Fantas simsblogg

Alla inlägg under november 2011

Av Fanny - 13 november 2011 09:42

 

Tidigare delar: Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7 Del 8 Del 9 Del 10 Del 11 Del 12 Del 13


Färglista:
Wendy – Röd

Nancy – Brun

Sandi – Ljusblå


Nancy har, till Wendys förvåning, en fungerande dator som hon bokar biljetterna på.

Wendy är på övervåningen och byter om till sovkläder – det är sent och hon är trött.

Hon lägger sig bara och läser först.

Wendy: "Då ska vi se om jag får ihop läsningen. Kapitel 1..."

Wendy somnar snabbt efter att ha läst några kapitel.


Några timmar senare bjuder Sunset Valley på sin tidiga, vackra morgon. Nancy har ställt väckarklockan så hon vaknar lagom i tid för att äta frukost, klä på sig och beundra den rosa himlen ovanför bergen.


Nancy hinner inte beundra synen länge – taxin som hon har beställt kommer.

När Wendy vaknar, flera timmar senare, har Nancy åkt för länge sedan. Hon har lämnat en lapp på nattygsbordet där det står vad allt finns, vart hon ska gå om något tar slut, hur mycket vatten hon ska ge tomaterna och vilka telefonnummer hon ska ringa om något går snett.


Hon slänger i sig en skål med flingor och börjar redan känna sig ensam.

"Hur mycket skulle salladen ha nu då?"

Efter att ha tagit hand om trädgården, bäddat sängen och gjort övriga hushållssysslor går Wendy ut till en park. Det är inga där så hon blir fortfarande ensam.

... Tror hon.

Hon vänder sig om och får syn på den lilla hunden.

- Hej lillen...

Hunden tittar med glada ögon upp på Wendy.

"Jag kanske borde ta med honom till de som bor här. Han tillhör säkert dem."

Wendy plockar upp hunden och går mot huset.
"Wow. Så stort. Ett sånt här hus ska jag minsann ha när jag blir världsberömd kock och har mycket pengar!"


- Goddag, Mrs?

Nancy: - Du kan kalla mig Nancy.

"Nancy..."

- Är detta din hund?

- Nej, vi har inga djur. Var hittade du henne?

- Här i parken bredvid... Han kanske är hemlös.

- Det är en tik. En tjej.

- Jaså.

- Jag tror du får ta med henne hem och ringa adoptionsbyrån eller kanske anmäla till polisen.

- Men min mamma är bortrest.

"Mamma?"
- Vi kan då inte ta henne, min man är allergisk.

- Jag tar väl hem henne då...

Av Fanny - 12 november 2011 15:38

Om du är en person som laddar ner från Exchange så ska du veta att allt som hänger med skapelserna inte är säkert. Det finns till exempel vissa klädesplagg som gör barnen helt konstiga.


 

Varför blir det så här? Du har fått med en felaktig fil som av tillverkaren inte har begränsats, alltså kan alla åldrar ha den (ibland alla kön). Vissa filer går till och med att ha på nakenkläder (de slumpas) vilket gör att din sim duschar med dem.


Vad kan hända? Det värsta som kan hända är väl att barnen i kvarteret får dem på sig vilket bidrar till att ditt kvarter ser helt puckat ut.


Vad ska jag göra åt det? Det enda du kan göra är att avinstallera det från spelet. Gå in bland avinstallerade föremål i launchern och leta upp saker som ser misstänkta ut. Om du inte lyckas, prova detta: Tryck Ctrl+Shift+C (och windowsknappen om du har Windows Vista) och skriv Testingcheatsenabled true. Tryck enter. Håll sedan ner shift och klicka på simmen som har fått dessa kläder och välj Ändra sim i skapa en sim (funkar på småbarn - ungdom, funkar inte på vampyrer eller gravida simmar). Gå till kläder och byt kläder på simmen som har råkat ut för muteringskläderna. Om dina egna simmar har råkat ut för det är det bara att styra dem till närmaste byrå!

Av Fanny - 11 november 2011 17:29


Om du har en simsblogg måste du ha en historia om du vill att läsare ska vara extra intresserade! Men hur gör man en bra sådan? Det ska jag berätta med en snabb guide.


 

Vad är en historia?

Först och främst måste man ju veta: Vad är en historia? Nåja, de flesta vet väl vad det är, men en simshistoria är annorlunda.


Det är ju en berättelse, men med simsbilder till. Läs inlägget här om hur du tar riktigt fina bilder.


Skriv en berättelse


Historier kan skrivas på olika sätt, men det vanligaste är att karaktärerna har olika färger (och att man då i början av berättelsen skriver en färglista. T.ex:


Karaktärer:

Elsa – Blå

Saga – Rosa

Erik – Röd


Sen när du skriver berättelsen använder du dessa färger. Du gör ett - före repliker, alltså så här:

- Hej! Jag har inte sett dig på länge.

Och "färglägger" sedan texten i den färgen karaktären som sa något blev tilldelad. I vårt sammanhang är det då Elsa som säger "Hej! Jag har inte sett dig på länge".


När en person tänker brukar det oftast skrivas så här:

"Åh, där är hon igen. Seriöst, jag orkar inte..."

Alltså kursivt och med situationstecken färglagt i den färgen karaktären har. Det är alltså Erik som tänker när det är rött.


Det går självklart att skriva på andra sätt, detta är bara det vanligaste.


Handlingen


Du måste ha en bra handling i historien, annars kommer dina läsare inte stanna länge. Tänk på detta innan du skapar berättelse:

1. Vad har ingen annan gjort förut?
2. Vad väcker uppmärksamhet?

3. Vad skulle jag vilja läsa om jag var en läsare som letade efter bra historier?

Detta bör underlätta.


En viktig sak är att INTE HA EN LÅNGTRÅKIG HISTORIA. Jag har sett jättemånga simsbloggar (typ 8 av 10) som skriver berättelser såsom Adam går till parken. Han fiskar. Sen går han hem och äter middag. Dessa känns som ett blogginlägg där folk berättar vad de har gjort idag.


Det måste ha en handling. Ha kanske en tjej som ser perfekt ut men har otroligt mycket problem, sedan uppstår en kris och hon blir utslängd från huset och måste bo på gatan och så händer det något. Det är mycket roligare än att läsa om simmens vardag.


Hoppas detta hjälper er i skapandet av era historier!

Av Fanny - 11 november 2011 12:00

Kolla på CDON!



Pang bom! Master Suite alltså. Men namnet är misslyckat tycker jag. Sovrum och badrum, seriöst! Dock har jag sett lite bilder från prylpaketet och det  lutar åt att jag kommer att köpa det. Riktigt fina grejer!

  

Temat verkar vara lite romantiskt. Tror dock inte jag kommer att köpa på CDON... 199 kr känns lite dyrt.


Releasedagen är 26 Januari här i Sverige, enligt CDON.

Vad tror ni? Kommer ni köpa det? Kommentera!

Av Fanny - 10 november 2011 16:48

Har du ett konto på Thesims3.com? Då har du säkert hört talas om Store. Jag hade tänkt ge lite tips på bra saker från Store som är värda att betala ett par SimPoints för! In game bilder kommer.

(klicka på bilderna för att komma till nedladdningssidan)


Saker jag har köpt


Pojkvännens Jacka

75 simpoints

Denna jacka tycker jag är fin. Fick den i present av en kompis (tack, Rebecca) och den är jättesöt

på simmar som är lite av den pojkflickiga varianten. Funkar med finkläder och vardag (själv föredrar jag finkläder).

 

Lite kylig klänning

75 simpoints

Mysig klänning för tjejer. Den går att ha på vardag och pyjamasar har jag för mig. Jag tycker

den är supermysig (skulle vilja ha liknande IRL) men benvärmarna förstör lite. Färgen som man får från början är inte så fin heller men hallå? Detta är The sims 3, vilket betyder skapa en stil. Annars tycker jag mycket om själva klänningen!

 

Spänne utan lugg

100 simpoints

Detta hår är jättefint. Tja, mycket mer finns inte att säga, förutom "köp!" kanske.

Bohemisk Blus med Rosett  

75 simpoints

Den här blusen är underbar. Ännu en gång så dissar jag färgen men den kommer med flera färdiga

stilar. Den är nog bland det bästa jag har köpt från Store, använder denna väldigt ofta.

I Del 1 av Nattens Konsekvenser bär Amber denna blus.

 
Berikande Basker

100 simpoints

Mysig basker som jag brukar ha på vardagsklädsel. (Gosh nej, badkläder går ju inte!)

   

Fuskpälsaccent

75 simpoints

Har redan skrivit om denna men känner att jag måste göra det igen. Den är så otroligt mysig

och söt, så den helt enkelt måste köpas. Jag fick den på daily deal och jag säger verkligen DEAL för det!

 

Långa fjädern

100 simpoints

Fint hår som funkar vid de flesta tillfällen. Skulle bara önska att det var lite längre.

 

Lockigt på sidan

100 simpoints

Detta är det första håret jag köpte från Store, och det är nog också bland de bästa jag har hittat!

Jättegullig på våra simmar.

Det finns en version som har lockigt på båda sidorna (har inte den) som heter Dramatiska lockar.


Saker jag vill köpa

 
Strålande Stjärna
100 simpoints
Denna frisyr ser så elegant ut, jag älskar den! Står definitivt på plats nr 1 på min önskelista.

 
Zoes frilla
100 simpoints
MIIIHOOO, denna ser också elegant ut. Perfekt för finkläder. Kan någon bara ge mig den?! xP
 
Pärldrapering

75 simpoints
Denna ser ut som en lite gammaldags jacka, något som skulle passa perfekt på några simmar jag har.

Rivigare ändå för tonåring
75 simpoints
ATTITYD HÄR! Denna tröja är för lite tuffare tonåringar. Gillar't! Finns en till ungdom också men
vill hellre ha en till tonåringar.
 

Het dam

75 simpoints
Är din sim en het dam? Bevisa det. GRRR, denna top mååste jag mina simmar ha!!!
 
Lång sjal är lång
75 simpoints
Fredagsmys? Inte utan denna!
 
Jills Overall

75 simpoints
En sån här känns det som om mina simmar tigger efter (har en IRL, superfin).


Deirdes Äventyrsskjorta 
75 simpoints
Ser ut som något man skulle få med husdjur. Superfint för pojkflickor!
 
Halvbekväma kläder
75 simpoints
Vadå halvbekvämt? Det här ser ju jättemysigt ut.

Blus med rund krage
75 simpoints
Diggar blusar och denna är inget undantag!

Heter Fantabest på Thesims3.com om ni skulle kunna tänka er att slösa bort lite simpoints... ^^ (inget tiggande)

Av Fanny - 8 november 2011 18:09

Nu är det ju skola igen (typiskt...) vilket betyder att jag inte har hunnit uppdatera. Jag har inte heller hittat något att blogga om så det är väl ingen ide ;P


Så jag vill bara varna om att jag förmodligen är inaktiv denna vecka.

Av Fanny - 6 november 2011 14:47


 


Hur ofta ser man inte reklam för det här nu mera? The sims social – det nya Facebookspelet. Grejen med detta spel är att det är gratis. Då är frågan: Hur kul är det? Det hade jag tänkt berätta idag med en liten guide!
Jag vet att Facebook har en åldersgräns och att jag inte är tillräckligt gammal, men jag är medlem där ändå.


När du startar ett nytt spel (vilket du gör första gången du spelar) blir du hälsad av CAS. Där får du möjligheten att skapa din sim och ändra dess kläder, frisyr, näsa, ögon, namn, kön etc. Det är ganska begränsad utgåva av saker att ändra på, men det är väl det man förväntar sig av ett Facebookspel. Du kan även ställa in personlighet. Där kan du välja på dessa 9 personligheter:


                                

Dessa simmar är         Dessa simmar          Pengar betyder ALLT       Dessa simmar älskar     Simmar som älskar

väldigt romantiska.      föredrar att vara        för dessa simmar.            böcker och är bra på      sport bär denna

De har lättare för att    ensamma.                                                         att skriva dem.                egenskap. De är

bli kära men blir extra                                                                                                                   tävlingsinriktade.

ledsna om man         

krossar deras hjärtan.

              

Dessa simmar är      Dessa simmar är     Dessa simmar är    Dessa simmar älskar

väldigt kreativa         lite kriminella och     de socialaste!         musik och är riktigt

– det hörs ju på        har onda planer                                       bra på det.

namnet!                    för framtiden.


Tyvärr är de de enda egenskaper som man kan ha i detta spel, vilket gör det likt The sims 2 då man bara valde en personlighet. Nåja, det är väl vi som är vana vid det otroliga The sims 3!


Min sim får heta Ellie Carter. Hon ser ut så här.

Jag känner mig klar, så jag klickar på "Play now".




Sedan kommer Bella Goth och hälsar dig välkommen. Hon säger "Låt dina vänner veta att du har kommit!" om man översätter till svenska, men man behöver inte göra det. Klicka på Skip om du inte vill posta ett onödigt inlägg i din logg.


Efter det kommer Bella ta dig igenom något slags övningsavsnitt där hon berättar hur allt fungerar. Prova det så kommer du att komma in i spelet ordentligt. Sedan är det bara att börja spela på egen hand!


 


XP

Har du spelat andra Facebookspel så vet du vad detta är. Om inte, XP står för Experience Points. Du får XP genom att klara olika uppdrag i spelet. När du har fått ett visst antal XP går du upp i level. Högre level betyder mer möjligheter i spelet.

 

När du gör något bra kommer det ploppa ut XP och andra saker. XP ser ut som stjärnor.


Energi

Vissa saker i spelet kräver energi. När du börjar har du 15 energipoäng. När dessa tar slut kan du inte längre göra saker i spelet som kräver energi tills nästa dag då det fylls på.


Simmens behov

Precis som i alla andra The sims spel så har simmen behov. Du måste ta hand om sömn (sleep), blåsa (bladder), umgänge (social), hunger (hunger), kul (fun) och hygien (hygiene). När något behov blir rött är det bara att klicka på det så kommer simmen automatiskt att göra något åt det.

När du inte spelar kommer behoven att gå ner, men oroa dig inte – simmar i The sims social kan inte dö.

Vad du kan göra åt behoven:

Kul: Spela datorspel, titta på tv eller annat som underhåller din sim.

Energi: Sov eller ta en tupplur via sängen.

Blåsa: Låt simmen gå på toa.

Hygien: Låt simmen ta en dusch, ett bad eller låt den tvätta händerna.

Umgänge: Besök dina grannar och prata med dem. Om du har vänner som spelar, gå till dem (läs mer om vänner längre ner). Om inte kan du alltid gå till Bella Goth.

Hunger: Skicka din sim till mikron eller kylskåpet.


Simcash

Simcash är en valuta som funkar som simdaler fast dessa är värda riktiga pengar. Du kan köpa mycket snyggare saker och kläder med Simcash än med Simdalerna. I början av spelet får du 20 gratis Simcash (wow, generöst EA).


Uppdrag och NPCs

Simmar kommer att ge dig små uppdrag att fullfölja. Dessa ger dig XP, pengar och andra saker. Dessa simmar finns och de ger dig dessa uppdrag (skrivna på engelska): JAG VET ATT TEXTEN ÄR PUCKAD, HÅLLER PÅ ATT FIXA NU.


 





Bild+textkälla



Spela med vänner

Har du vänner som också spelar The sims social så kan ni spela ihop. Dock kommer bara simmen som representerar din vän när du besöker den vara en datorstyrd.


Få reda på mer om The sims social via filmen här (inte jag som har gjort den, full cred till LGR).


Jag säger nog att jag faktiskt håller med honom.

Av Fanny - 5 november 2011 20:31

Eftersom ni verkar gilla historien så mycket så tänker jag publicera en till del redan! Hoppas ni gillar den.


Två nya killar träder in i historien idag: Jacob och Adam (Adam är Ambers storebror).


Färglista:

Amber - Blågrön

Ella - Mörkt röd

Chester - Mörkblå

Jacob - Grön

Adam - Orange


Tidigare delar: Del 1



Amber sov utan drömmar över huvud taget. När hon vaknar är klockan över elva.


Amber: ”Åh, nej! Varför var jag tvungen att sova så länge? Jag som lovade att ringa Adam…”

Amber skyndar sig att springa och plocka upp mobilen ur handväskan. Hon slår sin brors nummer hastigt och lyfter telefonen till örat.

"Kom igen då, svara! Segpropp..."


Adam: - Amber! Det var på tiden. Jag trodde du hade blivit uppäten av vampyrer eller något.

- Jättekul, muttrar Amber och hennes bror skrattar i andra änden av telefonlinjen. Jag försov mig faktiskt!

- Du vet väl att det går rykten om att vampyrer stryker runt i Bridgeport? Vissa har sett bleka människor med röda ögon.

- Nej, det har jag faktiskt inte. Men det tror jag inte på heller – vem tror på vampyrer liksom?

- Många.

- Nåja, jag är inte en av dem. 


Det blir tyst i telefonen en stund. Hennes bror bryter tystnaden och leder in samtalet på ett annat samtalsämne.

- Hur är Bridgeport då?

- Skojar du eller? Det är fantastiskt. Husen är enorma. Jag har för mig att jag bor på våning tjugoen eller något sånt där.

- Tjugoen?!
- Ja, ändå bor jag bara i mitten av huset.

- Jag tror jag förstår vad du menar med höga hus.

- Ja… Efter det blir det tyst igen.

- Jag måste tyvärr lägga på nu. Emelie klagar på att jag fortfarande inte har gjort i ordning frukosten. Min tur idag, du vet!

- Ja. Just det, det är det ju. Amber får lite ont i hjärtat när hon minns min-tur-att-laga-dagens-mat-systemet som hon hade i Frankrike och som Adam och Emelie fortfarande höll på med.

- Hejdå då! Ha det så trevligt. Jag ringer dig i morgon!

- Hejdå! Du får komma tillbaka till Frankrike och hälsa på någon gång.

- Absolut.

Med de orden lägger Adam på borta i Frankrike. Amber vill inte att han ska göra det. Hon håller kvar telefonen vid örat, som om hon hoppas på att Adam skulle komma tillbaka och säga ”Nej, jag bara skojade!” och börja prata med henne igen.

Amber suckar. Hon kommer bli så ensam här uppe på våning tjugoen.

Amber drar i sig flingor...

... klär på sig....

... och går sedan mot ut för att få träffa lite folk.

När hon väl kommer ut till den enorma gården med fontänerna stannar hon till. Var ska hon någonstans?

Hon går fram till en jämnårig kille som sitter på en bänk och lyssnar på musik.

- Ursäkta mig?

Jacob: - Vad?
- Vet du… Var man ska gå någonstans för att… Du vet… Träffa lite folk? Jag är ny här och känner ingen.

- Eh… Jag vet inte. Inte så här dags i alla fall.

- Jag heter Jacob, förresten. Jacob Williams. Trevligt att träffas.

- Amber Lee.

- Du… Vi kanske skulle gå till en bar tillsammans i kväll? Då kan du träffa andra också. Jag går dit varje kväll men alltid utan sällskap.

- Jag brukar inte gå till barer, säger Amber lite försiktigt.

- Jaså? Du missar ju hela poängen med Bridgeport i så fall! Det finns flera dussin barer, dansklubbar, pubar, ja allt möjligt här!

- Det fanns inte i Frankrike. Jag antar att jag accepterar det erbjudandet?

”En snygg fransyska, ganska lättövertalad. PERFEKT.”

- Då så! Bor du här?

- Ja.

- I så fall ses vi här utanför i kväll. Klockan fem?

- Absolut! Jag får ditt nummer om det skulle hända något?

- Jepps! Jag får ditt också?

- Absolut!

”Är han kanske intresserad av mig?”

Välkommen!



Välkommen till FantaSims3, Fantas simsblogg! Jag som driver bloggen heter Fanny, men jag kallas Fanta, och jag är tretton år gammal. Men denna blogg är inte om mig, den är om spelet The sims 3! Här delar jag så ofta jag kan med mig av allt möjligt rörande spelet.

Om du vill veta mer om bloggen, klicka här!

   

Hjälp att få

Har du problem med ditt spel? Vill du ha hjälp? Behöver du ett tips? Jag kan försöka svara på dina frågor!

 

Tänk bara på att alltid googla eller söka i bloggen innan du frågar, att beskriva ditt problem så gott det går och att läsa min FAQ innan du frågar. Då blir det mycket lättare för mig att hjälpa till och hinna svara på allas frågor!

 

Ställ din fråga här:

1 723 besvarade frågor

Gilla och följ

         

Nedräkningar

Fanta undersöker...

Längtar du efter The sims 4?
 Ja, jag är så exalterad!
 Ja, det verkar väldigt kul.
 Det verkar bra, men jag vill veta mer först.
 Nja, är inte så intresserad.
 Nej, jag vill inte ha det.

Kontakt

 

 

Det finns många sätt att nå mig på, det bästa sättet är att skicka en kommentar eller fråga på bloggen men om du inte vill det står min mailadress ovan.

 

thesims3.com heter jag Fantabest, bli gärna vän med mig där! Dock är det bäst om du inte ställer frågor där, du har betydligt större chans till svar på bloggen, i mailen eller på bloggens Facebook.

Läs om...

Lämna ett avtryck

Letar du efter något?

Om det är något speciellt du vill leta efter, sök upp det i sökrutan så letar den efter inlägg jag har skrivit med det temat! Om du t.ex. vill veta om Vampyrer, sök på "Vampyr" så kommer det upp inlägg om just vampyrer.

Sök alltid innan du ställer en fråga i frågerutan!

Det senaste!

Arkiv

Bra nedladdningar

Copyright

Allt på bloggen ägs av mig om inte annat anges och får absolut inte kopieras utan tillstånd.

 

Jag äger inte något av The sims 3, det är ett varumärke tillhörande EA.


Ovido - Quiz & Flashcards