Fantas simsblogg

Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

Magiska tomtar

Av Fanny - 3 maj 2012 07:00

Känner du till tomtarna i The sims 3? Alltså, inte trädgårdstomtarna som finns att köpa i köpläget, utan de magiska tomtarna. Om inte så har du tur: Det är precis vad detta inlägg kommer att handla om!


De magiska tomtarna är speciella och finns inte att få tag på i köpläget (om du inte använder Buydebugfusket). Det finns 16 magiska tomtar om du har alla expansioner installerade: 1 från grundspelet, 3 från Destination världen, 4 från Drömjobb, 2 från Kvällsnöjen, 4 från Husdjur och 2 från I rampljuset.


Vissa tomtar i detta inlägg har kanske fel namn, jag har mitt spel installerat på engelska! 


  En tomte från Husdjur som jag visade upp här på bloggen för ett tag sedan.


Fakta om tomtar


Tomtarna dyker oftast upp på ett märkbart sätt, men vissa kan dyka upp utan att du märker det (läs beskrivningen av alla spels tomtar nedan). De kan antingen stanna i din sims katalog, eller så kan du placera ut dem på tomten.


När tomtarna är placerade på tomten kommer de att ändra plats de står på (teleportera sig någon annan stans) och ibland även ändra pose. Om du har Leva livet kan det ibland dyka upp tomtebebisar, och tomtarna kan bli gamla! Det finns fem ålderslägen: Bebis, barn, tonåring, vuxen, åldring. När tomten "dött" får den en speciell gravsten. Observera att detta som kom med Leva livet bara funkar för grundspels-tomten!

Grundspelet


Grundspelets tomte är den klassiska tomten, och heter Mystisk herr tomte. Han ser nästan likadan ut som den vanliga trädgårdstomten, men de är nog raka motsatsen till varandra! Din sim kan hitta honom genom att Utforska katakomber i Masouleetet på kyrkogården, genom fiske, genom att slipa ädelstenar, genom vissa yrken, och, om du har Drömjobb, med Grävaren som din uppfinnarsim kan uppfinna.


Så här ser Mystisk herr tomte ut:

Destination Världen

Som sagt kommer det tre nya tomtar till Destination Världen; En för varje resemål. De hittar du på samma sätt som du hittar den vanliga Mystisk herr tomte – bara det att du bara kan hitta tomten på sin hemland. Alltså, du kan bara hitta den kinesiska tomten i Kina, den franska i Frankrike osv.


   Från vänster: Egyptentomten, frankriketomten och kinatomten.

När de flyttar sig och får nya poser brukar egyptentomten få typiskt egyptiska poser.

Drömjobb

Som sagt finns det fyra tomtar i Drömjobb: Uppfinnartomten, skulpteringstomten, tvättomten (som mer ser ut som en nallebjörn... Eller snarare pedobear) och en grottmänniske-tomte.


Uppfinnartomten kan uppfinnas via uppfinnarbänken, men bara av en slump. Den kan också bli hittad under jorden med hjälp av Grävaren som din sim kan uppfinna. Han får ofta robotaktiga poser när han flyttar sig.


Om du lägger uppfinnartomten på uppfinnarbänken medans din sim uppfinner kan uppfinningen ibland (om man har tur) bli 99% klar när din sim går där ifrån; Ganska bra om man bygger en Simbot som tar väldigt lång tid att göra.

Skulpteringstomten görs på samma sätt som Uppfinnartomten, bara det att du skulpterar honom i stället. Han ser olika ut beroende på i vilket material du skulpterade honom i.


Tvättomten (som jag kallar pedobear haha, memes <3) hittas ibland när din sim tar ut tvätt ur den dyraste tvättmaskinen.

Grottomten går att hitta när din sim använder en tidsmaskin (som han eller hon kan uppfinna) eller igenom att utforska ett borrhål.


   Skulpteringstomten, grottomten, uppfinnartomten och pedobear


Kvällsnöjen




Två tomtar kommer i Kvällsnöjen: Kändistomten och Vampyrtomten.


Kändistomten, Blingabuu, kan din sim som är kändis få som present med posten. Vampyrtomten dyker upp på tomter med mycket plasmafrukt. Den ger simmar som inte har egenskapen modig den negativa humöreffekten Jagad. Vampyrtomten kan också förvandla teddybjörnar till andra vampyrtomtar (stackars små barn).



Ni ser säkert vem som är vem. ^^ 


Husdjur



I husdjur finns det fyra tomtar; En för varje ny djurart och en kylskåpskanin-tomte. 

Kylskåpstomten dyker upp ibland vid kylskåpet när en hund skäller på det. Djurtomtarna dyker upp randomly på tomten, oftast när djuren gör något speciellt.



I rampljuset 



I detta spel finns två tomtar; Sångtomten och magikertomten. Sångtomten dyker slumpmässigt upp i en sångares trädgård, och samma sak med magikertomten fastän den dyker upp på trädgården som tillhör en magiker.




Det var all info jag hade om magiska tomtar! Hoppas ni som vill ha tomtar blev hjälpta av inlägget. Vilken tomte tycket ni bäst om?



 
 
Lime

Lime

3 maj 2012 10:49

Fanns det inte en akrobattomte också? Jag tycker jag hört talas om tre tomtar i I Rampljuset?

http://www.limes.n.nu

 
Yohanna

Yohanna

3 maj 2012 16:17

Helt klart Kylskåpskanintomten och tvättomten

http://neonsims.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Nora

3 maj 2012 16:52

TACK !! jag ÄLSKAR dig !! :) har varit så jäkla rädd för dom där dom dyker upp varsomhelst!! särskilt den lilla hunden med mössa och den där kylskäpskaninen brukar dyka upp vid mitt kylskåp!! Men TACK!! har varit så jäkla rädd och trott det är nå fel med mitt sims!! <3 ÄLSKAR DIG!!! PS. världens bästablogg !

 
Ingen bild

Henny-penny

3 maj 2012 17:04

Kylskåpskanintomten, egyptentomten och kändistomten. Tack för inlägget nuu ska jag ut och leta tomtar! (på sims alltså)

 
MspMaria

MspMaria

3 maj 2012 18:35

Super inlägg!! Bra att veta hu man får tag på dom, ,för det är ju roligare än att fuska. ;) Teddybjörns tomten gillar jag mest, för den hittar jag hela tiden ;) Och den är så gullig!^^

http://mspmaria.bloggplatsen.se

 
Melonen

Melonen

3 maj 2012 21:11

Vampyrtomten är helt klart min favorit :3

http://www.melonsims.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

rose

3 maj 2012 22:21

En sak till, du kan lägga till det om du vill.
När man väl har en tomte går det inte att sälja den. Eller jo, men då kommer de tillbaks!

 
Ingen bild

vågen

3 maj 2012 22:55

Nora, om du var så rädd för dem, varför googlade du dem inte bara? Det finns en hel sida om de här tomtarna på The Sims Wiki-sidan, superbra! Där står också exakt hur man får dem :)

 
Ingen bild

Maja

4 maj 2012 14:55

Det finns mer tomtar i destination världen. DÅLIGT Inlägg.

Fanny

4 maj 2012 17:22

Nej? De där är alla som finns. Tack så jättemycket för att du skriver att inlägget är dåligt, jag har liksom inte suttit i flera timmar och gjort research, tagit bilder och skrivit det...

 
Tove

Tove

4 maj 2012 15:11

Snälla kan någon hjälpa mig. När jag försöker bli medlem på
The Sims 3-community så står det bara:

Vi ber om ursäkt. Baserat på den information du har lämnat har du inte rätt att registrera dig på denna sajten.

Snälla kan någon hjälpa mig!

http://tovesims3.bloggo.nu

 
Ingen bild

nellie

4 maj 2012 22:12

I frankrike kan man ta alla tre denstination världen tomtarna från museet. Det brukar jag göra, det är bara att dra de till sin katalog så har med de. :) Men när man sover brukar tomtarna sätta på stereon så att simmarna vaknar, det är lite jobbit tycket jag. :)

 
MySimsPage

MySimsPage

1 december 2012 11:53

Trodde att det bara fanns de som kommer till grundspelet, kul att veta :P

http://mysimspage.blogg.se

 
Andrea

Andrea

17 mars 2013 13:00

Finns det inte typ ålders gräns på community, Tove??

http://tvasimmar.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

24 mars 2013 12:24

Haha, jag tycker dessa tomtar är läskiga och grymt irriterande - ibland säljer jag dem och ibland så struntar jag i dem. Har destination världen spelet, men har aldrig sätt dom där tre tomtarna när jag rest t.ex till Kina :)

http://blogofphoto.webblogg.se

 
Ingen bild

hjulius

15 september 2013 18:46

Tjenna Fanta tack för infon har ett 10 tal tomtar i katalogen nu skall jag låsa in dom i ett rum och vänta tills dom dör så jag kan få min egen tomte kyrkogård MUAHAHAHA <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fanny - 21 februari 2015 12:29

Oj, vad sjukt att några av er fortfarande kollar in här.    Alltså, jag vill börja med att verkligen be om ursäkt att jag bara lämnat bloggen att stå och damma när flera av er väntat på att jag ska komma tillbaka. Jag har helt ärligt inte vetat v...

Av Fanny - 22 september 2014 21:14

... Och så gick det ett ganska bra tag utan att jag uppdaterat ordentligt. Igen.   Det är väl egentligen samma anledningar som vanligt, har liksom inte så mycket sug att skriva något just nu, och har inte haft det på länge. Jag har liksom massa a...

Av Fanny - 11 september 2014 21:00

    Vet inte hur kul ni tycker det är att läsa om trean nu när fyran kommit ut, men jag har fortfarande inte skaffat den så det här är egentligen allt jag har att komma med.    Alexander fick sig en ny hårfärg, eftersom jag, som jag sagt någo...

Av Fanny - 4 september 2014 10:59


Nu har det varit lite tomt här ett tag, men jag har haft väldigt mycket annat för mig och inte riktigt orkat eller hunnit spela sims, särskilt inte blogga om det. Hoppas det är okej!   Idag släpps äntligen The sims 4 i Sverige! Har ni det än? ...

Av Fanny - 25 augusti 2014 16:30

Nu har det släppts en ny trailer för The sims 4, vars release verkligen börjar närma sig nu!      Tänker ni köpa det? ...

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards