Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

The sims 3 Semesterparadis - Allt om spelet

Av Fanny - 3 juni 2013 10:30

Nu är jag äntligen klar med min förhandsgranskning av Semesterparadis! Jag hoppas att ni kommer tycka om den. Bilder på alla kläder och möbler kommer senare i separata inlägg.


Jag säger det ännu en gång, för att undvika någon som helst form av missförstånd: Några av bilderna i detta inlägg kommer från Allt om sims, eftersom de lät mig använda några av deras bilder. Sen kommer jag, som sagt, ha samma bilder som Simsdeluxe har i sitt inlägg eftersom vi delade dator. Kom ihåg att ni varken får ta information eller bilder från detta inlägg utan att fråga först! Sen spelade vi på engelska, det är därför vissa saker står på engelska och inte svenska. 


Allmänt

I allmänt-delen kommer jag gå igenom några grundliga mini-detaljer i spelet.

 

Det finns två nya egenskaper:

Loves to swim – Simmen älskar att bada och får bättre humör av det. Motsatsen till hydrofob.

Sailor – Simmen älskar att vara ute till havs och får bättre humör av det. Denna sim är även bättre på att fiska, och hen blir inte lika lätt sjösjuk. 


Det finns fyra nya livslånga önskningar:

Grand explorer – Hitta alla outforskade öar

Seaside savior - Rädda 50 simmar i badvaktsyrket

Resort empire – Äga ett femstjärnigt hotell, som du dessutom fått in 40 000 simdaler på

Deep sea diver – Bemästra dykfärdigheten och tjäna 40 000 simdaler på att samla och sälja saker när du dyker


Det kommer även två nya musikstilar: Island life och Beach party.


Isla Paradiso

 

Isla Paradiso är då den nya världen som kommer med Semesterparadis. Den är en ny hemvärld, dvs en värld som man bor i hela tiden och inte ett resemål. Den innehåller massvis med vatten, hotell, badplatser och öar, den är helt enkelt gjord för att passa alla sorts somriga aktiviteter!


Så här ser den ut uppifrån:



Mina intryck av den var för det första att den var ENORM – för det var den verkligen, även om det kanske inte märks på bilden – och att den liknade något av en blandning mellan Sunset valley och Sunlit tides. Det behöver förstås inte vara något negativt, jag tycker att världen är väldigt vacker och snygg! Världen verkar även ha en spökfamilj, med tanke på hur många drunknade spöken vi stötte på när vi spelade...


Världen innehåller även ett antal oupptäckta öar (och de finns inte i andra städer). Dessa öar är täckta av dimma - alla "moln" ni ser på bilden ovanför är alltså oupptäckta öar! - och alla har ett visst sätt att låsas upp på – t.ex att en sjöjungfru leder dig dit, att din sim samlar ihop kartbitar till ön eller att du köper en ö i form av en livslång belöning. Man kan inte interagera med eller titta på dessa öar förrän man har upptäckt dem.



När man upptäcker en ny ö kommer den att bli ens egen tomt. I detta expansionspaket kan man äga fler tomter än bara sin hemtomt (för att köpa nya använder man telefonen), så ön din sim upptäckte kommer alltså höra till hens tomter. Det finns ingen gräns på hur många tomter man kan äga.

                                                                                 

Här kommer lite fler bilder på världen:




                                   

Klicka på bilderna för att göra dem större

 

Hotell

 

Hotell är precis som vanliga hus, bara det att de är gjorda för att passa massa gäster. Antingen så kan du äga ett hotell själv, eller så tar du in på ett hotell i staden. För att göra det är det bara att gå dit, välja hur länge du ska vara där och vilket sorts rum du ska ha, betala en summa och stanna där tills din vistelse är slut! Dessa hotell finns bara i Isla Paradiso, men man kan placera ut eller bygga dem själv i sin hemstad.




För att skapa ett eget hotell så använder simmen telefonen för att köpa en till tomt, så som jag nämnde tidigare. Det kan vara vilken tomt som helst - till och med på en husbåt! När tomten är köpt klickar man på den och väljer Konvertera till hotell. Då kommer tomten automatiskt bli en hotelltomt (som dock inte är öppen för besökare förrän du väljer att den ska vara det).
 

Sedan är det bara att bygga på hotellet! Det gör du genom att trycka på tomten på kartan och välja Förbättra hotell. Där kan du i byggväg antingen ändra tomten i byggläget, köpläget eller ritninsläget - i detta paket kommer det massa nya ritningar som bara är anpassade för hotell. Som sagt, bygg hotellet som du skulle ha byggt ett vanligt hus fast lite mer gästvänligt. Kom ihåg att hotellet byggs och betalas för din sims egna pengar!



När hotellet är byggt så måste du anlita lite personal! Det gör du via receptionen. Där kan du även ställa in hur mycket hotellet ska kosta att bo på, när de anställda ska jobba, vad de ska ha på sig och liknande. (våra arbetare fick en regnbåge i ansiktet, en vit klänning och simfötter.) Du kan även se recensioner som folk har gett ditt hotell, där de betygsätter hotellet och berättar vad som var bra men också ger önskemål om vad du kan förbättra och lägga till. Sen kan du ställa in vilken mat som ska serveras på bufféborden och vilken kvalité de ska ha... Ja, du kan i princip anpassa allt - mot en summa pengar, förstås!


Snart kommer ditt hotell bli större och större, och din sim kommer tjäna mer och mer på det - men bara om du sköter allt rätt...


Båtar

 

Båtar är en ganska stor del av detta spel. Antingen köper du en vanlig båt, som fungerar som bilarna. Dessa kräver en "parkeringsplats", men de kan också läggas i katalogen. Om du ska åka någonstans och det går lättare att åka dit via vattnet (eller om du ska åka till en ö och inte vill simma dit) så fungerar båtarna perfekt. Man kan även välja att åka till ett specifikt ställe om man vill det, genom att klicka där och välja Åk hit


Bland havsfordonen så finns det motorbåtar, segelbåtar och en jetski.




   


Sedan finns det ju även husbåtarna! Även dessa är en extratomt som kan köpas via telefonen. Antingen så kan du köpa en färdig husbåt eller en helt ny husbåtstomt som du sedan bygger på och inreder själv. Även här så kan husbåtarna vara som en extratomt, vilket betyder att du inte behöver bo på en husbåt på heltid - men du kan, om du skulle vilja. Det finns olika små hamnar där husbåtarna lägger till, men de kan när som helst åka någon annanstans på vattnet och stanna där ett tag.


   


En husbåt är ju då byggd som ett helt vanligt hus, med alla dess kvalitéer. På så sätt kan dina simmar bo precis som vanligt mitt ute på vattnet! Det behöver dock inte betyda att de är helt isolerade från omvärlden. Barnen som bor på husbåtar måste ju till exempel till skolan! Då kommer en taxibåt som hämtar dem. Samma sak med alla tjänster, såsom reparatören, dessa kommer med båtar till husbåten. Husdjur kan också bo på båten om du har den expansionen - även hästar...!


Dykning och andra aktiviteter

 

Sjävklart finns det massvis med nya aktiviteter som dina simmar kan göra i denna expansion. Vad vill dina simmar göra? Slappa på stranden, läsa en bok, lyssna på din favoritmusik under ett härligt parasoll? Ta en drink i den nya poolbaren? Svischa ner för en vattenrutschkana? Vindsurfa? Snorkla? Åka vattenskidor efter en motorbåt? Leka med ditt småbarn eller dina vänner i vattnet? Bygga sandslott? Eller är dykning något, kanske? Allt detta med mera kan göras i denna expansion. 


   



Dykningen, som är en ny färdighet, sker i så kallade dykartomter. Dessa finns utplacerade här och var under vattnet, och vissa kräver högre nivå i dykningsfärdigheten för att besökas än andra. Alltså kan din sim inte dyka var som helst i vattnet. Hen kan inte heller bege sig ut i vattnet och dyka rakt ner i en dykartomt, utan simmar måste träna upp sin dykarfärdighet genom att snorkla (eller genom att ta en lektion vid forskningsanläggningen). Det är först vid nivå 2 i dykningsfärdigheten som simmarna kan börja dyka i dykartomten Rocky reef. 




Väl under vattnet kan dina simmar samla fiskar eller liknande som de sedan antingen kan behålla eller sälja för pengar, de kan utforska grottor, hitta skattkistor, titta på omgivningen med mera.


Men att dyka behöver inte alltid vara något bra. När din sim utforskar grottor under vattnet så kan hen råka ut för ett obehagligt slagsmål med havsmonstret! Den kan även träffa på en haj och hamna i slagsmål med den, vilket kan resultera i att simmen antingen vinner, förlorar med lite skråmor, eller dör. Då blir spöket lila. Simmen kan också få slut på luft om hen är nere i vattnet för länge. Men oroa dig inte, det kommer synas ganska väl om din sim håller på att få slut på luft! Om en sim dör av att få slut på luft under vattnet så kommer dess spöke bli blågrönt.


Japp, Liemannen kommer med en treudd istället för en lie om en sim dör under vattnet!

 

En sim har fyra timmars luft på sig när de befinner sig under vattnet, och när de är nära att dö av att få slut på luft kommer de automatiskt vilja simma upp till ytan igen. När en sim kommer upp ur vattnet efter att ha dykt så kommer hen behöva två timmar för att återhämta sig innan hen kan dyka igen.


Badvaktsyrket

 

I denna expansion kommer det även ett nytt yrke: Badvakt! Ja, nu kan dina simmar jobba med att se till att någons dag på stranden inte slutar med att bli den värsta - och sista - dagen i deras liv. För att bli badvakt är det bara att använda datorn eller tidningen.


Som badvakt jobbar din sim på diverse stränder, och hens jobb är att se efter om det är någon sim som håller på att drunkna. 



Om det faktiskt är någon som gör det så kommer det blinka en stor cirkel med ett kors ovanför dem. Då måste du se till att din sim simmar bort dit (och du kan även bestämma hur din sim ska springa dit - hen kan springa i slowmotion, om hen vill), ger den utsatta simmen en livboj och drar in den till stranden. Det kan även hända att simmen din sim räddade svimmar (eller låtsas göra det!) och att din sim måste göra mun mot mun-metoden mot den.


       


Sjöjungfruar

 

Om ni inte redan visste det så är sjöjungfruar den nya övernaturliga varelsen i detta spel! De är 100% spelbara, och de kan hittas i dykartomter som jag berättade om innan eller på land. De lever lika länge som vanliga simmar, och deras favoritmat kommer alltid vara kelp.


Om din sim träffar, lär känna och blir vän med en sjöjungfru så kan din sim be sjöjungfrun att flytta in i hushållet. För att en sim ska förvandlas till en sjöjungfru så måste hen äta Sjöjungfrukelp, vilket kommer med en livslång belöning som kostar 25,000 livslång lycka. Sjöjungfruar kan inte skapas i Skapa en sim.


 

Sjöjungfruar är nästan som vanliga simmar, om man bortser från utseendet. De har automatiskt nivå 10 i färdigheten Dykning, de kan inte bli attackerade av hajar eller havsmonster och sen behöver de ingen luft för att klara sig under vattnet vilket bidrar till att de kan vara där hur länge som helst och inte kan dö av att få slut på luft där.


De har i princip samma behov som vanliga simmar, bara det att behovsmätarna är blå och att hygien ersätts med hydration (vilket på svenska ungefär skulle översättas till hydrering). Detta fylls upp av att sjöjungfrun är i kontakt med vatten, t.ex att de duschar eller dyker. Om hydreringen går ner för mycket så dör sjöjungfrun! Då blir spöket gult.


 

När sjöjungfruar är på land ser de ut så här:


(ignorera hennes magrutor och den sjukt omatchade bikinin)



Benen har alltså samma färg som sjöjungfruns simfena när den badar eller dyker. Färgen på den och kvinnliga sjöjungfrusimmars snäck-bh kan ändras via en spegel. Många datorstyrda sjöjungfruar har även en speciell hudfärg.


Sjöjungfruar kan, soms sagt, inte skapas i Skapa en sim, men de kan få barn med både människor eller en annan sjöjungfru. Om en människa blir gravid med en sjöjungfru (eller tvärtom) så finns det en 50% chans att barnet blir en sjöjungfru, och om två sjöjungfruar får barn tillsammans så kommer barnet bli en sjöjungfru. Sjöjungfrubarn får fjäll på benen när de blir småbarn, men de blir inte sjöjungfruar "på riktigt" (dvs att de får fenan, sjöjungfrubehoven osv) förrän de blir tonåringar.


Fler bilder på sjöjungfruarna: 
         

Klicka på bilderna för att göra dem större.

 
 
Ingen bild

3mm4

3 juni 2013 11:19

Tack för ett jättebra inlägg!

 
Rolo

Rolo

3 juni 2013 15:20

Vad kul att få veta mer ☺

http://simnation.blogg.se

 
Sindra

Sindra

3 juni 2013 16:06

AWSOME! Ska du köpa det, Fanta?

http://Sindraspecial.bloggplatsen.se

Fanny

3 juni 2013 16:09

Tack!

Alltså... Jag vet fan inte! Det var ju kul och så, men det känns liksom som något man slutar använda efter ett par månader...

 
sims3saga

sims3saga

3 juni 2013 16:37

AWSOME!

http://sims3saga.blogspot.se

 
MyNameIsTova

MyNameIsTova

3 juni 2013 17:44

Hajen ba: DAT ASS. xD
Jättebra inlägg! ^^

http://getavirus.com

 
Anonym

Anonym

3 juni 2013 18:12

Bra inlägg! :) Tack för all information!
Nu längtar jag ÄNNU mer tills jag kan spela det!

http://mysimspage.blogg.se

 
Ingen bild

SandraH

3 juni 2013 18:39

Hur kul var det att spela som sjöjungfru? Var det liksom... Värt det eller vad man nu ska kalla det...

 
Ingen bild

Sims Stella

3 juni 2013 19:07

Jätte bra inlägg! :)
Måste man ha sims 3 övernaturligt för att kunna spela som sjöjungfru?

 
Ingen bild

Hanna

3 juni 2013 20:00

kan man ändra färgen på sjöjungfruarnas fenor? hur i så fall? :)

Fanny

4 juni 2013 11:37

Som Rolo skrev här under och som jag skrev (dock lite otydligt) i inlägget så kan man ändra den i spegeln.

 
Rolo

Rolo

3 juni 2013 20:54

Hanna: Jag läste nånstans att man kan ändra sjojunfruarnas fenfärg i spegeln

http://simnation.blogg.se

 
Swirlsims

Swirlsims

3 juni 2013 21:04

Jätebra inlägg! :D

http://swirlsims.blogspot.se

 
Ingen bild

Ella

3 juni 2013 21:19

Skitbra inlägg!!!!:D Nu vill jag också börja spela....:(

 
Sannakia

Sannakia

4 juni 2013 20:59

Hejsan jag har nyligen startat en sims blogg och nu undrar jag om jag får hänvisa mina läsare till detta inlägg? Jag vill jättegärna ge de en uppdatering men vill inte sno något därför undrar jag om jag kan skriva om din blogg och lägga upp lite länkar samt låna en eller två bilder? Tacksam för svar!
Kram Kia

http://thesims3-ts3.bloggplatsen.se

Fanny

4 juni 2013 23:24

Det är absolut okej! Bra att du frågar :) Angående bilderna så beror det lite på vilka du vill låna då några är från Allt om sims och jag vet inte om de vill att du ska använda dem... Vilka vill du låna?

 
Kia

Kia

5 juni 2013 10:15

Tack så mycket! Bilden jag skulle vilja låna är den över Isla Paradiso. Men är det inte okeyy så struntar jag i det
Kram

http://thesims3-ts3.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Simmmmmmis lover

26 juni 2013 16:13

ÅÅÅÅh ja har förbokat detta sims och ja ville ha sjöjungfruaar men hittade inget sims 3 mermaide(finns inte) men nu!!!!!
blir såååå glad!

 
en nyfiken sims spelare

en nyfiken sims spelare

27 juni 2013 20:16

Om man har sims 3 årstider kommer de ble vinter och is på havet då? Ps älskar din blogg

http://Google. se

 
Ingen bild

Love sims

2 juli 2013 14:27

OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har förbokat de men är iitalien till augusti :(!
Jag vill ha spelet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag skulle vilja spara en bild föratt visa min kompis är det ok?
(Den när sjöjungfrun är på land)






















P.s älskar din blogg

 
Ingen bild

Love sims

5 juli 2013 13:46

Älskar din blogg!

Fanny

5 juli 2013 21:50

Tack!

 
Ingen bild

Amanda

15 februari 2014 12:03

Om man är sjöjungfru och köper den livslånga belöningen Pemanenta fenor behöver man inte bada ofta!

 
Ingen bild

Clara Svedberg

24 februari 2014 16:17

Jag älskar sjöjungfruar!!! <3

 
Ingen bild

Bullen

30 juni 2014 20:54

Jag gillar idén med hotell ;p. Att man kan bada med småbarnen verkar också bra. Och sjöjungfrurna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Skapa flashcards