Fantas simsblogg

Alla inlägg under mars 2013

Av Fanny - 3 mars 2013 21:45

Ni minns säkert min sim Alicia Luci, en sim jag gjorde för inte så länge sedan. Idag testade jag att spela med henne, så jag tänkte dela med mig lite av hur det gick och vad jag gjorde med Alicia. Jag spelade inte alls särskilt mycket, så det här inlägget är inte så långt, men jag hoppas ni gillar det ändå!



Alicia har fått flytta in i ett litet hus i Lucky Palms. Det är väldigt enkelt, men Alicia är inte den som surar över sådana småsaker utan hon är tvärtom väldigt glad över att ha fått ett fint hus. Även om det är lite ovant att bo ensam.



Alicia fick nästan direkt önskningen om att inleda karriär inom journalism, vilket är ganska så rimligt då det hör till hennes livslånga önskan. Eftersom jag ändå inte hade något att göra med henne fick hon hoppa in i en taxi (som inte laddat ordentligt på bilden...) och åka iväg till sin blivande kontorsbyggnad.



Efter ca en simstimme kom hon ut ur byggnaden med ett nytt jobb! Hon har nu ett jobb som Tidningsutdelare, nivå 1 inom journalism, men hon har förstås stora drömmar om att avancera inom yrket. Som journalist behöver man kunna författande, och direkt när Alicia kom ut fick hon en önskning om att lära sig den färdigheten. Hon fick också en önskning om att ta en lektion inom detta, men det hade hon inte råd med.



Jag hade tänkt ta henne till biblioteket för att lära sig författande, eftersom det brukar finnas datorer där. Men på vägen till biblioteket låg något som distraherade Alicia lite: Önskebrunnen! Alicia kunde förstås inte ignorera denna, så hon gick fram till den.



Alicia önskade sig lycka jättehårt och blev otroligt upphetsad över det...



... Men det slutade med att hon blev besviken istället, för ingenting hände. Önskebrunnen kanske tyckte att hon var lycklig nog redan?

 


 

Sedan fick hon springa iväg till biblioteket, det var ju originalplanen, och jag hade rätt i att de hade datorer där! Som tur var var det fortfarande tidigt på dagen, så det var knappt någon där och det fanns gott om lediga datorer (när det är folktätt på biblioteket är datorerna ofta upptagna). Hon fick öva på författande i ett par timmar vilket gav henne ett poäng i författande. Efter det jobbade hon lite, hon är ju arbetsnarkoman trots allt!



Alicia är ju även bokmal, så hon kunde ju inte lämna biblioteket utan att ha läst en bok?! I framtiden när hon blir bättre på sitt jobb behöver hon kunna karisma för att befordras snabbare, så hon fick läsa en karismabok. Lite långsökt kanske, men som ni säkert märker är jag väldigt noggrann med att hon ska lyckas inom sitt jobb - just journalist-karriären är bland de svåraste karriärerna att bemästra.



När det blev kväll fick Alicia gå hem, och trots att dagen var lite stressig med tanke på allt hon gjorde hade hon ett stort flin på läpparna. Hon är ju, som sagt, arbetsnarkoman, så hon har väl inget emot att göra jobbrelaterade saker hela dagen fastän man inte ens har börjat jobba ännu...



Hon avslutade dagen med att laga och äta en höstsallad. Hon var väldigt hungrig, men det kanske inte var så konstigt: Hon hade ju trots allt inte ätit något på hela dagen...


Om ni vill läsa mer om Alicia Luci kan ni göra det HÄR, där kan ni även ladda ner henne!

Av Fanny - 2 mars 2013 16:00

Ta absolut inte illa upp nu, för jag menar inget illa, men jag har sett att många simmare har problem med att göra unika simmar. Många gör bara exakt likadana simmar hela tiden, både på insidan och utsidan. Unika simmar är mycket roligare att spela med, och det är jag garanterat inte ensam om att tycka, så därför hade jag tänkt hjälpa er lite med några små tips om hur man gör just unika simmar!



1. Lek mycket med ansiktsdragen. Detta är superviktigt! Ta inte bara ett färdigt huvud, den första munnen, den första näsan och att du sen väljer kläder, om man gör så är det inte undra på att ens simmar ser likadana ut. Gå in i avancerat läge och finslipa simmen ordentligt. Ge den kanske smalare ögon, större näsa, mindre näsborrar, skarpa käkar, smala läppar? Det är mycket lättare att göra en unik sim om man verkligen använder de reglage man har.



2. Bestäm en bakgrundshistoria för din sim! Försök verkligen vara kreativ när det kommer till detta, även om det är svårt. En sim som har bakgrundshistorian Emma växte upp i en rik familj och nu vill hon gärna hitta kärleken och ett jobb blir ju inte det minsta intressant - och dessa är, tyvärr, bland de vanligaste man stöter på.


Det blir mycket roligare om simmen har en lite konstig beskrivning. Hen kanske döljer något, hen kanske har en udda dröm? Hen kanske har ett stort problem som spelaren måste lösa? Emma blir en mycket roligare sim att spela med om hon istället har beskrivningen Emmas familj har aldrig varit rika, men av någon anledning har de alltid trott det vilket har lett till en hel del pinsamma - och panka - situationer. Nu hoppas hon att hon kanske kan starta en egen familj och skaffa ett jobb som faktiskt ger tillräckligt med pengar för att leva upp till hennes föräldrars drömmar.

 

Nu måste ju alla simmar inte ha just den beskrivningen förstås, men ni fattar grejen - ge simmen en unik historia, så kan jag garantera att hen blir mycket roligare att spela med.



3. Gör inte simmen och/eller dess liv perfekt. Det är enormt tråkigt att spela med en sim som alltid har det lätt för sig och som inte har ett minsta fel på varken utsidan eller insidan. Detta hör lite till punkten ovan, ge simmen en historia som inte är perfekt!


4. Lägg ner mycket tid på personligheten. Antingen gör du bakgrundshistorian först och egenskaperna sedan eller tvärtom, båda fungerar lika bra. Ge simmen unika egenskaper, gärna något du inte har provat förut, som inte är perfekta. Att spela med en sim med egenskaperna Tursam, Modig, Flörtig, Bra sinne för humor och Konstnärlig är varken kul, svårt eller unikt. Men det behöver förstås inte betyda att man bara ska ha negativa egenskaper även om det kan vara kul, det är bäst om man balanserar egenskaperna. Jag brukar ha två bra, en neutral och två sämre, men så måste man förstås inte göra. Om vi säger att simmen har egenskaperna Kleptoman, Neurotisk, Virtuos, Hopplös romantiker, Klumpig blir det ju en ganska rolig och unik sim.



5. Tänk ur simmens perspektiv! Gör det som simmen skulle vilja göra, inte det som du vill att simmen ska göra (det är klart man får göra det, men gör det inte så ofta). Om simmen har egenskapen Ond, låt hen ta godis från barn! Om simmen har egenskapen Virtuos, låt hen spela instrument! Om simmen har egenskapen Datorsnille, låt hen spela datorspel hela dagen! Om du nu har lyckats med att göra en unik sim kommer inte bara simmen bli unik om du gör så här - spelandet med simmen kommer också att bli det. 


Hoppas ni kommer ha nytta av tipsen! Om ni själva har något annat tips får ni gärna skriva det i kommentarerna.

Av Fanny - 1 mars 2013 22:15

På Tumblr (i alla fall om man har en sims-tumblr) brukar man göra en så kallad Followers gift när man uppnår ett visst antal följare. Det kan vara lite vad som helst: Mönster, simmar, hus, nedladdningar och sådant. Min Tumblr nådde nyss 100 följare och då gjorde jag en liten followers gift! Denna borde egentligen bara finnas på Tumblr eftersom det är en followers gift till de som följer mig, men ni är ju så fina så ni får henne här ändå (plus att jag verkligen inte har något annat att skriva om).


Alicia Luci

Biografi: Alicia älskar att skriva (och hon är bra på det!), och hennes största dröm är att bli en berömd journalist någon dag. Hon har vuxit upp i en stor familj och nu när hon bor själv känner hon sig ensam. Kommer hon vänja sig, eller kommer hon behöva någon som kan sätta stopp på hennes ensamhet?

Egenskaper: Älskar naturen, Bokmal, Arbetsnarkoman, Familjeinriktad, Prydlig

Livslånga önskan: Stjärn-nyhetsankare



CC-lista: Modish kitten I Pickypikachu I Store I IN3S I Juliana

Om ni vill att allt CC ska följa med rekommenderar jag att ni laddar ner det innan ni laddar ner simmen!


Regler & information:

- Du får ändra allt med henne förutom hennes ansikte och personlighet, detta är Alicia och jag vill inte se henne omgjord!

- Ladda inte upp henne på nytt, använd henne inte som grundsim

- Om ni vill använda henne och visa upp på er blogg eller dylikt, säg att det är jag som skapat henne och länka gärna detta inlägg så att de som också vill spela med henne får den möjligheten! Det vore väldigt kul att se hur det går för henne i era spel. :)

- Du kommer behöva bestämma hennes ytterkläder själv eftersom datorn jag gjorde henne på inte har Årstider installerat.

- Hennes biografi kommer vara på engelska när du laddar ner henne, och du får såklart översätta den till svenska på egen hand om du vill.

Eftersom jag blev så nöjd med Alicia är reglerna lite strikta, när hon var klar ville jag knappt ens dela ut henne så jag hoppas att ni tar hänsyn till dessa regler.

 

Ni kan ladda ner henne HÄR. För att installera henne är det bara att dubbelklicka på filen så installeras hon automatiskt, det behövs inte något program för att packa upp henne. Än så länge finns hon bara på Mediafire men det kan hända att hon dyker upp på Exchange, men det blir senare i så fall.

 

Fler bilder:

 

           

Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna, jag har nyss sänkt mina grafikinställningar en aning. Ni kan dock förvänta er fler bilder på Alicia för jag planerar att ha en liten photoshoot med henne snart!



Hoppas ni tycker om henne!

 

PS: Om ni inte följer mig på Tumblr än får ni gärna göra det, jag finns HÄR!

Av Fanny - 1 mars 2013 16:08

I den senaste livesändningen som EA hade för Universitetsliv var det tänkt att de skulle visa när de spelar Universitetsliv - men då hade de tekniska problem och fick svara på frågor istället, vilket enligt många resulterade i en ganska långtråkig livestream (jag t.ex slutade kolla när de började svara på frågor, men det var mest för att jag redan spelat spelet). Nu ikväll kl 19.00 kommer EA göra ett till försök med detta genom att sända en livestream till! Du kommer kunna se livesändningen HÄR.


En bild från Universitetsliv som jag tror att jag glömde visa.


Nu är det ju för övrigt mars, vilket kommer bli en jättekul månad - Universitetsliv släpps, Simcity 5 släpps (för de som är intresserade av det), det blir vår på riktigt och sedan fyller jag år också...!

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards