprov, och riktigt hur dessa fungerar vet jag inte eftersom jag aldrig hann komma dit, men de påverkas av hur bra din sims betyg är. När du kommer hem kommer du ha ett ganska stort försprång i karriären som är relaterad till din sims inriktning på universitetet!


 

De nya telefonerna

I denna expansion får simmarna äntligen uppgraderade mobiltelefoner! Dessa är smartphones och fungerar som de gamla telefonerna men har nya funktioner. Bland annat kan simmarna nu SMS:a varandra, där kan man även välja vilken typ av SMS man vill skicka, och man kan visa filmer för varandra - antingen vanliga filmer eller kattfilmer. Man kan även välja skal till mobilen, hur man får tag på sådana hann jag tyvärr inte ta reda på (i början fanns bara det vanliga svarta) men jag gissar att man köper dem någonstans.



Menar inte att vara sån nu, men om hon tar bild med telefonen, vad är det som ringer i hennes ficka...?




De sociala grupperna

På universitetet finns det tre olika sociala grupper: Nördarna, sportfånarna och rebellerna. Dessa grupper har olika nivåer från 1-10, det vill säga att en nörd på nivå 8 är en nördigare nörd än en nörd på nivå 3. Man kan vara i mer än en grupp samtidigt, och i början av spelet är man inte tilldelad någon grupp.


Simmar blir tilldelade sin grupp genom att umgås och bli vän med simmar av respektive grupp och göra saker som är typiska för den gruppen: Man blir till exempel mer rebell av att klottra på väggarna och demostrera, man blir mer nörd av att spela datorspel och forska och man blir mer sportfåne av att... Sporta? Det fungerar ungefär som kändissystemet i Kvällsnöjen med andra ord.


Dessa grupper kommer att ha fördelar även efter universitetet! Dina simmar kommer att kunna låsa upp nya egenskaper som jag tyvärr inte tagit reda på vad de är och nya karriärer: Nördarna kan t.ex bli TV-spelsutvecklare efter universitetet, vilket ingen annan grupp kan. Det finns även en ny livslång önskan som innebär att komma till nivå 10 i alla tre grupper!



Nya aktiviteter

Eftersom simmarna ändå kommer att bo på campus och bara har några lektioner om dagen har simmarna gott om fritid som kan användas till många nya aktiviteter.


Detta spel innehåller så klart många sådana! Bland annat kan dina simmar kasta frisbee, spela pingis, hänga vid juicemaskinen, spela biljard (som egentligen kom med I rampljuset men som återvänder här). Simmar kan även streaka, anordna ett bålparty, gå och bowla, klottra (som även är en ny färdighet) och hålla på med vetenskapliga - som även detta är en ny färdighet - saker såsom att analysera ädelstenar och örter och sedan göra experiment av dem.







Tycker den här bilden är lite komisk med rumpan i bakgrunden...



Övrig fakta

- Det kommer en ny musikstil som heter Geek rock, vilket jag gissar är översatt till Nördrock (vi spelade som sagt på engelska, så jag vet inte exakt).

- Man kan göra "Heat of the moment kiss" innan man inlett en romantisk relation med någon. Denna är bara en plötslig kyss, helt enkelt.

- Simmar kan kastas ut från lektionerna, men de kan inte kastas ut ur universitetet.

- Din sim kan inte besöka sitt hem under tiden de är på universitetet.

- Man kan endast skicka simmar i sitt eget hushåll till universitetet.

- Tonåringar med höga betyg har större chans att lyckas bra på universitetet.

- Skolans maskot är en sim utklädd till en lama som går på ett roligt sätt och dansar Gangnam style!




- Simmar kan dö av att automater eller liknande faller ner på dem.

- Simmarna har ett schema att följa (som man kan komma åt via skolfliken), men kommer ändå automatiskt gå till sina lektioner.

- Det kommer en ny egenskap som heter "Avant garde" - men jag har ingen aning om hur den översätts till svenska. Det är en egenskap som gör att din sim gillar konst, men de gillar inte den populära typen av konst och kritiserar det mesta de inte finner originellt.

- Man kan inte gifta sig eller bli gravid på universitetet.

- Man åldras inte på universitetet och kommer därför inte kunna dö av hög ålder.

- Det kommer en ny varelse: Plantsimmar! Tyvärr lyckades jag inte få tag i en sådan (är enormt ledsen för det!), men man kan bli den genom att bland annat äta "Den förbjudna frukten". Plantsimmar är mer plantor än simmar, och de kräver vätska för att överleva. Man kan inte skapa dessa i CAS. 

- När din sim kommit fram till Campus och inte startat skolan än kommer det hållas en meet n' greet i staden där du kan träffa dina blivande klasskompisar.

- Det finns två nya festtyper: Bålparty och lägereldsparty.

- Det kommer en ny och mycket modernare bärbar dator.

- Simmarna har ryggsäckar som fungerar men som mest är en dekoration.


Fler bilder

 

                 

 

Åsikt

Jag fick såklart inte spela tillräckligt mycket i fredags för att kunna ge en ordentlig slutsats för det här spelet: Men jag tyckte verkligen om det! Jag trodde från början att det kanske skulle var en kul grej, men nu längtar jag verkligen tills det kommer ut. Det är väldigt välarbetat, och jag kan faktiskt inte komma på något negativt med det eller något jag saknar. Allt kan förstås bli bättre, men det här lär nog bli en av mina favoritexpansioner. Observera att du kanske inte kommer tycka likadant som jag, alla spelar olika och tycker olika saker är kul - jag tycker du borde köpa det om du tycker innehållet verkar bra, inte för att jag eller någon annan gör det!

 

Hur spelade jag?

Innan vi avslutar detta inlägg tänkte jag att ni kanske ville veta hur jag och min kompis spelade på eventet.


Vi gjorde tre ungdomssimmar (som ni redan sett), en för varje social grupp! Våra simmar hette Maxime Lynna, rebellen, Lowisa Cox, nörden och Rick vars efternamn jag inte kommer ihåg, sportfånen. Vi la inte ner så mycket tid på själva simmarna för att kunna spela, så det är därför de inte är så välarbetade.


Maxime var konstintresserad - men hon hade egenskapen Avant garde och tyckte därför om lite udda konst - och ville därför gå konstinriktning på universitetet. Hon blev ganska snabbt rebell - hon var den som fick sin titel snabbast - och gick runt och demostrerade högljutt och klottrade på varenda fläck. Ibland hände det att hon målade vid sitt staffli också. Hon var faktiskt ganska duktig i skolan och inledde sedan en romantisk relation med Rick.


Lowisa hade ambitioner inom sjukvård och fick alltså gå i inriktningen Vetenskap & medicin. Hon var väldigt ansvarsfull och det blev hon som tog hand om hela hushållet och ringde reparatören när något gick sönder (vilket såklart inte var på grund av henne). Hon var otroligt smart och hann komma till nivå 6 inom färdigheten vetenskap innan det var dags att gå hem. 


Rick ville bli sportproffs och gick därför i sportlinjen. Han var högljudd, struntade i sin omgivning (stackars Lowisa fick alltid städa upp efter honom) och hade sönder varenda sak han rörde. På fritiden gjorde han inget annat än att sporta och ville alltid bjuda med sig Maxime och Lowisa till bowlinghallen. Han var ganska muskulös vilket gjorde det extremt pinsamt att göra honom, speciellt eftersom en som jobbar på EA kom förbi och kollade på oss precis när vi valde badkläder och jag hörde sedan hur hon skrattade lite när hon gick där ifrån... Hon trodde säkert att vi alltid gör sådana Hollister-killar i sims, och vi var ändå yngst på hela eventet. Ugh...


Maxime


Lowisa


Rick

 

Jag hoppas ni gillade reportaget, svaren på era frågor som ni ställde kommer snart i ett separat inlägg!




 
 
proffesionalsims/gabbe

proffesionalsims/gabbe

14 februari 2013 18:05

Grymt inlägg!! Tack så mycket!! :)

http://www.proffesionalsims.bloggplatsen.se

 
Jonas

Jonas

14 februari 2013 18:05

Ser helt grymt ut! Träffade de Saga och Embla från Allt om sims och Sarah från Simsdeluxe.

http://jonasbelf.blogspot.se

Fanny

14 februari 2013 18:35

Japp! Sara kom fram och hälsade och sen vinkade jag lite till Saga och Embla (vi hann aldrig hälsa ordentligt).

 
sims3tjejen

sims3tjejen

14 februari 2013 18:08

Jättebra inlägg. Är så avis på dig att du var där!!

http://sims3tjejen.bloggplatsen.se

 
Sandra H

Sandra H

14 februari 2013 18:24

Superbra inlägg! Var det inte en "stoor överraskning" som skulle avslöjas med? Äh, jag kanske missupfattade...? Skitsamma jättebra inlägg du äger! :D

http://icecreamgirl.bloggplatsen.se

Fanny

14 februari 2013 18:35

Inlägg med överraskningen kommer snart! Och tack :)

 
Ingen bild

Sandra :3

14 februari 2013 18:24

Du är så himla bra på att skriva kortfattade men innehållsrika texter :D Tack så jättemycket! Coola bilder förresten :3

Fanny

14 februari 2013 18:35

Ååh, tack! Jag var väldigt nervös över att ni skulle tycka inlägget var för kort, bra att ni inte gjorde det ^^

 
(Sims) micalella

(Sims) micalella

14 februari 2013 19:05

Jättebra inlägg, och måste säga att jag skrattade ihjäl mig när jag scrollade ner till den nakna statyn... Okej, lite barnsligt men som du skriver är det komiskt. Sedan undrar jag om det kommer en Nyan-cat-tröja, för att jag såg en på trailern. Och kunde man gå in i det där 50-tals cafét eller var det bara snabbmatsresturangen?

You've made my day with gangam-style.

http://sims-micalella.bloggo.nu

 
Ingen bild

Simmarenmums!

14 februari 2013 19:10

Wow! Sitter och väntar på mer från Live Broadcasten! Är avvis! <3

 
Simpxlr

Simpxlr

14 februari 2013 19:17

Låter awesome! Du är så duktig på att skriva:3
HAHA, jag glömde bort att livestreamen är nu.. Och nu vill jag inte titta ens, för jag blev så arg! Får kolla senare, morr. :c

http://simpxlr.bloggplatsen.se

 
Thilde

Thilde

14 februari 2013 19:23

Har ett akut problem - måste fråga lite. Jag har problem med mitt sims när jag försöker ladda ner bland annat hästar och simmar och det här är bland dom första gångerna och den säger att det lyckades - men jag undrar ju också om man måste vara inloggad för att få tag i sakerna? När jag försöker logga in för att få tag i sakerna så står det att jag måste upptadera spelet till den nyaste versionen och jag har försökt men det går inte och då kan ju inte jag ha den där lilla söta hästen i mitt spelande vilket är inte så bra. Jag skulle bli tacksam för svar och jag kikar in här imorgon igen för att kolla igen om du svarat skulle bli oerhört tacksam!

http://petsinmylife.blogg.se

 
Hedda

Hedda

14 februari 2013 19:24

Åhh, jag blev super exalterad när jag läste det här inlägget! Nästan hela jag hoppar! Whaa!

http://sims3historier.bloggplatsen.se

 
Stina-lina-lej

Stina-lina-lej

14 februari 2013 19:52

Åh! Vilket bra inlägg!! Längtar jättemycket till det släpps! :D

http://stinafotar.bloggplatsen.se

 
Jossa :)

Jossa :)

14 februari 2013 20:32

Så braa inlägg! Längtaar! Tycker du skulle passa bra som författare :)

http://hopeindecember.blogg.se

 
misan

misan

14 februari 2013 20:40

hejsan! jag tycker det låter jäkligt likt sims 2 unerversitetsliv!

Jävligt bra men samma saker typ...

Jättebra inlägg fanta!!

De här plantsimmmarna eller vad du sa kom till sims 2 året runt (rätta mig om jag har fel) och jag lyckades aldrig göra en sån... Men då var det om man besprutade växterna för mkt typ så blev man en planta själv. De var lite som älvor och såg HELT AWESOME UT!
Jag älskade dom jättemkt så jag kommer nog köpa detta så jälva taggad!



klistra in i eran webbläsare :


http://thumbs2.modthesims.info/img/8/7/2/7/5/MTS_Cocomama-856474-TeenandChildPlantsimsConversions3.jpg


så såg dom ut:):)

känner att detta är en väldigt lång kommentar.

http://misansims.bloggplatsen.se

 
Lovisa

Lovisa

14 februari 2013 21:04

Nice då att du gjort en nörd-sim som heter likadant som jag... Haha ;)

http://www.tecknaren.devote.se

 
Sindra

Sindra

14 februari 2013 22:08

SÅ. HIMLA. GÖTT!
Nu hinner jag inte skriva mer, jag ska köpa ett spel! :D

http://sindraspecial.bloggplatsen.se

 
Sindra

Sindra

14 februari 2013 22:09

Insåg att det är lite sent nu.... så jag ställer en liiiten fråga, Vad tyckte du om kläderna och frisyrerna?

http://sindraspecial.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Nina

15 februari 2013 08:16

Jag har samma problem som Thilde - jag har valt ett par saker och sedan installerat det i spelet och sedan har det kommit upp att det lyckades. Jag loggar in och börjar leta i princip överallt i nytt hushåll men inte så snälla kan du svara!

 
Ingen bild

Anna J

15 februari 2013 10:16

När simmarna åker till universitetet, åker de då som tonåringar eller som ungdomar?? Kul att du fick testa University life, grymt inlägg! Jag älskar din blogg!

 
Thesimsfakta

Thesimsfakta

15 februari 2013 10:39

Åh längtar tills de kommer ut

http://Www.thesimsfakta22.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

meeo

15 februari 2013 12:12

Grymt inlägg! Vet du när det kommerut så man kan köpa det ? Och kommer maximes hår med i universitetsliv?

 
Henning

Henning

15 februari 2013 14:44

Vilket grymt inlägg! Det känns som om jag har spelat spelet fast än jag inte har det! Jag tänker absolut köpa spelet när det kommer ut! :)

http://awesomesims.bloggplatsen.se

 
Anonym

Anonym

17 februari 2013 14:02

Det verkar vara väldigt bra! Längtar tills det kommer ut :D
Intressant familj också!
Verkar sååå braaaaa.... ;)

http://mysimspage.blogg.se

 
Anonym

Anonym

17 februari 2013 14:02

Bra inlägg :D
Jag tror att de flesta har fått svar på sina frågor o.o :)

http://mysimspage.blogg.se

 
DisneyMarreSims

DisneyMarreSims

17 februari 2013 19:22

Ooohhhhh vetenskap och medicin O.O spännande typ som linjen jag ska gå xD men lite onödigt att byta ut mobilerna till några jäkla smartphones :P my opinion
Nice inlägg ;)

http://disneymarresims.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Tovaostlund

19 februari 2013 15:15

kommer definitivt att köpa! föresten finns det årstider men inga högtider ? eller finns det bara väder?

 
Samantha

Samantha

23 februari 2013 11:45

Fy vad kul det verkar!!
Jättebra beskrivet. Så glad att jag förhandsbokat spelet.
Förresten, gillade Maxime^^

http://Samanthasim.webblogg.se

 
Ingen bild

Mig XD

15 juni 2014 19:33

Hej, jätte bra skrivet :)
Min lillasyster spelar också och hon har en fråga: Hon kan inte få hem simmar från universitetet, hur ska hon göra för att det ska funka igen? Men det är ju The Sims 2, men du kanske vet mycket om det ändå :D
Hoppas du kan svara :) ¤_¤

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Tidigare år

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards