Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 4 december 2012

Perfect Genetics-utmaningen

Av Fanny - 4 december 2012 17:45


Det var länge sedan jag skrev om någon utmaning, och i omröstningen jag hade för ett tag sen med frågan "Vad vill ni läsa om?" hade Utmaningar ca 11 procent av rösterna - vilket är mycket, då det var så många förslag (det som fick mest var Historier med ca 22 procent av rösterna). På senaste tiden har jag sett att många har spelat en utmaning som heter Perfect Genetics (vilket då betyder "Perfekta Gener"), som ett par svenskar har gjort... Så jag tänkte berätta om den!

Konceptet

Konceptet för denna utmaning är, kort sagt, att göra en sim med unik hårfärg och ögonfärg (t.ex. turkost hår och limegröna ögon) och komma till 10 generationer utan att dessa färger försvinner från familjen. Utmaningen är lite som legacy, fast mycket mindre komplicerat. I legacyn måste man ha ett speciellt hus osv medan denna utmaning är mycket mer fri.


Grundarsimmen

Din grundarsim är viktig! Den ska starta familjen och föra de speciella generna vidare. Men vilken sim som helst kan inte vara grundarsimmen - det finns några krav:


- Simmen måste vara ungdom eller vuxen. Jag rekommenderar Ungdom om du gör en kvinnlig sim, då finns det mer tid att få fler barn på ifall barnen inte ärver generna - åldriga tjejsimmar kan inte bli gravida. Däremot kan åldriga män bli pappor.

- Simmen måste, som sagt, ha en ovanlig hårfärg och ögonfärg. Man får inte ge simmen vanliga färger, t.ex brunt hår och blå ögon, och försöka föra de generna vidare istället, för dessa gener kan finnas hos de i staden - och då blir det för lätt.

- Simmen måste ha egenskapen Gillar inte barn, och resten av egenskaperna måste slumpas fram av spelet. Om du inte vet hur man gör det så finns det två små tärningar i högra hörnet när du väljer egenskaper, dessa klickar du på så slumpas egenskaperna.




Här har vi ett exempel på en grundarsim som jag gjorde!


Familjen

Din sim får gifta sig med precis vem han eller hon vill. Simmens partner får vara skapad i CAS av dig själv, men hen får inte ha samma ögonfärg och hårfärg som grundaren av förståeliga skäl. 


Arvingen är barnet till antingen grundaren eller den förra arvingen, och den ska vara pappa/mamma till nästa generation. Arvingen måste ha både den speciella hårfärgen och den speciella ögonfärgen, annars kan det inte vara en arvinge (det gills inte att bara ha ärvt t.ex hårfärgen)! Arvingen måste även ha egenskapen Gillar inte barn, precis som grundaren. Denna egenskap går att välja från och med åldern tonåring, så se till att din sim lyckas bra i skolan! Förutom egenskapen Gillar inte barn måste alla egenskaper slumpas fram.


Resten av barnen, som inte ärvde de speciella generna, kan du göra vad du vill med (förutom att ändra deras hårfärg till den speciella hårfärgen, men det förstår ni väl?). Däremot måste alla deras egenskaper slumpas fram.



Regler

- Inga fusk är tillåtna med undantag av Resetsim, Moveobjects och byggfusk såsom Constrainfloorelevation.

- Det finns inga gränser angående huset.

- Om en arvinge som uppfyller rätt krav inte föds och den förra arvingen/grundaren dör blir det game over, eftersom det inte längre finns någon som kan föra generna vidare.


Tips

- Försök att få så mycket tvillingar och trillingar som möjligt (klicka HÄR om du inte vet hur man gör), då ökar chansen att generna går vidare och det går snabbare att komma till nästa generation. Tvillingar brukar nämligen få olika hårfärger ibland.

- Hitta en partner till din arvinge-sim i tonåren, kanske till och med redan när din sim är barn. Man vet aldrig hur lång tid det kan ta innan man får ett barn med rätt gener, och då får man inte slösa dyrbar tid med att försöka hitta en partner!

- Vill du göra det svårare? Ge simmen även en unik hudfärg. Detta är dock inget måste.



 
 
prosimmers

prosimmers

4 december 2012 17:59

Istället "för ett par svenskar" kan man ju skriva simsdeluxe?
Hoppas du får en bra gen iaf :)))

http://prosimmers.bloggplatsen.se

Fanny

4 december 2012 18:10

Precis som Johanna sa så är det inte Sara som har gjort den, hon har bara skrivit om den - precis som jag ;)

 
Johanna

Johanna

4 december 2012 18:05

Prosimmers: Simsdeluxe har inte kommit på det! Det har några svenskar kommit på inne på ett forum i mod the sims!

http://Sims-johanna.bloggplatsen.se

 
Lollo:D

Lollo:D

4 december 2012 18:13

Ville bara påpeka att där du skrev på tips typ (klicka HÄR om du inte vet hur man gör) Vet inte men jag tror att det ska vara en länk men det går inte att klicka på den eller det går ju men det kommer inte upp nåtgonting. Hoppas du förstår:)

http://wwwlollosblogg.blogg.se

Fanny

4 december 2012 18:22

Ojdå! Tack för att du påpekade det. Jag hade glömt att länka till inlägget, det är fixat nu. Jag gör det felet ofta xP

 
Ingen bild

Annis

4 december 2012 18:57

Håller på med denna utmaning men tack:D

 
Ingen bild

L

4 december 2012 19:12

Verkar kul, ska testa nån gång! :D

 
Simslive

Simslive

4 december 2012 20:34

Kul:) det ska jag testa.

http://Simslive.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

DENGLADA

4 december 2012 20:37

Ska testa!
Men kan barn vara ihop? :o

Fanny

4 december 2012 20:46

Nej, men de kan ju skaffa jämnåriga kompisar :)

 
Misan

Misan

4 december 2012 21:35

Såååååå bra. Men man kan typ ha att alla ska ärva, få samma egenskaper också!!!!
SKA TESTA SÅ FORT MAN FÅR ORDNING PÅ SITT SIMS!!!!!!!



http://misansims.bloggplatsen.se

 
Henny-penny

Henny-penny

5 december 2012 08:22

VILKEN ROLIG UTMANING!!! Fast jag brukar ge mina simmar turkost eller chockrosa hår i vanliga fall också xD

http://awesomesims.bloggplatsen.se

Fanny

5 december 2012 09:09

Skönt att man inte är ensam då ;)

 
Ingen bild

SandraH

5 december 2012 15:45

Kul utmaning! :)

 
Ingen bild

Anonym

5 december 2012 15:50

Vad gör Constrainfloorrevelation fusket?

 
Tova

Tova

8 december 2012 10:28

Jätte fin blogg du har Fanta. Din sim ser helt crazy ut, men det är ju kul.

http://www.tovamercedes.blogg.se

 
Annika

Annika

9 december 2012 11:27

Det där måste jag testa! :D

http://blogofphoto.webblogg.se

 
Elli

Elli

11 december 2012 18:14

Ser kul ut men undrar bara om man får använda tårtan för att göra de äldre fortare?

http://maybecrazy.bloggplatsen.se

 
Anonym

Anonym

2 januari 2013 23:09

Rolig min din sim hade på sista bilden :D
Kanske prövar någon gång om jag inte har nåt att göra på Sims!!

http://mysimspage.blogg.se

 
Yaren

Yaren

25 januari 2013 16:34

Får jag använda pengarfusk, tillexempel "motherlode" för huset?

http://Yarensims3.bloggo.nu

Fanny

25 januari 2013 16:36

Nej

 
Ingen bild

Elsa

2 februari 2013 13:17

Är det tillåtet att placera ut ett billigt hus från Exchange att spela i eller måste man välja något färdigt i städerna? Man får väl välja vilket hår och kläder på simmen hur man vill? :)
Tacksam för svar ;)

Fanny

2 februari 2013 13:38

Ja till båda frågorna!

 
yolanda

yolanda

10 februari 2013 11:19

Får man flytta ut ur huset? I din gjorde man ju det.

http://yoyothesimmer.bloggplatsen.se

Fanny

10 februari 2013 13:15

Jag tror det, för man får bo i vilket hus man vill och det stod inget med att man inte fick flytta.

 
Svea

Svea

20 februari 2013 17:26

Jag har letat efter en utmaning som den här. = )

http://alltdubehovervetaomsims.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Filippa

10 mars 2013 08:46

Får man använda testingCheatsEnabled true?

Fanny

10 mars 2013 09:25

Nej, det får man inte.

 
Ingen bild

simmaren

2 april 2013 16:10

hur gör man denhär utmaningen? jag menar om man klarar urmaningen...ska man typ göra nåt som att skicka in och visa eller så? är det den som klarar först?

tack på förhand!

 
Ingen bild

Albin

21 april 2013 10:32

Hej Fanny! Min startsim har turkosa ögon, gills det som en ovanlig hårfärg? Eller måste jag använda testingCheatsEnabled fusket så jag kan ändra ögonfärg? Startsimmens partner är gravid så har ingen lust att börja om. Tacksam för svar!

Fanny

21 april 2013 10:49

Turkosa ögon ska absolut funka som ovanlig ögonfärg!

 
Ingen bild

Albin

22 april 2013 07:23

Vilken tur att det gör det. Tack för svaret!

 
Ramme

Ramme

20 juni 2013 19:40

Jaaaaaaaaa äntligen något att göra medans jag väntar på att semesterparadis ska komma!

http://TheSims3Cola.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Vanja

26 september 2013 19:06

Hur gör du för att åldra upp bebisarna med tårtan?

 
Kajsa

Kajsa

13 januari 2014 15:26

Ska båda ha ovanliga färger? ( grundarsimmarna )

http://flowerbear.bloggo.nu

 
Ingen bild

godismej

5 april 2014 16:16

jag fick ett barn och när det växte upp till småbarn så fick jag ett tvillingpar. Alla barnen hade generna och jag blev så förvånad för jag brukar alltid behöva typ 7 barn innan det bli rätt

 
Ingen bild

Amanda

29 juni 2014 15:03

Vad gör man om arvingen får egenskapen familjeinriktad när den föds??
Den krockar ju med egenskapen gillar inte barn.
P.s jätte bra blogg!!! I hjärta Fantas simsblogg!!

 
Ingen bild

Maja

28 juli 2015 12:18

Får man ändra livslängd? (:

 
Isa

Isa

2 november 2015 19:13

Tack så jättemycket för att du har skrivit detta inlägg! Varje gång jag behöver hjälp med nån utmaning eller mod eller letar efter nåt så tittar jag ALLTID först in här på bloggen innan jag försöker googla.
Ha det bra nu dåe :)

http://Minns inte xD

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards